Ga naar inhoud

castratie...spannend!


bikkel

Aanbevolen berichten

bikkeltje wordt 27 maart gecastreerd en ik vind het best spannend, het is echt nodig want hij plast alles onder maar toch vind ik het een beetje zielig.

Ik moet hem om 8.45 brengen, hij wordt vrijwel direct geholpen en daarna komt ie in een soort couveuse...ik moet zelf werken tot 16.00 dus daarna kan ik em halen. Moet ik nog ergens op letten? Ik zal in de kooi handdoeken leggen, ik geef de da biks en groenvoer mee. Moet ik bikkel in zn kooi laten als we thuis zijn of mag hij gewoon loslopen? Verder nog tips?

groetjes sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de eerste dag een handdoek over het zaagsel gelegd, want vooral stro kan prikken

de nijnen van mij wilden na de steralisatie s'' avonds lekker huppelen in de kamer.. ik heb ze wel maar 10 minuutjes laten huppelen en ze daarna weer rust geboden,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas is in januari gecastreerd en na een dag was ie alweer bijna de oude. Mijn DA adviseerde 2 a 3 dagen een handdoek, of kranten in de kooi te leggen, zodat de wond niet kan gaan ontsteken. Als je hem wegbrengt is het goed wat voer mee te nemen, zodat ie zijn eigen voer krijgt bij de DA. Verder is het van belang dat ie bij thuiskomst op een behaaglijke plek staat en ik heb hem met een handdoek ook lekker een beetje toegedekt. Ook heb ik hem wat peterselie en andijvie door de dag heen gevoerd. Dat at ie met smaak op. Ook zijn hooi at ie gelijk dezelfde dag weer. Het heeft alleen een paar dagen geduurd voor hij weer echt zijn SS at (hij vond alle groenvoer en droogvoer, snoepjes veel lekkerder op dat moment). 's avonds heb ik hem gewoon even los laten lopen, alleen niet te lang en in de gaten gehouden dat hij zich een beetje rustig hield.

Ook is het belangrijk om de kooi te checken of ie al geplast en gekeuteld heeft.

Ik heb zelf de handdoeken totaal 4 dagen in zijn kooi laten liggen voor de zekerheid. gehad. En heb ik iedere dag gecheckt of de wond/hechtingen niet gingen ontsteken. Uiteindelijk heeft Bas er eigenlijk weinig last van gehad, alleen een beetje suf van de narcose.

Succes ermee, ondanks dat het een kleine ingreep is, was ik ook bezorgd en nerveus hoor. Ik was dolblij toen ik werd gebeld dat alles goed was gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

morgen is het zover.....bikkeltje moet naar de da...het is maar goed dat ie niet weet wat em te wachten staat want ik vind het zelf al spannend. Ik hoop zo dat ie na de ingreep gauw weer gaat eten.

Ik vraag me alleen af als ik hier af en toe lees dat er zwellingen zijn of bv plakpoep, Bikkel laat zich niet oppakken en als ik het doe dan zit ik onder de krassen...hoe kan ik dan checken of alles wel oke is onder zn buikje zonder teveel stress?

ach misschien moet ik niet teveel nadenken en het gewoon laten gebeuren...

kus sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes morgen!

Probeer je idd niet al te druk te maken meestal gaat het allemaal prima.

Er is hier een hoop info te vinden en mocht je morgen toch nog vragen hebben dan stel je ze gewoon ;)

Vergeet idd niet om pijnstilling mee te vragen (ook al krijgt hij een injectie, sommige nijnen hebben het echt wel nodig) en loslopen mag hij idd gewoon als hij dat wil.

Haal gewoon wat lekkere dingen in huis om hem tot eten te verleiden en evt kun je de da om dwangvoer vragen zodat je het voor de zekerheid in huis hebt (meestal is dit bij rammetjes echt niet nodig hoor)

Nog even over het enten, nu even niet doen dus.

Beter even een paar weken wachten omdat zijn weerstand toch verlaagd kan zijn door de castratie.

Oja, mocht het nodig zijn hem op te pakken dan moet je gewoon even doorzetten, dan is het ook zo weer klaar ;)

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

bikkeltje heb ik vanmorgen weggebracht en dadelijk om 13.00 mag ik em weer halen....pfff ben blij dat het achter de rug is.

Ik heb zn kooi schoongemaakt en lekker zachte handdoeken erin, wat lekkers en nu maar hopen dat ie snel weer de oude wordt...zonder sproeien, palssen en veeeeeel keutelen haha

ik zal straks wel laten weten hoe bikkeltje er aan toe is!!!

kus sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, we zijn nu een half uurtje thuis. Bikkel was een beetje boos zei de da toen hij zn injectie kreeg...alles was goed gegaan, hij lag in een soort couveuse,verder heb ik geen pijnstilling mee, de da gaf aan dat het beter is als ie rustig aan doet vanwege enige pijn en als hij pijnstilling krijgt gaat bikkel dingen doen terwijl dat nog niet goed is voor de wond, dit deed hij nu al enkele jaren op deze manier....nu zijn we lekker thuis, bikkel heeft al geplast, gekeutelt en gegeten dus ik ben in ieder geval gerustgesteld dat alles weer werkt!!! De da gaf aan dat bikkeltje waarschijnlijk vandaag een beetje boos zal blijven om wat we hem hebben aangedaan haha tja zou ik ook zijn....

Over 10n dgn gaan de hechtingen eruit en dan krijgt hij meteen zn inentingen..en dan even geen da meer!!!

kus sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .