Ga naar inhoud

Verstopping


Clover

Aanbevolen berichten

Vraagje:

Clover zit verstopt. Dierenarts voelde echt dikke drollen zitten. Twee weken geleden ben ik daar geweest. Parafine meegekregen en ze heeft hem een spuit gegeven om zijn darmwerking te bevorderen.

Dat heeft een tijdje geholpen. Nu zit hij wederom verstopt, ondanks dat ik hem elke dag uit voorzorg de parafine heb gegeven en ook elke dag wat probiotica.

Ik heb hem de hele dag al elk uur gedwangvoerd, omdat hij zelf geen eten aanneemt. Ik geef hem om en om appelmoes en geweekte brokjes en ook elke keer wat extra water.

Ik heb de medicijnen gegeven die ik voorhanden heb (parafine, equate en probiotica) ik geef hem elk uur een buik massage terwijl hij op zijn rug op mijn benen ligt.

Heeft het zin om nog een keer naar de dierenarts te gaan, of is dit wel zo'n beetje waar het mee over zou moeten gaan.

Hij heeft er duidelijk last van, is onrustig en vindt de massages volgens mij wel prettig. Hij trilt wel als ik hem op zijn rugje leg. Hij hupt wat in de rondte, kan niet echt zijn rust vinden.

Wat is wijsheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... aantal opmerkingen van mijn kant...

Preventief parafine geven is een slecht idee...het is immers een glijmiddel en de darmen gaan dan hun werk minder doen... Mee ophouden van zodra hij keutelt dus!!!

Ik mis pijnstiller, metacam dus.

Verder, is het nu zeker een goed idee om protexine ipv prozyme te geven, kwestie van de darmen een boost te geven na de laxeermiddelen.

Equate is volgens mij niet echt van nut, beter is een middel om de darmen te stimuleren, primperan of cisaral.

Als jij dit van je DA gedaan krijgt, dan zou ik idd vandaag gaan, maar dan eventueel zonder hem... vraag of je het kan ophalen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips! Weer iets geleerd...

Net de dierenarts gebeld. Mijn eigen dierenarts heeft geen dienst. Zul je net zien.

Ik ga zo de vervanger bellen, maar heb weinig hoop dat hij me zomaar medicijnen zal geven. Is ook niet mijn favoriete arts, zullen we maar zeggen..

Mijn eigen dierenarts kent me goed en daar had ik goede kans gehad dat ik het meegekregen had.

Protexine zeg je.

Ik heb een zakje Protexin gevonden in mijn EHBO trommel. Maar er zit geen gebruiksaanwijzing bij. Is dat de protexine die de darmwerking bevorderd??

Hmm, ik zie net hier op de site:

Een middel tegen diaree: Protexin, bij dierenarts verkrijgbaar, of Bio-Critical , bij Stichting de Hoge Hoed verkrijgbaar of Lactobacillus Let wel op dat je bij diaree door voedingsfouten de oorzaak eerst aan moet pakken!

Dus dat geef ik maar niet, lijkt me.

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ga ik meteen doen.

Ik heb net in de zon zitten masseren. Het lijkt een minder grote "bult" te worden in zijn buik. Blijkbaar heeft hij toch stiekum ergens gepoept zonder dat ik het gezien heb. Hij wil nog niet uit zichzelf eten, maar vond de massage wel lekker. Ging er uitgebreid ontspannen bij liggen iig en kwam zelfs terug voor meer toen ik hem losliet. Dus ik ben nog maar even doorgegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update mbt clovers toestand.

Zondag pijnstilling gekregen, maar die leek in eerste instantie wel wat aan te slaan. Hij werd weer wat actiever en hupte wat meer rond. Wilde nog niet vanzelf eten, maar vond de masaage wel lekker. Zijn temp was aardig op niveau (schommelde rond 37), dus ik ging redelijk gerust de nacht in.

Ik denk achteraf dat het misschien net een opleving was die niet echt door de pijnstilling kwam, want vanmorgen om 7 uur zat hij meer dood dan levend in het buitenhok. Temp echt wel laag. Koude oortjes. Dus meteen binnen gezet in een vervoersmand met fleece deken erin. Warm water gevoerd en een beetje biks-pap met appelmoes. Ook een beetje opgewarmd. Hiervan gingen in ieder geval zijn oortjes weer een beetje overeind staan.

Ik heb nadat hij weer een beetje rustig was (weer) de dierenarts gebeld en ik kon om half negen aantreden.

Hij heeft een infuus gekregen, want ondanks dat ik hem steeds water gaf, was hij toch iets uitgedroogd. Het vocht liep onder zijn huid en zou snel opgenomen moeten worden door zijn lijfje. Hij heeft een spuit met pijnstilling gekregen en een spuit met (?) om zijn darmwerking te bevorderen.

Daarna werd hij op een warmte matje gezet en moest hij daar blijven. Ik heb nog snel wat groenvoer gekocht voor hem en bij hem achtergelaten voor als hij snel zou opknappen.

Om 14:00 uur heb ik even gebeld. Het gaat aardig met hem. Hij heeft op wat hooi geknabbeld en hij heeft uit zichzelf gedronken.

Om 17:00 uur mag iknog een keer bellen om te overleggen of ik hem mee kan nemen naar huis.

Nou, dat was het weer even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het gaat heel goed, kan ik melden :bounce:

Ik heb hem rond half zeven opgehaald. Hij was toen 2 uur van de warmte-mat af en hield zelf zijn temp op peil. Hij at heerlijk van het hooi en zag er kwiek uit. Ik mocht hem meenemen onder voorwaarde dat ik hem vannacht nog binnen houd.

Dat was nog even een hersenkraker, want de hele nacht in een vervoers bench vind ik niks. De buren hadden gelukkig toevallig een hele grote lamp gekocht en de doos hadden ze nog staan. Dus meneer zit nu in een langwerpige grote doos. Op de bodem heb ik naast elkaar 3 onderbakken van de vervoers benches gezet, zodat het "plas-vriendelijk" is voor de parketvloer.

Meneer springt gezellig heen en weer en eet zich een ongeluk aan het kruidenhooi. Ook zijn waterbakje vindt hij regelmatig.

Dus als het goed blijft gaan, kan hij morgen lekker weer bij zijn zus in het hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, meneer zit weer heerlijk bij zijn zus.

Ik had hem gisteren toen ik hem mee naar huis had genomen al even een uurtje laten spelen. Ik ben altijd bang dat "mevrouw" hem niet meer accepteerd in "haar" hok, dus ik wil ze zo min mogelijk uit elkaar halen.

Toen de buiten temp onder de 17 graden zakte, heb ik hem naar binnen gehaald.

Vanmorgen was hij heerlijk actief en wilde graag wat groente eten. Brokjes krijgt hij nog niet, als hij honger krijgt, eet hij maar hooi :-)

Ik heb de ren van het hok (het is een kippenhok met een nachtgedeelte en een 'ren') helemaal volgestort met hennepvezel en op de ligplekken heb ik kattenbakken neergezet, zodat hij niet op de kale bodem zit. Het nachthok zit stampvol met vezel en stro. Het hok zelf heb ik dichtzitten, dus kunnen ze even niet op de tegels in de grote ren. Verder heb ik plexiglas voor de onderkant van het hele hok gemaakt, zodat het een windvrij plekje is.

Volgens mij moet het dan goedkomen vandaag. Ze zitten sowieso altijd heel dicht tegen elkaar aan, dus dat geeft warmte genoeg, lijkt me.

Vanmiddag vertrek ik een beetje vroeger uit mijn werk en dan ga ik kijken of hij weer echt buiten mag spelen in de ren. Daar zullen ze wel zin in hebben, want hoewel het best een ruim hok is, zijn ze heel wat meer ruimte gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .