Ga naar inhoud

haakjes verwijderd


Snoef

Aanbevolen berichten

De DA heeft vandaag bij mickey 2 haken van de kiezen gehaald (waarmee hopelijk haar inzak-dagen verleden tijd zijn). Ik weet niet precies hoelaat ze uit de narcose is gehaald, maar ze is momenteel nog best slaperig. We hebben haar om 5 uur 4cl. SS gedwangvoerd en ze heeft bij de DA een pijnstiller gegeven. Als ze vanavond nog niet zelf eet, geven we ook primperan/cisaral/metacam + dwangvoer.

Wie heeft ook ervaring met haken en kiezen? Hoelang duurt het ongeveer voor een konijn dit weer te boven is? is er nog iets waar ik op moet letten?

Mickey ligt er warm bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste keer zijn ze bij Stamper onder narcose verwijderd. Tot 1.5 week erna moest ik pijnstilling geven. De 2e keer is zonder narcose gebeurd. Ik heb toen ook nog pijnstillers gegeven maar niet zolang als de eerste keer. Hij ging nu redelijk snel zelf weer eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn heeft na de operatie een onderhuidse injectie gekregen met pijnstillers en daarna nog een aantal dagen pijnstillers. Bij thuiskomst viel hij uitgehongerd aan op zijn biks en hooi.

Hij kreeg er na een week of 3 wel nog een infectie bij, op de plek van de wondjes.

Probeer Mickey eens te lokken met wat peterselie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm dat weet ik dus niet...Ik moest d'r om 9 uur brengen en kon d'r om 3 uur weer ophalen...Heb d'r net weer gedwangvoerd en geef d'r zo metacam/cisaral/primperan en dan sta ik vannacht een keer op om te kijken hoe ze het doet en misschien weer dwangvoeren...Hoop dat ze snel begint met eten maar vooralsnog wou ze ook geen peterselie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een "lopend buffetje" in het hok leggen, kijk een beetje met wat je neerlegt en of Mickey wat gaat eten. Het kan nog best zijn dat hij(?) pijn heeft en daarom nu niet eet, maar de pijn zou wel af moeten nemen.

Je hebt in ieder geval pijnstillers om te geven, houd het goed in de gaten of Mickey weer gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dadelijk een verzameling van groentes neerleggen die ze lekker vindt...Nadeel is alleen dat haar vriendje ook van groente houdt en alles opeet...En nadeel is ook ik juist die hele haakjes ben gaan verwijderen omdat ze steeds van die dagen heeft dat ze niet eet..Dus hoop niet dat het nu extra een probleem is

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen bij elvis de haakjes zijn verwijderd viel me op dat hij de eerste paar dagen nog steeds slecht at. ik was ook al bang dat het toch wat anders was, maar na een weekje kreeg hij zijn oude eetlust weer terug en nu eet hij weer als een buffel. veel sterkte met je konijntje en hopelijk eet ze snel weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merel, wat is bij jou 'slecht eten'? Ik wil niet op de zaken vooruit lopen maar Mickey eet dus helemaal niks en haalt ook echt d'r neus op voor alles. Ik weet niet of zij het vol kan houden om een week lang alleen maar dwangvoer te krijgen...?

Ik heb d'r gisteravond metacam en cisaral gegeven...Primperan leek me niet echt van toepassing (en toch ook op aanraden v. de Boer met panacur begonnen). Vannacht om 2 uur dwangvoer gegeven. Dadelijk maar weer medicatie inclusief dwangvoer. Ik moet helaas vandaag ook echt naar college en mijn vriend moet werken..Ik ben pas weer rond 5 uur thuis om d'r te dwangvoeren. Ik kan d'r echt niks aan doen maar voel me er allesbehalve lekker bij :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer haar eens te 'pesten' met wat hooi.

Een konijn kan een tijdje in leven blijven op dwangvoer alleen. Maar dan zal het wel voldoende dwangvoer moeten binnenkrijgen. Dan moet je wel consequent om de paar uur dwangvoer geven.

Hoe gaat het dwangvoeren? Echt met dwang of likt ze het enigzins van het spuitje? In het laatste geval zou je kunnen proberen om een bakje met dwangvoer neer te zetten.

Is er niemand die tijdens een pauze even naar Mickey kan komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mickey is echt een lastig geval als het op medicatie of dwangvoer aankomt...Ze is wild en begint de hele tijd te krabben dus het is bijna onmogelijk om haar in je eentje te dwangvoeren...Ik heb toevallig alleen vandaag college dus in principe heb ik tijd genoeg maar alleen lukt het me gewoon niet...

Mijn vriend kan in zijn pauze vaak wel even naar huis komen maar dat zullen de bazen op gegeven moment ook niet waarderen aangezien hij dan absoluut langer weg is dan een half uur aan pauze...Hij heeft de laatste dagen al veel vrij genomen om de konijnen dus tja :s

Het dwangvoeren zelf gaat redelijk, ze lijkt wel 'gewoon' te eten maar echt zelfstandig likken van het spuitje doet ze niet. Dit is dus precies de reden waarom ik haar geen castratie durf te laten ondergaan en eigenlijk de haken dus ook niet wilde laten weghalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend. Stamper liet zich gelukkig wel goed dwangvoederen. Het beste werkte dit hier met wortelhapje. En gewoon geduld hebben. Ze gaat heus wel weer uit zichzelf eten.

Ik heb me laten vertellen dat bij het verwijderen van de haakjes een bekspreider gebruikt wordt. ALs de bek van het konijn tever opgerekt is dan kan dit pijn opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet het, maar geduld is niet mijn sterkste kant. Althans, niet als het om mijn konijnen gaat :$

Ik heb zojuist nog geprobeerd Mick alleen te dwangvoeren maar dat is echt geen doen...Ze raakt er enorm van gestresst en ik met haar. Dus ik hoop dat ze snel weer gaat eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

met slecht eten bedoel ik dat het enthousiasme in eten weg was, maar dat hij alleen at als hij echt honger had. hij at zijn brokjes wel schoorvoetend op. hooi at hij helemaal niet en groente een beetje. wat dat dwangvoeren betreft, daar heb ik ook behoorlijk moeite mee gehad. ik heb het opgelost door hem met zijn kont naar me toe op tafel te zetten, mijn ellebogen vlak naast hem neer te zetten, half door mijn knieen te gaan en zover mogelijk overhem heen te gaan hangen zodat hij echt geen kant meer op kon. probeer zover over hem heen te hangen, dat je hem als het ware met je borst op tafel drukt. het ziet er niet uit, maar het wertke wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de tip Merel!

Mickey is gisteren begonnen met een klein beetje eten...af en toe wat hooi en wat groente...Ik blijf d'r toch bijvoeren en ook metacam/cisaral geven omdat ze nog verre van optimaal is...Ze ligt nog steeds heel veel vind ik en ze kijkt ook af en toe behoorlijk sleepy...

Mijn DA belde gisteren om te vragen hoe het ging...Dat vond ik echt super netjes...Hij verbaasde zich erover dat Mickey nog helemaal niet zelf at, meestal eten konijnen iig wel íets. Als ze vandaag nog niet at, moesten we maar even langskomen, maar ja, ze eet wel weer wat dus denk niet dat ik langsga..Is nog meer stress voor dat beestje...Ze is echt super link op me...Als ik d'r wil voeren krabt ze echt als een bezetene in mijn kleding en af toe wilt ze me ook bijten..Dat doet ze nooit, ze is echt zo'n lieve meid maar blijkbaar is ze nu echt super boos en dat vind ik echt om te huilen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mickey is bij medicatie/dwangvoer eigenlijk altijd zeeeeer onwillig, maar nu is ze extreem boos aan het doen...Dat kan komen omdat ik per keer 3 verschillende medicatie moet toedienen en daar bovenop nog dwangvoer maar ik zou het fijn vinden als jullie je 'gedachtes' ook met mij willen delen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is een parsiet die neurologische "gevolgen" heeft.... karakterveranderingen kunnen daar dus ook bijhoren.

Ik heb Eufrasie van Zwarte Panter ontmoet...het is een lebberdoos eerste klas, echt erg lief... Voor ze met panacur is beginnen behandelen was agressiviteit één van de symptomen...

Maar je bent nu sowieso met panacur beginnen behandelen niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben nu met dag 2 bezig en geef elke dag 1,5cl aan panacur. Hier wil ik 6 weken mee doorgaan, evenals bij Raffi. Ik wil de rest eigenlijk ook 2x per jaar preventief gaan behandelen (en dan ook 6 weken...?). In april wil ik de inentingen gaan halen want volgens mijn DA heeft hij begin april inenting-dagen en kost het me geen 34 euro :s

Is het verstandig dan de preventieve behandeling nu al te starten zodat ik vóór de inentingen een heel eind klaar ben of kan ik beter na de inentingen beginnen omdat ook deze kunnen zorgen voor een verzwakte weerstand? De vorige keer wilde de andere DA wachten met inentingen tot ik de 3 weken lange preventieve kuur af had...

Als haar agressiviteit idd komt door EC, dan zou het toch in een razend tempo op hebben moeten komen zetten na de haakverwijdering want dit is echt de eerste keer dat ze zo agressief reageert bij medicatie e.d.

Ik kan gelukkig wel melden dat ze vanmorgen aan d'r brokjes begon en ook hooi eet...Ze loopt ook weer lekker rond en drinkt...Nog even in de gaten houden wat d'r keutels doen maar ga hoe dan ook nog wel even door met de metacam en cisaral...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat ze in ieder geval weer zelf eet, en nu hopen dat binnenkort ook echt alle kwakkeldagen verdwenen zijn!

Zaterdag in de opvang hebben we nog lopen fantaseren over dat zieke konijnen eigenlijk gewoon zouden moeten kunnen praten als ze ziek zijn, stuk handiger....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Lianne, dat zou ideaal zijn! Helaas zijn d'r kwakkeldagen sowieso nog niet voorbij...Mickey heeft soms nog steeds last van een 'reutel' in haar ademhaling, ondanks de 2 weken bactrimel-behandeling...Daar moet ook nog naar gekeken worden, zodra ze weer helemaal op de been is..De arts was van mening dat d'r longen schoon waren maar een stukje hoger zit 'iets' dat er niet hoort en dat zorgt voor de vreemde geluiden bij met name inspanning...Ik geloof dat hij wel een idee had van wat het was maar hij wilde Mickey eerst weer aan het eten krijgen en dat lijkt me ook verstandig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .