Ga naar inhoud

gebitsproblemen


Ireen

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Finn (in juli wordt hij 2) heeft serieuze gebitsproblemen.

Zijn kiezen staan scheef in de kaak, hij is daarvoor in november naar de dierenarts geweest en daar zijn de kiezen geslepen. De snijtanden waren toen mooi recht en kort zoals het hoort. In februari kreeg Finn weer problemen met eten, dus weer een bezoek aan de dierenarts, conclusie: 4 bovenkiezen moesten eruit. Ook toen waren de snijtanden nog goed. Maar je raad het al, we hebben een maand later het volgende probleem: de snijtanden staan nu scheef.

Hij is vermoedelijk kruizing dwerg, dus dat zou de oorzaak kunnen zijn. Daarnaast eet hij geen hooi (ik heb tig soorten geprobeerd) en hij eet weinig groenten, witlof is wel echt favoriet, maar zelf dat eet hij op het moment niet meer... Verder krijgt hij biks (op het moment zo'n 45-50 gram), verder krijgt hij geen snoepjes, knabbelstaven of brood...want hij moet gewoon hooi eten...al doet hij dat nog niet of amper.

Mogelijk optie is om elke maand weer zijn snijtanden en kiezen te slijpen, maar om eerlijk te zijn kost me dat een vermogen (wat ik niet heb), en elke maand onder narcose lijkt me ook niet zo goed voor Finn.

andser optie is alle kiezen en tanden trekken, maar dan moet Finn worden gevoerd. Hij eet prima uit een spuitje...maar ik kan zo na mijn studie echt geen tijd meer vrij maken om hem meerder keren op een dag te voeren.

Ik weet niet hoe realistisch het is dat een konijn uit zichzelf zachtvoedsel eet, wat je eens of eventueel tweemaal daags aanbied? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Ik weet nu echt even niet meer wat ik hier mee aan moet, en hoop dus een aantal realistische adviezen te krijgen wat ik het beste kan doen.

Wie ow wie kan mij helpen?

aangepast door Ireen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier hetzelfde probleem, alleen mijn konijn is een jaar of 4 (gevonden).

Mijn konijn krijgt twee keer per dag pijnstillers en om de drie a vier maanden worden de kiezen behandeld onder narcose, een tussenoplossing zeg maar. Mijn konijn heeft geen last van de voortanden, maar wat ik gelezen heb, kan een konijn zonder. De groente moet dan wel gesneden aangeboden worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is helaas aan het tandenprobleem overleden.........

Maar het heeft een jaar geduurd hoor.

Ze kwam uit het asiel en had al een abces. Toen weer een abces.

Voortandjes verwijderd. Kiesjes geknipt. Restant voortanden verwijderd.

Zou het een optie zijn om de voortanden te verwijderen? Daar kunnen ze namelijk best zonder leven! Beetje groenten raspen iedere dag!

Ik heb inderdaad zoveel konijntjes! Zij was de moeder van het stel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toedeloe, mijn konijn heeft ook een gebitsprobleem. Toevallig is hij daar vandaag weer aan geholpen. Hij had dit keer ook een abces en deze is opengemaakt en gespoeld en hij heeft antibiotica ingespoten gekregen en dit wordt nog twee keer herhaald deze week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar het probleem is dus, dat ook zijn kiezen scheef staan. Hij mist al 4 boven kiezen, de kiezen daaronder in de onderkaak kunnen dus doorgroeien omdat ze niet afgeslepen worden. Na de eerste slijpbeurt in November, verwachte ik dat de keer daarna, februari, er alleen weer bijgeslepen moest worden, maar de kiezen waren in die 3 maanden tijd nog veel schever gaan zitten, dat ze dus getrokken moesten worden. Zo houd dat konijn toch geen kies over...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar heb ik toevallig gister ook een link van gekregen via ene ander forum en gekeken, en dat de tegenoverliggende kies niet verder groeit is voor mij een hele opluchting. Het is nu denk ik even checken hoe de andere kiezen in Finn's kaak staan, als die kiezen niet scheef in de kaak staan dan is er zeker nog hoop. Dan zouden de snijtanden inderdaad het beste getrokken kunnen worden, want een konijn eet beter zonder snijtanden dan met snijtanden die regelmatig scheef staan. Dan zou ik alleen zijn groente en hooi kleiner moeten snijen/knippen, en het is denk iik ook beter dat ik hem voortaan op supreme science selective zet, dat zou vezelrijker dan ander biks zijn, moet ie toch wat meer moeite doen als hij zijn hooi alsnog niet eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Ens, dorpje tussen Kampen en Emmeloord, Utrecht is dus ongeveer een ruim uur. Overdag heb ik geen auto tot mijn beschikking, en met Finn in de bus en trein voor zo'n eind...ik weet niet zo dat wel zo slim is. Maar mijn eigen dierenarts is wel één die wil leren, en hij geeft ook toe en neemt het ook aan als hij iets niet weet en ik wel (is in geval van mijn hamsters al meerdere keren voor gekomen) dus als ik de info inderdaad uitprint en zeg waar het vandaan komt, dan zou hij best een poging doen. Hij vond het ook geen probleem om de kiezen voorheen te slijpen en te trekken, dus hij heeft wel iets ervaring met konijnen neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat ook op de site van de Wilhelminakliniek dat dierenartsen die geen of weinig ervaring met konijnen hebben alleen losse kiezen mogen trekken en niet de kiezen die nog vast zitten. Misschien dat hij contact met Utrecht kan opnemen om te overleggen?? Ik opper maar wat hoor, je moet maar kijken wat je gevoel je ingeeft denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag met Finn weer naar de dierenarts geweest voor gebitscheck. Nou Finn is daar achtergebleven en morgen worden zijn snijtanden verwijderd en nog een kies. Een andere kies viel er net met de controle er al uit... Maar voor de rest zijn zijn voorste kiezen goed, dus op hoop en zegen blijft dat ook zo. En daarna zullen we wel weer zien hoe het weer verder gaat. De hele linker bovenkaak is vooral een probleem, daar waren er al 2 kiezen getrokken, nu viel er daar dus 1 uit en er staat er nog 1 scheef...dus dan houd ie daar maar 1 kies boven aan de linker kant.

Het was voor mij een hele opluchtig dat hij in iedergeval nog wel een paar kiezen heeft die goed zijn, een pak van mn hart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Finn is weer thuis! :D

Hij is nog wat wazig van de verdoving, maar probeert al uit de vervoersmand te huppelen. Hij heeft ookal weer zijn eerste hapjes Olvarit wortel binnen, waar hij erg veel zin in had. Zometeen maar weer een paar spuitjes.

De snijtanden zijn er dus uitgetrokken en een scheve kies. Eén van de snijtanden is afgebroken tijdens de operatie en is dus niet getrokken. Tegen de tijd dat ie weer bijgegroeid is wordt die alsnog getrokken. Ik heb alle tanden mooi in een potje meegekregen... haha ik weet niet wat ik er mee moet, maar ach het is ook wel geinig om ze te hebben, misschien ooit eens handig als educatiematteriaal in een toekomstig beroep.

Ik had dit keer een andere dierenarts, en die was erg te spreken over Finn, ze vond het een super leuk een mooi konijn

Ik heb van een vriendin een bakje dwangvoedsel voor knaagdier/konijn gekregen (ruikt een beetje naar anijs) dus dat ga ik morgen ofzo maar proberen, en de vorige keer heb ik ook een eigen mengsletje gemaakt van allerlei groente en biks in de blender, en stukje nat brood. OOk gelijk maar Suprime science selective gekocht voor als hij weer aan de biks kan.

Gelukkig is Finn dol op Olvarit dus daar red ik het de aankomende dagen sowieso wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .