Ga naar inhoud

Haken op kiezen


Friet

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw hier op deze site al heb ik hem zeker al goed gelezen bij de aanschaf van mijn konijntje en als er moeilijkheden waren.

Mijn Frietje moet al voor de derde keer de kiezen laten behandelen. Geen andere optie dan narcose, op zich is hij wel in goede conditie maar ja, narcose bij konijnen is geen feestje en als dat elke drie maanden moet..

Als ik het goed begrepen heb groeien de kiezen scheef. Is er dan geen andere optie dan haken weghalen, de kiezen trekken of zo?

En heeft iemand wel eens geprobeerd om zijn of haar konijntje uitsluitend hooi en groenvoer aan te bieden in de hoop dat het die dingen gaat eten?

Mijn konijntje heeft weinig met hooi (toen 'ie een peutertje was nog wel, maar sinds de eerste haken nooit meer). Als ik hem matig biks en veel hooi aanbiedt vliegt 'ie 's ochtends op de cornflakes af die hier aan tafel gegeten worden, of sleurt een boterham uit de zak, doet zich desnoods te goed aan de kruimels die op de grond liggen. Alles behalve hooi.

NB hij is plusminus anderhalf jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg er inderdaad voor dat ie geen cornflakes of boterhammen eet. Dan is de eetlust voor hooi sowieso weg. Wat je eventueel kunt doen is kruidenhooi proberen. Hier gaat het hooi met paardenbloem er heel goed in, mede omdat het heel sterk en lekker ruikt. Of je pakt hooi en doet er zelf wat peterselie, munt of basilicum door. Om het lekker te maken zeg maar... Met haken op de kiezen of kiezen trekken heb ik geen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiezen trekken is bij konijnen vrijwel onmogelijk omdat ze zeer vast in de kaak zitten.

Ik denk dat je inderdaad science selective eens moet proberen, en stop tussen het hooi of kruidenhooi ook eens wat kleine stukjes verse groenten. Zorg er ook voor dat je kwalitatief goed hooi in huis hebt, wat lekker ruikt en er goed uit ziet.

Op wat voor manier zijn de haken trouwens weggehaald de afgelopen keren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef hem anders ook iets om te knagen, zodat zijn tanden kunnen slijten. Bijvoorbeeld wilgentakken.

Verder heb ik er geen ervaring mee, maar het lijkt me inderdaad dat je hem beter niets anders geeft dan hooi en gewoon voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ook al 2 maal haakjes gehad. De eerste keer onder narcose weggehaald. Het duurde toen 1.5 week voordat hij weer ging eten uit zichzelf. De 2e keer een da gevonden die de haakjes zonder narcose verwijderde en hij at vrijwel meteen weer.

Stamper at ook een tijdje minder hooi ik heb toen gedroogde kruiden besteld, zoals paardebloem, brandnetel e.d. Dat gaat er wel in. Sindsdien gaat het ook beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pleuntje, waar heb je die gedroogde brandnetel etc. besteld? En kun je de naam noemen van de da die zonder narcose werkt? Ik meen uit een eerdere thread te begrijpen dat die in Bergen op Zoom zit?

Science Selective staat al op het menu evenals kruidenhooi. Friet vindt de SS erg lekker, zo zelfs dat hij hier de voorkeur aan geeft boven hooi.

Ik zal mezelf en de kinderen nog eens goed instrueren over de cornflakes en brood..

Ook heel erg bedankt voor de tip over basilicum etc. door het hooi. En die van de wilgentakken natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .