Ga naar inhoud

Dikke uitstekende tong en ontstoken oog..


toedeloe85

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Vrijdag ben ik met mijn konijntje naar de dierenarts geweest.

Klachten: ontstoken oogje en een dikke tong (?).

Dierenarts heeft een zalfje meegegeven en een prikje.

Ik maak me best ongerust, het is echt een zorgenkonijntje.

Ze is al een aantal keer geopereerd aan haar voortandjes, ze zijn inmiddels verwijderd. Ook heeft ze tweemaal een abces gehad ( souveniertje van het asiel). Pas geleden ( ongeveer 2 maanden) zijn haar kiesjes bijgeknipt want deze staan ook niet helemaal goed.

Nu heeft de dierenarts vrijdag weer in haar mondje gekeken ( voor zover je dat natuurlijk kunt zien). Volgens hem zag alles er goed uit.

Ik vind het erg raar dat haar tongetje steeds uit haar mond hangt ( met eten en ook in normale toestand, houdt ze haar tongetje uit de mond).

Tongetje is opgezwollen.......

Kunnen haakjes op de kiezen binnen twee maanden ontstaan zijn?? Aangezien ze twee maanden geleden geopereerd is aan de kiesjes, lijkt het me heel sterk dat ze nu haakjes ofzo zou hebben.

Wie o wie heeft hier ooit eens van gehoord?????:frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haken kunnen inderdaad zo snel ontstaan, maar wat ook mogelijk is is een ontsteking in de kaak. Dat gaat vaak gepaard met oogproblemen en zou misschien de zwelling van de tong kunnen verklaren. Het lijkt me verstandig als er een keer goed naar de kiezen gekeken wordt (wat meestal alleen mogelijk is onder narcose, gasnarcose is wel sterk aan te raden) en een foto van de schedel om te zien of er problemen zijn met de tandwortels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt waar...

Dan vrees ik dat het dat zal zijn...haakjes.

Ze heeft al wel een tijdje.. na het verwijderen van het abces een verdikking op haar kaak..

Dierenarts heeft goed gevoeld en zegt dat dit bindweefsel is.

Weet iemand hoe vaak een konijntje onder narcose kan?

Aangezien ze twee maanden geleden al is geweest, weet niet of dit schadelijk is?

Ik zal morgen gelijk de dierenarts bellen! Arm beestje..

Bedankt voor je reactie Petra!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft daar vrijdag toch al naar gekeken ?

Als hij beoordeelde dat dat goed was en je hebt een goede dierenarts met verstand van konijnen, zou je er op kunnen vertrouwen dat het gewoon goed is met die kiezen...

Maar ja...waar komt die dikke tong dan vandaan.......

Kan de dierenarts die vraag niet beantwoorden ?

Is die tong echt opgezwollen of lijkt het zo (stelde de dierenarts dat ook vast ?)

Zou dat geen complicatie van dat abces kunnen zijn...Geen idee waar dat abces zat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de kiezen waren inderdaad in orde.

Danielle vertelde mij dat ze vaak niet alles kunnen zien, onder narcose was het konijntje namelijk niet.

De dierenarts kon de vraag van de tong niet beantwoorden.

Hij dacht: ze heeft geen voortanden meer....dat ze misschien daarom met haar tongetje naar buiten hangt en daarom dikker is??

Dierenarts zei dat het uiteinde van de tong dik/opgezwollen was. De rest ( achterin de mond) was normaal...

Want ik vroeg hem of ze niet kon stikken, maar achterin was okee zei hij.

Het abces is al heel lang geleden verwijderd, in november dacht ik. Het zat op haar kaak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de dierenarts gebeld.

Hij zegt dat hij goed naar de kiesjes heeft gekeken en er geen haakjes opzitten.

Ook geen kaakontsteking omdat hij geen knobbeltje voelde.

Ik moet het nog twee dagen aankijken.. Omdat die prik 5 dagen werkt.

Ze is ook erg dun, kan al de ribbetjes en botjes voelen. Eet nog wel een beetje.

Hij vond het wel een aflopend verhaal worden met het konijntje zei hij.

Andere optie: als hij vind over twee dagen dat er niets aan te doen is, ga ik gewoon naar een andere dierenarts! Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een second opinion kan zeker geen kwaad !

Helemaal niet als je dierenarts praat over een aflopende zaak..

Heb je die dierenartsenlijst hier al zien staan ? Misschien heb je er iets aan: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Dat met die tong zat ik ook aan te denken..Het hangt naar buiten..bloed stroomt naar laagste punt en zo is er nog wel wat te bedenken als verklaring..

Weet je ook wat voor prik het was ? Antibiotica ?

Dat zalfje is Caf ?

Hoe oud is je konijntje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu in Ouddorp (nachtje geslapen). Konijn is mee.

Zou opzich vandaag nog een afspraak kunnen maken in Sommelsdijk (als er plaats is). Deze dierenarts vond ik op de lijst!

Of zeggen jullie, wacht inderdaad even af ( 2 dagen). Want een nieuwe dierenarts kan hem nu toch niet weer een prikje gaan geven.

Het tongetje hangt niet slap naar buiten. Maar ze doet hem heel snel heen en weer, van buiten naar binnen.

Kan het niet zo goed uitleggen!:P

Hij zei de prik net aan de telefoon... Maar ben de naam weer vergeten.

Het was iig antibiotica, met iets erbij wat de zwelling (tongetje) zou gaan verminderen.

Het zalfje is inderdaad cavasan.

Ik weet niet precies hoe oud ze is..

Heb haar vorig jaar uit het asiel gehaald. Denk dat ze 2 a 3 jaar is nu.

Bedankt voor de reacties weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima dat je voor een second opinion gaat!

Ik sluit me aan bij Daniëlle, haakjes zie je niet altijd omdat ...net de tong in de weg zit om helemaal achteraan in de mind te kijken. En als die tong dan nog eens opgezwollen is, dan is het gewoon ONMOGELIJK dat de DA dat goed heeft kunnen bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danielle, ik heb een berichtje terug.

Dit kan door de kiezen veroorzaakt worden, kiezen bovenkaak drukken de traanbuis dicht en er komt een ontstoken oog en kiezen onderkaak steken in de tong, die dan ontstoken raakt.

Ik zou als ik jou was weer bij je dierenarts langs gaan.

Met vriendelijke groet

Evert-Jan de Boer

Zou hij hier dus die haakjes op de kiezen mee bedoelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danielle, ik heb een berichtje terug.

Dit kan door de kiezen veroorzaakt worden, kiezen bovenkaak drukken de traanbuis dicht en er komt een ontstoken oog en kiezen onderkaak steken in de tong, die dan ontstoken raakt.

Ik zou als ik jou was weer bij je dierenarts langs gaan.

Met vriendelijke groet

Evert-Jan de Boer

Zou hij hier dus die haakjes op de kiezen mee bedoelen?

hij bedoelt idd haakjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo... even kort samengevat:

- temperatuur was goed ( 38,3)

- ze was wel erg mager

- was goed dat ik gekomen was

- ze zag toch een aantal ruwe kiezen

- nu moet ik bijvoeren

- doorgaan met cavasan voor de ogen

- ook heeft ze primperan druppels gekregen, tegen de misselijk en bevordert de werking van de darmpjes

- tong kon ze verder niet verklaren, ze zag geen beschadigingen

- wel is het echt zo dat als een dier geen voortanden meer heeft, de tong naar buiten hangt ( zat toevallig ook een kat in de wachtkamer die dat had)

- ze was alleen niet erg optimistisch moet ik zeggen... Ook zij begon met het verhaal dat het wel eens fout af kan lopen of het een verhaal zal zijn zonder eind.

Ach..... ik heb alles voor het beestje over.. Maar ja, het moet natuurlijk wel diervriendelijk blijven allemaal.

- morgenavond nu weer een afspraak bij m'n eigen dierenarts en hoop dat ze woensdag dan onder narcose kan ..

Iemand trouwens tips voor het bijvoeren? Ik zit altijd zo te klieren met die spuiten..

Bij mij trekken ze altijd vacuuum, zodat alles in 1 x tegen het plafond spuit!

Moet je die spuit nou vanaf de bovenkant vullen of het spulletjes opzuigen met de onderkant? Niets lukt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling kreeg het beestje niet. Dit vond hij geen goed plan......

Hij wilde het beestje niet onder narcose brengen, omdat ze dat al 5 keer geweest is.

Nu heeft hij een klemmetje in het mondje gezet en wat bijgeschaafd en geknipt.

Niet echt diervriendelijk, ik weet het, maar narcose was echt geen optie nu zei die.

Dus nu hopen dat de oorzaak weggenomen is, ze is nog niet erg vrolijk moet ik zeggen.

Ander zalfje voor het oogje gekregen: aureomycin.

Ik hoop dat ze de moed niet opgeeft......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat hij dat heel slecht vond voor haar op dit moment...........

Ik vroeg er om........ maar ja.. als hij het geen goed idee vind... wat moet ik dan? Zelf een spuit in der steken?:(.......

Kijk het morgen nog even aan..... anders ga ik weer bellen voor een pijnstiller..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .