Ga naar inhoud

Hoe besmettelijk is snot?


milo

Aanbevolen berichten

Teun en Lizzy zijn nu al een aantal weken samen. Lizzy niest weer heel erg veel. Het kuurtje van de DA heeft niet geholpen, ik denk dat het al chronisch is bij haar, ze had al hele vieze pootjes toen ze net bij me was. Teun heeft gelukkig (nog) nergens last van. Ze zijn helemaal gek van elkaar dus ze zitten nog steeds bijelkaar. Toch ben ik ontzettend bang dat Teun het ook krijgt. Is er een incubatie-tijd voor snot? Ik maak me echt veel zorgen.:frown: En ik baal dat een opvang een ziek konijn meegeeft. Ik heb ze nog gemaild, maar volgens hun kan het geen snot zijn......:neutral:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie je ook daadwerkelijk snot? Natte pootjes?

Dan zal het inderdaad zo zijn! Pasteurella of een ander virus....!

Het meest voorkomende, herkenbare symptoom is een conditie die "snot" genoemd wordt, met niezen, natte neus, en vieze voorpootjes van het steeds schoonmaken van de rommel die zich op/rond de neus ophoopt. Snot kan eindeloos komen en gaan tot het konijn succesvol behandeld is.

Snot kan zowel door virussen als door infecties veroorzaakt worden. Het ene snot is het andere niet. Pasteurella is bijvoorbeeld wel degelijk besmettelijk, terwijl een ander virus, met vrijwel dezelfde symptomen, dat niet is. Om dit te kunnen vaststellen is een kweek van de uitvloeiingen nodig. De dierenarts zal dan wat snot uit de neus nemen en dit onderzoeken. Op basis van de uitslag zal de dierenarts een antibioticakuur voorschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heb je haar het kuurtje gegeven? Vaak is de voorgeschreven duur van 2 weken niet genoeg. Wij hebben Nijn bijv. eerst 5 weken met de ene AB behandeld, en daarna nog 2 weken met een andere en dat in de laatste 2 weken nog in combinatie met weer een andere AB...

Over de besmettelijkheid, wij merkten bij Nina vorig jaar mei dat ze snot had, de DA die we destijds hadden zei dat we ze niet uit elkaar hoefden te halen. Het heeft tot juli geduurd voordat we ook symptomen bij Nijn zagen.

Voor meer info zou je mijn weblogartikel kunnen lezen:

http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984-2559/1097-verloop-snot.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel mijn vraag ook maar even hier mijn Rex heeft al voor de tweede keer een beetje een snot neus en hij krijgt nu i.pv. 3 keer zoals de vorige keer deze keer vier prikken AB.

Hij hoeft verder niet zoals ik steeds lees veel te niezen/heeft geen vieze ogen/geen vieze voorpoten komt dat omdat ik er steeds vroeg bij ben geweest of is dit een andere vorm van snot want ik wilde hem eind april eigenlijk weer aan mijn voedstertje koppelen maar als het besmettelijk is kan dat natuurlijk niet en dat moeten die twee apart zitten dat zou ik echt onwijs sneu vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor AB krijgt Rex? Voor zover bij mij bekend moet de AB die Nijn kreeg via een prik (duplocilline) langere tijd gegeven worden voor het aanslaat. Wij hebben deze 2 maanden gegeven voordat het helemaal over was...

Ik zou je konijn niet koppelen voordat Rex helemaal genezen is. Het is inderdaad sneu, maar wel voor hun eigen bestwil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerlijk gezegd weet ik niet wat voor AB dat hij krijgt ik zal het morgen als ik weer moet eens navragen.

De laatste keer was het bij hem na de eerste prik al zo goed als over vandaar dat ze er maar drie hadden gegeven en er nu vier willen geven maar denk jij dat ik er wat langer mee door moet gaan als die vier keer want hij is nu twee keer geweest en zijn neus is nu helemaal droog.

Hij heet trouwens Harry ik bedoelde zijn ras beetje dom neergezet :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok, Harry ;):$

Van de gene die hier met die AB behandeld zijn heb ik van allemaal gelezen dat ze het langere tijd hebben moeten geven, omdat de bacterie die snot veroorzaakt heel hardnekkig is. Volgens mij heeft het er mee te maken dat als het korte tijd gegeven wordt, het wel weg lijkt te zijn, maar dat het weer terug kan komen omdat de bacterie niet volledig is uitgeroeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .