Ga naar inhoud

schimmelinfectie? Beatrijs


Nijntje pluis

Aanbevolen berichten

Sinds we Beatrijs hebben opgevangen had ze een plek op haar kin. Eerst was het een soort van wondje, waar geen haar groeide. Nu wordt de plek steeds groter. omdat de kale plek dus groter werd heb ik dus de da gebeld en ik kon vanochtend terecht. Toen Beatrijs echter goed vast werd gehouden en op de rug lag, kon ik pas echt goed zien hoe haar kin er uit zag.....aan de rechterkant dus helemaal kaal! de dierenarts zei meteen dat het een schimmelinfectie was en heeft een plukje haar en een huidmonster geschraapt. toen hij een plukje haar van haar kin wilde pakken, viel het er gewoon uit! dus zonder hard te trekken een hele pluk haar in zijn hand. ik stond natuurlijk enigszins sip naar het gedoe te kijken, maar de huid ziet er vrij normaal uit. door haar grote wam had ik echter niet eerder ontdekt dat het al zo erg was. ik heb nu een of ander spul meegekregen wat ik elke dag moet soppen op de kale plek, en over drie weken moet ik terug komen, en dan krijg ik ook de uitslag van de kweek. ze krabte overigens wel af en toe aan haar kin, maar niet echt opvallend veel oid. volgens de dierenarts moest ik lobbes meteen bij haar weghalen omdat hij het ook kan krijgen. mijn vraag aan jullie: is schimmel (wat dus hoogstwaarschijnlijk zo is) besmettelijk als ze naast elkaar staan, of alleen als ze elkaar wassen? of is het helemaal niet besmettelijk. ze zitten namelijk al heerlijk bij elkaar als lekker stel, en ik ben eigenlijk bang dat de koppeling straks niks meer wordt. beetje onzeker dus wat ik nu moet doen. ik heb haar nu apart gezet, maar voor mij is dit echt niet praktisch met die losse kooien in huis. help!

kort gezegd:

- is schimmel (wat dus hoogstwaarschijnlijk zo is) besmettelijk als ze naast elkaar staan, of alleen als ze elkaar wassen? of is het helemaal niet besmettelijk.

- hoe lang denk je dat ik de wittige oplossing moet gebruiken voordat het over is (geen naam op het potje, maar ruikt naar iets basisch zeepachtig)

- wanneer kunnen ze weer samen?

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht dat je imaverol mee hebt gekregen.

Schimmel is zeker besmettelijk.

Ik raadje zeker aan om je handen goed te wassen iedere keer als je Beatrijs hebt aangeraakt.

Mijn tante heeft ook schimmel gehad bij haar konijnen en die kreeg het niet weg omdat ze het middel echt als shampoo moest gebruiken (dan heeft het geen tijd om in te werken).

Binnen de kortste keren hadden alle andere konijnen van haar het ook.

aangepast door kaatje-kim
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de gaten houden moet je het zeker.

En je hebt in ieder geval betere informatie gekregen dan mijn tante toentertijd (dat je het niet moet uitspoelen).

En ook je handen wassen als je Beatrijs hebt aangeraakt. Dat raad ik je zeker aan, want het is besmettelijk. En sowieso eerst Lobbes verzorgen (aandacht geven, voer enz.....) en daarna pas Beatrijs, om de kans op besmetting van Beatrijs naar Lobbes nog kleiner te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb even een foto gemaakt, dit is van de zijkant, de onderkant van de kin ziet er net zo uit maar dat is lastig fotograferen in je eentje........ik heb lobbes gescheiden van beatrijs, hoe spijtig ook......ze staat nu bovenop het konijnenhok in de gang. ik hoop niet dat ze helemaal in quarantaine moet, want dat lukt hier echt niet :(

Ik hoop dus nog antwoord te krijgen op mijn vragen maar ik wacht even braaf af :)

ik heb net de kooien van lobbes en bea ontsmet en goed gereinigd. lobbes heeft nu feest want meneer heeft nu 2 kooien van een meter voor zichzelf. beatrijs heeft een nieuwe kooi ook voor zichzelf. t was zon leuk stelletje samen, dus ik kijk er echt met verdriet naar. ik hoop dan ook dat de schimmel binnen twee week samen is en dat ze dan weer samen mogen. en ik hoop dan echt dat het niet meer gestoei en gevecht wordt maar dat ze elkaar weer met liefde omarmen :love:

ik ben de komende tijd wel weer klaar met de dierenarts......eerst nijntje waarvan de castratie niet goed verliep....toen witje met cuniculi en nu bea met schimmel......:duivel: help even een gebedje doen :he:

post-2368-13922876581032_thumb.jpg

post-2368-13922876581721_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met schimmelinfecties heb ik geen ervaring, maar ze staan er wel om bekend dat ze zeer besmettelijk zijn. Ook als je da geadviseerd heeft ze uit elkaar te halen, dan zou ik dat toch doen.

Ik neem aan dat ze dan weer samen kunnen als de infectie 100 procent zeker over is.

Verder zou je ook je da even kunnen bellen over de duur van de schimmelinfectie, of heb je geen goede band met je da?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb vandaag weer een nieuwe lading imaverol gehaald, je had gelijk kaatje kim. het stond niet op de verpakking dus ik wist niet wat ik mee had gekregen. op advies van cindy (en dat neem ik echt serieus) behandel ik lobbes ook nu. lobbes heeft bij nadere inspectie wel wat korte plukjes op zijn rug, maar t lijkt niet op dat wat bea heeft. maar goed ik ga niet afwachten natuurlijk dat hij ook kaal gaat worden. ik heb lobbes dus flink ingesopt zoals de dierenarts ook had gezegd vandaag, maar zowel lobbes als Beatrijs gaan natuurlijk meteen likken. ik vraag met dus af of dat geen kwaad kan. ook ben ik benieuwd of ik de konijnen wel weer samen kan zetten nu ze allebei behandeld worden. iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat weer opnieuw samenzetten is helaas geen succes gebleken. lobbes ruikt nu naar dat spul en beatrijs doet niets anders dan gillen! ik probeer ze later weer opnieuw te koppelen. ze zijn nu al weer een paar dagen uitelkaar en ik hoop dat als beatrijs nu ook naar dat spul ruikt dat ze elkaar wel weer leuk gaan vinden. even afwachten dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .