Ga naar inhoud

Castratie na een jaar, ja of nee?


JohnGotti

Aanbevolen berichten

Hallo,

Hier onder een heel verhaal over mijn konijn met verschillende vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alle tips zijn welkom!

Ik heb mijn allerliefste John Gotti (ze is wel een vrouwtje/voedster maar we hadden de naam al gegeven, haha) nu ongeveer negen maanden bij mij thuis wonen, Johnnie is ongeveer één jaar oud.

Ik heb haar van marktplaats gehaald omdat er zoveel konijntjes op een thuis wachten heb ik besloten haar niet bij de dieren winkel te halen.

Ze is een fantastisch beestje dat bij ons in huis woont zonder een vast hok te hebben, mevrouw heeft een 'kattenbak' en dat gaat prima, vandaag hebben we voor haar een geweldig mooi buitenhok gebouwd en ik zit er al weken lang over na te denken om een ram te zoeken voor John.

Nu ben ik natuurlijk eerst aan het lezen geslagen en toen was dit het eerste wat me op viel:

De gemiddelde verwachte levensduur van een fokkonijn is ongeveer 4 jaar. In tegenstelling daarmee: gesteriliseerde of gecastreerde huiskonijnen hebben een verwachte levensduur van 7 tot 10 jaar.

Hoe zit dat nu met mijn konijn, heeft mijn konijn nu ook maar vier jaar levensverwachting? Ik heb haar al eens mee genomen naar de dierenarts die mij vertelde dat ze heel erg gezond is en volgende week ga ik weer om haar te inenten.

En de laatste vraag die ik heb: bij mij in de plaatselijke dierenwinkel vertrekken er veel beestjes, er zit alleen één konijntje al minstens drie maanden en om eerlijk te zijn hij/zij is ook te lelijk om waar te zijn, maar ik vind het zo zielig want hij/zij ligt er maar wat bij in het te kleine hokje...

Als ik dit beestje zou kopen kunnen ze dan samen?

Hoe reageren konijnen op een nieuw huisgenootje?

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan beter niet uit de dw een nijntje erbij halen, geslacht wordt vaak niet goed gezegd, en dan zit je zo met 2 vechtende voedsters..

Een nijn erbij is natuurlijk veel leuker voor je nijn die je al hebt..maar het beste is wel een ex-ram :yes:

Levensverwachting 4 jaar, dit is echt veel te jong! Een konijn hoort toch zeker zo'n 10 jaar te worden..

verder kan je dan over het koppelen van de 2 konijnen lezen in het gedeelte 'gedrag en koppelen'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Allereerst welkom op BB!

Leuk dat je konijn zo bij jullie in huis woont!

Ik weet niet waar dat zinnetje vandaan komt, maar ik heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk..

Konijnen kunnen in ieder geval veel ouder worden dan de meeste mensen denken. Het gemiddelde huiskonijn wordt helaas niet zo oud, omdat veel mensen niet genoeg weten over de verzorging van het konijn. Er is hier zelfs een lid wiens konijn 18jaar is geworden!

Castratie van je voedster zou wel baarmoederkanker en -ontstekingen voorkomen, dus eventueel wel het overwegen waard.

Leuk dat je overweegt om haar een vriendje te geven! Ik zou als ik jou was, zou ik geen konijntje bij de dierenwinkel halen. Het klinkt heel hard, want daar zitten ook hele lieve konijntjes, maar vaak komen deze diertjes bij broodfokkers vandaan. Fokkers die niet letten op de gezondheid en het welzijn van het dier, maar fokken voor het geld. Je kan dus zelf wel raden dat deze konijnen vaak ziek zijn, of ziek worden zodra ze verhuizen. Daarnaast houd je, door een konijn bij een dierenwinkel te kopen, ook de broodfok in stand. En nee, je kunt deze natuurlijk nooit stoppen, maar je werkt in zekere zin dan toch aan mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje, wat een leuk forum ook!

Ik had hiervoor ook een konijn bij mijn ouders thuis die in de zomer buiten vrij los liep, dat was ook een lief en sociaal beest, Spike is maar liefst 11 jaar oud geworden!

Je hebt wel gelijk over de dierenwinkel, het is jammer dat er niet alleen maar speciaal zaken zijn maar dat het vaak ook in slechte tuincentra en dierenwinkels konijnen worden verkocht terwijl de medewerkers van de winkel er geen verstand van hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep.. Da's zeker heel jammer..

Regelmatig komen er hier mensen voorbij met zieke dieren of nestjes van jonge konijntjes doordat de geslachten verkeerd bepaald worden... Net zoals dat die stomme knaagstenen e.d. worden aangeraden terwijl konijnen daar hartstikke ziek van kunnen worden. Zo jammer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Het is iedere keer weer triest om te lezen hoe de laatste dagen van een nieuw dierenwinkelkonijntje verlopen...

Mensen kopen goedbedoelt zo'n beestje, dat is vaak al ziek of wordt het kort na aanschaf...worden op zo'n moment hier lid en zo zijn we 'leesgetuige' van wat er zich allemaal afspeelt..

Je hebt nu een voedster, wil je verdiepen in een maatje voor John..

Goed plan..leuk ook, vooral omdat ze naar buiten gaan..een maatje is dan des te belangrijker..

Een binnenkonijn kan eventueel nog zonder omdat die dicht bij de mensen leeft (veel aandacht)..met buitenkonijnen is dat weer anders..

We hebben hier een lijst met konijnenopvangen in Nederland..Vaak zitten daar gecastreerde rammen te wachten op een leuke voedster om mee samen te leven..

Koop je ergens in een winkel of particulier een jong rammetje, dan moet je eerst tot 4 maanden wachten, dan laten castreren en vervolgens nog eens 2 weken wachten tot je kan koppelen met John.

Gaat het niet samen, heb je weer een probleem.....Hoe moet je dat oplossen

Voordeel van een opvang is dat je daar, samen met John, een ram kan kiezen die bij haar past én dat ze al meteen bijelkaar kunnen !!

De lijst met konijnenopvangen en -asiels: http://www.bunnybunch.nl/links/opvangen-en-asiels/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest "handige" is een afspraak maken in een opvang en je gangster zelf een vent laten uitzoeken...

Op die manier geef je een konijn een tweede kans en ben je zeker van een gelukkig koppel. Een goede opvang plaatst alleen gecastreerde rammen uit en zal je hulp geven bij het koppelen.

Als je je voedster wil laten castreren, is dit een goed ogenblik omdat ze er de ideale leeftijd voor heeft en gezond is. Bovendien zit ze alleen en heeft ze nu waarschijnlijk nog niet veel last gehad van hormonen die net een rol spelen bij baarmoederaandoeningen.

Hou er rekening mee dat (zeker als je niet castreerd) je voedster eens er een ram bij zit, mogelijk een tijdje niet meer zindelijk zal zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, ben nu al enorm mee geholpen,

zwerf nu nog maar een paar uurtjes rond op dit forum maar heb al veel leuke dingen gezien en geleerd!

Woensdag ga ik met haar naar de dierenarts en dan zal ik mijn plannen eens met haar bespreken, ben benieuwd of ze me ook aan gaat raden om haar te laten steriliseren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .