Ga naar inhoud

Medicijnen toedienen via spuitje


Rosalinde

Aanbevolen berichten

Sofietje voelt zich niet lekker vandaag. Ze ligt stilletjes onder de bank en wil niets eten of drinken, zelfs een stukje appel lust ze niet. Ik ben net met haar naar de dierenarts gegaan en die vond geen aanwijzingen voor gas (mevrouw legt nog wel gewoon keutels en haar buikje voelde goed), kiezen zijn ook grondig nagekeken, wel heeft ze een hoge temperatuur. Nu heeft ze me pijnstilling en antibiotica meegegeven die ik vandaag twee keer aan haar moet geven, via een spuitje in haar bekje.

Sofie vindt dit natuurlijk maar helemaal niks en sputtert heftig tegen. heeft iemand tips hoe ik haar slim dit medicijn toe kan dienen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zeggen wel om je konijn stevig in een handoek te 'binden' (handoek er goed omheen rollen)

Maar mij lukt dat nooit.....

De zachtaardige manier kan je eerst proberen:

Het medicijn op iets doen wat je konijn lekker vindt en dan hopen dat hij het ook eet met het medicijn er op...

Lukt dat niet kan ik je alleen aanraden om even te vragen of je hulp kan krijgen..

konijn op tafel/aanrecht zetten..iemand houdt het konijn tussen de armen, handen rond het voorlijf: duimen boven, wijsvinger voor zijn voorpoten, de rest rond zijn romp.

Jij pakt zijn kop (hand op de kop, vingers rond de kin) tilt het bekje iets omhoog, goed vasthouden, spuitje in een mondhoek 'duwen'..ong 1,5 cm naar binnen en voorzichtig spuiten..

Om het alleen te doen zijn verschillende trucjes (nu hebben wij alleen grote konijnen) :

Konijn op een stoel (kniehoogte) met zijn kontje in een hoek.

Zelf sta ik in de hoek van stoel..konijn gaat altijd achteruit omdat hij mijn hand die zijn kop vasthoudt wil ontlopen.

Konijn 'loopt' dan achteruit tegen mijn benen en omdat hij in een hoek staat, staat hij meteen klem.

Dan dien ik hem de medicijnen toe als hierboven beschreven..

Wat ik ook wel doe is gewoon op mijn konijn gaan 'zitten':

Konijn op de grond, ik op mijn knieën aan beide kanten van het konijn...Dan leun ik nauwelijks op het konijn..

Pak dan zijn kop en doe weer als hierboven beschreven...

Een normaal formaat konijn kan je ook in een wat kleine doos zetten en dan zijn kop goed vastpakken zoals hierboven beschreven...Doordat het konijn in een doos zit, kan het niet wegvluchten en is dus beperkt tot het omhoog springen.

Je moet dus wel zijn kop goed vasthouden en snel handelen..

Het best lukt dat als je het konijn met je arm (van je hand waarmee je de kop vasthoud) in bedwang houdt.

Voor alles geldt:

Als jij bang bent..hou je hem niet goed vast en heeft je konijn ruimte om zich los te maken of te spartelen.

Als jij voor ogen hebt dat het gewoon moet gebeuren en zelfverzekerd te werk gaat, lukt het stukken beter !

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnentortilla maken :). Nee dat klinkt niet zo verschrikkelijk als dat het daadwerkelijk is, wikkel haar gewoon goed in een handdoek, houd haar kopje goed vast en geef het aan de zijkant van de bek. Het spuitje moet er wel een centimeter in gaan.

Ik neem aan dat je bedoelt: het is niet zo verschrikkelijk als wat het klinkt, ipv wat je er nu hebt staan :)

komt wel erg sadistisch over op deze manier ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je de kop vasthoudt kan je op deze link zien.

Ik waarschuw je wel...Het is geen smakelijke foto !!! Vandaar alleen een link.

Je ziet geen bloed..

Het is ons konijn toen zij een kaakabces had en op die plek gespoeld werd..

http://www.bunnybunch.nl/community/gallery/images/19/large/1_15april__66_a.JPG

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Whaha wat een... verspreking haha. Dat moest het inderdaad zijn ja!

@Zaza: ik maak van mijn handdoek/kleed altijd een driehoek, 1 flap gaat via de kont naar de rug, en de andere 2 gebruik ik om er om heen te wikkelen. Als ik gewoon een handdoek erom ga wikkelen heeft hij zich er binnen 2 seconden weer uit gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn is vorige week gecatreerd en moest ook pijnstilling via zo'n spuitje. de 1e dag zat ik onder de krassen en zodra meneer dat ding zag schoot ie weg. de DA assistentie stelde hetzlede voor als Zaza.

om een paar keer per dag t spuitje met iets lekkers te vullen. appelmoes zei zij. ze doen er hier er een moord voor weet ik nu :mdr:. dus nu komt ie al aanrennen als hij dat spuitje ziet.

uiteindelijk ben ik trouwens maar gaan mengen. dan merkt hij het niet eens, proeft blijkbaar alleen maar de appelmoes.

superhandig. hij wil het zelf hebben en ik hoef hem dus niet op te pakken.

succes ermee!

aangepast door sulochana
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, mevrouw weet wel tegen te stribbelen, zeg. Uiteindelijk haar in een krat gelokt, zodat ze niet weg kon komen, vriend haar goed vasthouden en ik het spuitje in het bekkie jassen. Pfft. Kon je konijnen maar duidelijk maken dat je ze dat aandoet voor hun eigen bestwil. ik hoop echt dat het snel begint te werken, ze heeft al de hele dag niets gegeten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moest het laatst ook doen met 1 van mijn konijnen.

had ik baby voeding gekocht nurt*cia baby wortel 4 maanden

daar deede ik eerst een beetje van in de spuit en dan vond hij erg lekker, en dan de tweede spuit die vulde ik met medicijn. Hij dacht dan dat er weer wat lekkers aankwam maar helaas ik spoot het medicijn erin.Dus hij had wat te eten en zijn medicijn binnen. Het is mij een week gelukt deze truc, denk niet dat het geschikt is voor elk konijn want mijn konijn is een echte goedsukkel. maar ik wou je toch ook mijn ervaring delen. Misschien het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met witje had ik hetzelfde, ze had cuniculi en ik moest "even" 3 maanden dat ellendige spuitje erin zien te krijgen :( ik zette haar op een handdoek, en pakte haar voorpootjes en deed deze naar achteren en wikkelde haar dan in een handdoek.er stak alleen een koppie uit dus, even kijken of ik nog een foto heb. ik wikkelde haar echt strak in omdat ze vrezelijk hyper was! op de foto trouwens nijntje ,die ook panacur moest. dat spul vloog echt door de kamer!!!op de foto zie je dat hij al weer wat los in de handdoek zat, maar ik draaide hem dus helemaal strak erin met alleen koppie uit :) ook geen pootjes eruit dus. we deden het altijd met zijn tweeen, ik hield monster witje in bedwang en mijn partner drukte met extreem hoge snelheid snel de spuit leeg. we hebben dagenlang allerlei manieren geprobeerd, maar het is maar zo weinig vloeistof dat ze er zomaar niet in stikken of zo. je spuit het ook niet recht in de keel, want dat is natuurlijk niet erg handig....succes!!

post-2368-13922876547455_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik natuurlijk weer vergeet:) ze kreeg ook metacam, dat ruikt naar honing en smaakt ook zo, dat gaf ik dus eerst en daarna een shotje vieze panacur erachter aan. wat ik trouwens nog wel belangrijk vind: ik geloof dat konijnen herinneren dat er iets naars op een plek gebeurd, ik heb dus witje telkens in de keuken op het aanrecht de spuitjes gegeven zodat ze wist als we naar de keuken gingen dat er een spuitje aan komt....ik denk namelijk dat ze dan geen negatieve associaties in haar leefomgeving heeft aangezien ze nooit in de keuken komt. ik bedoel dus te zeggen, als ze altijd vrolijk door de kamer hupst, zet haar dan niet op de bank met een spuitje, want ik denk dus dat ze na die ellendige spuitjes de bank blijft associeren met nare spuitjes....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen heb ik geluk met die 2 van mij. Ik zet ze gewoon op mijn schoot, spuitje in hun mond en geven.

Zolang ik het doe spartelt Hypoliet niet tegen. En Eufrasie houdt enkel met haar voorpootjes mee het spuitje vast.

Tja, echt veel tips heb ik dus niet. Maar zoals Zaza al zegt is het belangrijk dat je je zelf ook zelfverzekerd voelt. Mijn tante heeft het ook ontzettend moeilijk om ze iets van medicijnen te geven en kijkt altijd vreemd als ik het zonder problemen kan geven.

Veel succes met Sofie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Babs weigert ook elk spuitje, dus heb ik een andere manier gevonden om haar de medicijnen te laten eten.

Ze vind rozijnen heel lekker, dus heb ik 4 rozijnen gepakt. Ik heb haar telkens met 1tje verleid, en op de andere 3 het medicijn gespoten (beetje een kuiltje maken, en het blijft gewoon zitten/plakken :whistle2:). Als ze aan de 'schone' rozijn aan het eten is, 'duwde' ik snel die andere ervoor en half al in dr mond. Toen kauwde ze hem gewoon op.

Ik moest t wel echt met 1 'schone' proberen, omdat ze anders t medicijn rook ofzo.. maar als ik een rozijn met medicijn na de schone in dr mond deed, at ze hem gewoon op! :P

Ze hupsde daarna wel een beetje boos weg, omdat ze door had dat ze getrickt was, maar ach! Het doel heiligt alle middelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gisteren ook geprobeerd met bijv. appelmoes, maar mevrouw wilde zelfs dat niet eten (appeltjes zijn normaal haar favoriet, ook al krijgt ze die maar heel zelden), dus helaas moest het echt met insluiten, mijn vriend haar goed vasthouden en ik proberen dat spul erin te spuiten. Sofie houdt er al helemaal niet van om vastgepakt te worden, echt een vechterbaasje.

Gelukkig is ze alweer een beetje opgeknapt. Ze heeft wat witlof gegeten en zelfs wat brokjes en ze hupst zowaar weer een beetje opgewekt door de kamer. Ik kan later vandaag wel proberen het door wat lekkers te mengen (rozijntjes vindt ze vast ook wel lekker).

Tommie was ook niet helemaal 100% gisteren, maar die is nu weer lekker aan zijn doos aan het knagen, dus dat komt wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ééntje gehad die z'n medicijn lekker vond. Als ik het spuitje door de tralies van de kooi duwde, kam hij zelf enthousiast aanhupsen om aan het spuitje te sabbelen. Haha

Dat werkte trouwens alleen met dat ene medicijn, niet met andere. Het was een beetje zoetig en de meeste nijnen zijn dol op zoetigheid! Als een konijn ziek is en niet wil eten, heeft het volgens mij weinig zin om het medicijn te mengen met iets lekkers. Ze willen nl. zelfs niet eten als er geen vies medicijn opzit. Dan is dwingen de enig optie.

Zelf ging ik vaak zitten met het nijn op schoot. Dan pakte ik het konijn onder de voorpootjes op, zodat hij op z'n achterpoten stond. Ik leunde wat voorover, zodat het ruggetje van het konijn tegen mijn buik/borst steunde. Op die manier zat het klemvast en kon ik goed dwangvoeren.

Inderdaad wel het spuitje diep genoeg in de bek, anders loopt het er gewoon weer uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben momenteel medicijnen toe aan t dienen met spuitjes.....

Ik ben daar eigenlijk heel kort in..../ klinkt misschien cru en bot....

Maar wat gebeuren moet, moet gebeuren....

IK pak ze even stevig in de houdgreep en vriend spuit het leeg in hun mondje...

ZO zijn ze er t snelste vanaf.......

Leuk zal geen enkel konijn t vinden denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het op dezelfde manier. Mijn vriend klemt haar op schoot en ik kan echt in no time het spuitje tussen haar voortanden en kiezen via de zijkant leeg spuiten in haar bekkie. Dan slikt ze en is het leed weer geleden. Ik heb namelijk ook zo'n ultra intelligent konijn die al die trucs doorheeft en er niet in trapt. Ik vind het ook niet leuk, maar inderdaad wat moet dat moet en dan maar daadkrachtig maar supersnel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .