Ga naar inhoud

niet eten en gewicht op voorpoten


Snoef

Aanbevolen berichten

Vanochtend wilde mijn grootste vreetkop Raffi niet eten, afgezien van een snoepje...Toen gingen de alarmbellen al rinkelen...Hij sprong wel zelf zijn kooi uit, maar hij doet raar..Het lijkt net alsof hij het moeilijk vindt zijn achterpoten te gebruiken en hij steunt volop op zijn oorpoten...Hij kan wel lopen maar het lijkt allemaal moeizamer te gaan + dus het feit dat hij niet eet...

Gisteravond heeft hij voor het eerst een blaadje spinazie gehad, dus ik moest meteen daaraan denken maar als het een reactie is op een nieuw soort groente, kan ik die achterpoten niet verklaren...Natuurlijk moet ik ook meteen weer aan EC denken...

Iemand een idee of maar weer richting DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de DA gebeld en de situatie uitgelegd...Hij zei dat spinazie een agressieve groentesoort is en dat het dus heel goed mogelijk is dat hij buikpijn heeft...We moesten cisaral/primperan/metacam toedienen en dan kijken of het na 3 uurtjes verbeterd was, zo niet, dan moesten we even langsgaan...We hebben de medicatie nu toegediend, evenals een flinke buikmassage gegeven (die idd erg hard en opgezet leek) en daarna leek zijn buikje meteen alweer wat losser...Kan dit?

We hebben hem wortellof en witlof voorgehouden (waar hij dol op is) en dit begon hij dus daarna ook meteen te eten....Nu wil ik even afwachten hoe het verder gaat met zijn pootjes...Als het over een paar uurtjes niet over is, ga ik even langs de DA en wil ik het idd over EC hebben

Om de een of andere reden lijken DA's niet meteen tot de conclusie van EC te wilen komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heeft hij weer wat groente op maar vind ik nog steeds dat hij zijn achterpoten raar gebruikt...Zou zoiets echt kunnen komen door buikpijn? Ik vind het wel heel apart dat hij dit heeft net nadat hij een nieuwe groente heeft gekregen

Graag reacties want ik zit me kapot te zenuwen dat het weer EC is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, dat kan volgens mij echt niet door buikpijn...vind het sowieso erg gek van je DA...WEL eten ,maar verzwakte achterpoten is toch wel een signaal van geen pijn en dus denk je idd eerst aan EC...

Ik moet even jou posts gaan nalezen, want denk dat ik je met iemand anders verwar... was niet jou konijn die regelmatig stasis had?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is Mickey...Gisteren is gebleken dat ze toch een haak linksboven op d'r kies had en die gaat maandag verwijderd worden...De DA twijfelde echter of dit de oorzaak was van haar inzak-dagen aangezien het al 2 jaar duurde...Ik heb er een topic over geopend bij gedrag/koppelen en ik had mijn oude topic over Mickey bij 'gezondheid' geupdate

Raffi gaat veel verliggen momenteel, eet af en toe wat...Op internet las ik iets over gas: Je konijn ligt in een ongemakkelijke of ongebruikelijke houding - gedeeltelijk op de zij om de pijn te verlichten (hoogstwaarschijnlijk met het voorste gedeelte van het lichaam wat omhoog terwijl de achterpoten relaxed lijken); of je konijn wil helemaal niet liggen maar geeft de voorkeur om rechtop te zitten in een heel rechte houding.

Dat onderstreepte gedeelte is wat Raffi dus deed, vooral buiten de kooi. Hij loopt wel en gebruikt z'n achterpoten ook maar het is anders dan normaal...Mijn DA zei dat wanneer een konijn buikpijn heeft, het ontlasten van de achterpoten en leunen op de voorpoten iets is wat een konijn dan doet...En dan in combinatie met die harde buik en niet willen eten, tja :s Ik weet het uiteraard ook allemaal niet maar als het om 16.00 nog niet verbeterd is, ga ik toch echt even langs

Link naar reactie
Delen op andere sites

...en Raffi AT ook niet, pas toen ik medicatie, waaronder een pijnstiller en massage, had toegediend begon hij weer wat te knabbelen op wortellof

Dus ik snap niet zo goed wat je nou probeert te zeggen....niet-eten past niet bij EC en voor zover ik weet past een opgezette buik en stil liggen en steeds gaan verliggen ook niet bij EC...Maar het plaatje van de achterpoten past daar weer wel bij maar kan ook bij buikpijn passen, volgens mijn DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even tot rust komen Snoef en proberen te begrijpen...

Wat jou DA zegt van die houding ,klopt. MAAR, die zou dus ook weg moeten zijn na de pijnstiller en dat is niet het geval...

Sorry, maar ik heb weinig tijd nu. Maar hou even oorzaak en gevolg in de gaten...

Stasis is bv een symptoom van EC, een gevolg van stasis is gas...een gevolg van gas is niet eten

Stasis is een vertraagde darmwerking. Kan veroorzaakt worden door bv te veel haar in de maag OF BV door aanwezigheid parasieten in de darmen (bv EC) OF een combi van beiden.

Wat is er met de poten aan de hand? Heeft hij daar nu minder kracht in of niet? Als dat zo is, moet je naar de DA, punt.

Dus... pak hem op je arm en voel of hij kracht in zijn achterpoten heeft. Ik voelde bv bij Eufrasie onmiddellijk dta ze in 1 pootje minder kracht had, dat was overduidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak het dilemma heel makkelijk en vertrek nu naar de DA...*zucht*

Het probleem is dat ik geen rijbewijs heb, in the middle of nowhere woon en dus altijd mijn werkende vriend of schoonouders van hun werk moet halen om naar een DA te gaan die 's avonds nooit dienst lijken te hebben en zelfs maar halve dagen werken...Dus vandaar dat k zo nu en dan moeite heb om naar een DA te gaan

Dat stasis een symptoom kan zijn van EC, wist ik..Dat een gevolg van stasis weer gas kan zijn, wist ik niet..Dus vandaar dat ik je niet begreep, wat me ergens ook wel logisch lijkt want kan me voorstellen dat niet iedereen dat weet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je PB, Caroline

Ik geef maar even hier in het algemeen antwoord zodat anderen het misschien ook mee kunnen lezen

De DA voelde gisteren dat er bij Raffi idd veel gas in de maag zat en dat moesten we er uiteraard uit zien te krijgen...De behandeling die ik thuis was begonnen was goed, hij gaf er daar ter plaatse nog een primperan shot bij en 's avonds hebben wij nog cisaral en metacam toegediend...De arts heeft daar ook Raffi's achterpoten getest en hoewel ze iets verzwakt leken, zei hij dat hij niet dacht meteen dacht aan EC omdat er nog wel veel kracht in zat...Hij wilde ook wel een bloedtest doen maar hij zei daarbij (eigenlijk wat mijn andere DA ook al zei) dat de uitslag positief kan zijn maar dat de huidige gas-situatie daar niet iets mee te maken hoeft te hebben, omdat veel gezonde evenals ongezonde konijnen dus vaak de EC parasiet met zich meedragen...We hebben wel panacur meegekregen en hij zei dat ik dat in principe met alle andere medicatie mocht geven maar dat hij zelf aanraadde even te wachten daarmee totdat Raffi weer wat opgeknapt was...De DA heeft hem daar ook nog over de grond laten lopen om te kijken hoe zijn achterpootjes precies werkten, maar uiteraard was er daar niks mis mee...en daar was ik natuurlijk wel erg blij mee :D

Thuis aangekomen begon Raffi te drinken en at hij gulzig van een stukje toast (mijn schoonouders hadden even niks anders in huis voor de nijnen) en hij hupste ook vrolijk over het bed daar...Bij onszelf thuis aangekomen at hij hooi, groente en brokjes..Vanochtend heeft hij ook weer brokjes gegeten...Ik wil de kuur van 5 dagen voor primperan en cisaral sowieso afmaken (wat ik bij Mickey eigenlijk nooit doe) want ik merk dat hij nog niet optimaal is...Momenteel hou ik zijn achterpoten goed in de gaten evenals verdere mogelijke verschijnselen...

Maar nu weet ik dus niet zo goed of ik panacur moet gaan toedienen, al dan niet preventief...Ik heb alle konijnen preventief panacur gegeven eind oktober en wil er eigenlijk een 'gewoonte' van maken om ze 1 a 2x per jaar sowieso preventief te gaan behandelen...De DA zei dat dit absoluut geen kwaad kon maar dat het natuurlijk niet iets moet worden van om de 6 weken panacur geven..Als ik Raffi preventief ga behandelen, wil ik Mickey eigenlijk nu ook meteen mee gaan behandelen maar tja, moet ik dan de overige 4 ook mee behandelen....

Zo dat is weer een heel verhaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij had de week ervoor toevallig een konijntje gehad met EC en dat beestje had dus verzwakte achterpoten maar toen hij daaraan 'trok' kwam er een ander soort reactie, in de zin van dat ze toen ook slap bleven liggen...Raffi trok z'n pootjes zelf gewoon weer terug...Beide DA's lijken het dus te wijten aan pijn in de buik...

Eerlijk Caroline, ik weet ook niet wat ik er van moet denken...Momenteel zit Raffi weer brokjes te eten en hij hupste net ook weer vrolijk door de kamer heen waarbij hij in en uit de kooi springt...Toch merk ik dat het nog niet helemaal ok is, omdat hij 's ochtends niet aanviel op z'n bakje eten en hoewel hij niet meer zo 'rekt' met zijn achterpootjes als gisteren en ze ook minder 'sleurt' lijken ze toch nog niet helemaaaaaaal ok...Dus of het nou allemaal te wijten valt aan toch nog enige buikpijn of dat er toch sprake is van EC, ik weet het echt niet...

Probleem is dat Raffi altijd meer als een 'eend' loopt en nooit geluidloos loopt, zoals de andere nijnen...Hij stampt echt, dat heeft hij altijd al gedaan en moet er normaal gesproken altijd wel om lachen...Nu is het echter moeiljk te zien of het 'afwijkend' is of dat het gewoon weer zijn typische loopje is...

Wat denk jij? Voor de zekerheid maar beginnen met panacur? En moet ik de andere dan ook meebehandelen? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch raar die DA'en... het hangt natuurlijk af van de ernst van de situatie...elk konijn is dan ook nog eens anders...vind het maar een rare conclusie en heb zelf nog nooit verminderde kracht in de pootjes waargenomen bij gas. Tenzij bij een konijn wat compleet apathisch is natuurlijk, maar dan is het hele lichaam slap, niet alleen de pootjes.

Ik zou idd beginnen om ze alletwee eens 6 weken panacur te geven en te kijken wat voor effekt dat heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook moeilijk een eenduidige conclusie te trekken...Beide konijnkundige DA's zeggen hetzelfde en dat maakt het voor mij moeilijk er dwars tegenin te gaan...Desalniettemin wilden ze beiden EC niet uitsluiten....Misschien is verminderde kracht niet een juiste beschrijving en kan buikpijn ook doortrekken naar pijn in de pootjes en zodoende tot minder willen gebruiken leiden?

Heb net wel weer de DA gebeld met de vraag of het dus verstandig is panacur te gaan geven na alle verbeteringen en daar zou ik zo over teruggebeld worden...Ik ga iig nog wel tot en met zondag (5 dagen) door met cisaral en primperan maar er blijft toch altijd een klokje tikken in mijn hoofd dat aangeeft dat het verstandig is zsm bij EC te zijn als het er is...

iig bedankt voor alle reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er schoot me net een ander idee te binnen...Raffi springt altijd als een malloot uit zijn kooi..Waar de andere konijnen van de grond zo de kooi in springen zonder het traliewerk te raken, stoot Raffi altijd tegen het traliewerk aan of gaat er met alle 4 de poten op balanceren alvorens in of uit de kooi te springen...Zou het niet zo kunnen zijn dat hij zijn pootjes/poot toen heeft bezeerd, pijn had, niet at en zodoende gas kreeg?

Het is maar een idee, maar wie weet...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoef...dat hoort de DA wel te voelen hoor!!! Je mag er zeker van zijn dat dat NIET het geval is.

Mijn vriend is met Falco eens naar de niet-kundige DA van wacht geweest omdat hij plots niet meer at. De DA voelde toen dadelijk dat er wat mis was metd e poten. Hij had een bilspier verokken. Pijnstiller en ontstekingsremmer en hij ging zo weer eten. Falco was idd een uurtje voordien van de zetel gevallen toen,maar dat wist de DA niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dan sluit ik dat idee uit..Ik weet toch niet of je zoiets kunt voelen..Ik heb ook wel eens een spier verrekt zonder dat dat voelbaar is, maar goed...Zodra mijn vriend thuiskomt geef ik Raffi panacur en de komende weken daarna...Ik vind gewoon ergens dat ik wel moet oppassen dat ik niet alles ga wijten aan EC...want dat doe ik tegenwoordig wel...zodra een van de nijnen iets mankeert, denk ik meteen aan EC...en hoewel ik weet dat het vaak voorkomt onder nijnen, zijn er natuurlijk ook altijd andere oorzaken te bedenken... De DA's lijken ook steeds aan te geven dat EC niet voordehandliggend is en dat maakt ook dat ik me enigszins dom voel door altijd over EC te beginnen...

Vooralsnog eet Raffi weer heel behoorlijk, hoewel niet zoveel zoals normaal, hij drinkt, plast, keutelt en loopt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me persoonlijk ook een goed idee om ze panacur te geven.

Ik heb je al wel verteld over Eufrasie, maar ik wou toch nog een paar punten aanhalen.

Eufrasie heeft heel lang geen duidelijke symptomen gehad van EC. En het meest ‘duidelijke’ symptoom, een draainek, heeft ze nooit gehad. In het begin had ze last van herhaaldelijke stasis. Er is allerlei onderzoek gedaan, maar de klachten bleven aanhouden. Uiteindelijk is ze getest op EC.

De verminderde kracht in haar achterpoten, was pas ‘laat’ duidelijk. Wat je in het begin aan haar achterpoten merkte, was dat ze daar soms wat anders mee lag, als je ze optilde liet ze ze wel eens hangen. Aan haar rondhuppelen merkte je zo goed als niks. Toen ze plots blind werd, heeft de DA haar reflexen gecontroleerd en haar achterpoten reageerden duidelijk niet zoals het zou moeten. Hoewel er zo goed als niks te merken was als ze rondliep.

Toen ze een tijdje Panacur nam, merkte je een verschil in de kracht van haar achterpootjes als je haar opnam. Eén van haar achterpootjes is er dus goed op vooruitgegaan (het andere ook wel, maar in mindere mate).

Ik zeg absoluut niet dat je alles op EC moet schuiven, maar het blijft wel een mogelijkheid.

Er is idd geen sprake van een draainek, maar EC heeft meer symptomen. Het feit dat de DA’en het niet voor de hand liggend vinden, betekent niet dat ze het kunnen uitsluiten. Ik vind het persoonlijk wel geruststellend om sommige dingen te kunnen laten uitsluiten die het misschien toch zouden kunnen zijn, zo kom je naar mijn gevoel toch een stap dichter.

Snoef, ik wil hier absoluut niet zeggen dat jouw konijn EC heeft. Maar de verzwakte achterhand van Raffi en het herhaaldelijk hebben van stasis bij Mickey, doen me wel hard denken aan Eufrasie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je reactie zwarte panter,

Ik ga beide nijnen ook zeker met panacur behandelen, maar hoopte met Mickey nog even te kunnen wachten tot na maandag, want dan wordt haar haak verwijderd. Mocht ze na afloop niet willen eten en allerlei dwangvoer en medicatie nodig hebben, wil ik niet ook nog panacur erbij hoeven schuiven.

Ik haal bij elke DA ook altijd het fenomeen EC aan, maar het lijkt juist alsof DA's moeite hebben toe te geven dat er gewoon een vrij reele kans is op EC...Beide konijnkundige DA's willen niet testen omdat ze beiden zeggen dat zowel gezonde als ongezonde konijnen EC met zich mee kunnen dragen en je daardoor dus nooit kunt zeggen of bepaalde symptomen door EC veroorzaakt worden TENZIJ de test dus echt negatief is...Beide DA's refereren hierbij naar een onderzoek van Evert-Jan de Boer van de Wilhelminakliniek die in feite tot deze conclusie schijnt te zijn gekomen...Ik kan dan in principe toch al mijn 6 nijnen laten testen op EC (want anders kan eentje die niet getest is toch positief zijn zonder dat ik dat weet) en mocht dan blijken dat er ook maar eentje positief is, moet ik daarna altijd bang zijn dat zij/hij het via de urine niet overgeeft naar een ander, wat dus kan resulteren in een positieve uitslag bij een nijn die eerder negatief was...Dus ik heb gewoon het gevoel dat ik er niet echt wat mee opschiet, behalve een 'halve zekerheid' die niet opgelost kan worden omdat panacur niks permanent uitroeit..Panacur is in dergelijke gevallen van twijfel idd het beste, dus dan doe ik dat maar...Het valt mij alleen dus op, dat maar weinig DA's er aan willen geloven terwijl ikzelf ook meteen dacht aan EC bij Raffi's rare houdingen...Tegelijkertijd is het bij Raffi moeilijk te constateren of er idd sprake is van een rare houding omdat hij altijd raar loopt en eigenlijk 'flatst' met zijn voeten zoals iemand met platvoeten...

Dus vandaar dat ik het af en toe ook niet meer weet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de test voor EC wordt het gehalte aan antistoffen gemeten.

Het is idd zo dat veel konijnen EC in zich zouden dragen zonder symptomen. Maar je hebt nog een verschil tussen het actief hebben van EC (dus met symptomen) en het dragen van EC (zonder symptomen). Soms zou het verschil duidelijk zijn a.d.h.v. de exacte resultaten van de test. Eufrasie krijgt volgende week ook opnieuw een bloedtest om te kijken hoeveel het gehalte aan antistoffen is gedaald.

Het is standaard volgens mij niet zo dat konijnen die bij een konijn zit dat symptomen heeft van EC ook getest worden. Hypoliet is niet getest, maar volgens de DA kan je er in een koppel wel van uitgaan dat de partner EC in zich zal dragen. Wel worden de andere konijnen standaard meebehandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga beide nijnen ook zeker met panacur behandelen, maar hoopte met Mickey nog even te kunnen wachten tot na maandag, want dan wordt haar haak verwijderd. Mocht ze na afloop niet willen eten en allerlei dwangvoer en medicatie nodig hebben, wil ik niet ook nog panacur erbij hoeven schuiven.

Ik wou hier toch nog even op reageren

Ik zou persoonlijk toch al beginnen met de panacur. Bij een konijn dat EC draagt, kan het de kop opsteken na een verminderde weerstand, bv. na een narcose.

Hypoliet is vandaag gecastreerd. Hoewel hij er net een lange kuur panacur op heeft zitten, heeft de DA me aangeraden om hem vanaf vandaag weer een tijdje panacur te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .