Ga naar inhoud

Help wormen!!!


bikkel

Aanbevolen berichten

Geen zorgen maken, normaal is maandag ok.

Wormen leven in cycli en waarschijnlijk hebben de wormen in zijn lichaam nu het einde van hun leven bereikt en eitjes gelegd, waarna ze sterven. Het is erg typisch dat je dan wormen ziet (kan ook door enorme besmetting, maar dat is echt zeldzaam en dan zouden er meer klachten zijn)

Let wel: vraag naar PANACUR en laat je geen ander middel aansmeren door de DA!!

Geef de behandeling gedurende en 5 dagen en in jou geval ,herhalen na 10 dagen. Herhalen is bij jou nodig omdat er een grote kans is dat de wormen het einde van hun levenscycli bereikt hebben en de eitjes niet gedood worden door panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur is inderdaad belangrijk. Veel andere middelen tegen wormen (bijv. praziquantel) werken enkel tegen spoelwormen en/of lintwormen. Deze komen echter niet zo vaak voor bij konijnen, bij hen is het meestal een infectie met een pinworm die ongevoelig is voor de meeste anti-wormmiddelen. Panacur helpt daar wel goed tegen, vandaar dat je echt panacur moet hebben.

Info van medirabbit.com:

Treatment of rabbit pinworm can be done by administration of benzimidazoles, more specifically fenbendazole or thiabendazole. Piperazine is reported efficient too, while ivermectin does not affect the Passalurus worm.

aangepast door Petradhd
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

ik heb vanmorgen de da gebeld, ik vroeg naar panacur en in eerste instantie vroeg hij waarom dat middel...ik heb aangegeven dat vrienden konijnen hadden en dat dit middel het beste werkt, hij zelf zou bikkel dmv een injectie een kuur geven en dan na 3 weken weer een injectie! Hij heeft de naam gezegd maar ben em vergeten...ik heb toch maar de panacur besteld en kan die morgenavond ophalen. Dit ook omdat anders bikkeltje weer mee moet in de auto, spuit en na de 3 weken weer germ het beestje is dan iedere keer van slag dus we gaan voor de panacur....

Kan ik nu al de kooi verschonen of moet ik wachten tot morgen en kan hij die wormpjes hebben gekregen van groenvoer? hij leeft nl binnen.

En nog een vraagje: we krijgen bikkel niet opgetild zonder kleerscheuren, mn handen zijn weer helemaal vol met schrammen...ik lees nl vaker, ik heb even gekeken naar plakpoep, of piemeltje is ontstoken, ik zou niet weten hoe ik dat moet checken zonder teveel stress...zelfs met zn 2 lukt het niet! hij komt daarna wel weer bij je om te knuffelen....

groetjes Sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

ik ben geweest en heb panacur pasta (spuitvorm met streepjes) gekregen...ik heb nu 1 streepje gegeven en over 10 dagen weer een streepje en dan weer over 10 dagen een streepje, het blijkt een wormpje te zijn wat ook bij mensen voorkomt, aarswormpjes! (zitten in het darmstelsel) Hij had dat de afgelopen 8 jaar nog maar een keer meegemaakt en heeft ook even een collega gebeld en rade ook aan om zelf een kuur te halen....hij zei dat als honden of katten wormen hebben eigenlijk het hele gezin ontwormpt moet worden!!!

Hij kon niet verklaren hoe bikkel ze heeft opgelopen...waarschijnlijk had hij ze al in de dierenwinkel want hij leeft hier binnen!

Bikkel was er niet zo blij mee, hij knabbelde mooi aan het spuitje en toen ik het leegspoot begon hij te stampen en met zn pootjes zn snoet te poetsen..zielig!! Lekker een stukje banaan gegeven en nu huppelt ie weer!! Pffff hebben we weer gehad..wat is het volgende???

groetjes sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan..

Als je je konijnen eens per jaar behandelt uit zorg (dus niet omdat je wormen gezien hebt) is 5 dagen zonder herhaling oké.

Merk je in die 5 dagen dat er wel degelijk wormen aanwezig zijn, dan is het raadzaam om na 10 dagen de kuur te herhalen..

Panacur werkt schijnbaar niet op eitjes, je moet dus zorgen dat je behandelt NADAT de eitjes wormen zijn geworden en VOOR ze weer eitjes kunnen leggen...

Behandel je 5 dagen en blijven de wormen weg, dan hoef je dus ook niet te herhalen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

5 dagen met herhaling of 14 zonder herhaling.

Panacur kan ook geen kwaad hè..dus je hoeft nooit echt bang te zijn dat je te lang geeft..

Trouwens wel super van je dierenarts hoe hij het aanpakte !

Een collega bellen om meer te weten te komen...

Goed zo !

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelezen dat de pinworm bij konijnen inderdaad precies hetzelfde wormpje is als de aarsmade bij mensen. Ongevaarlijk, maar lastig. Een ander opmerkelijk feitje dat ik las (weet niet of het ook wetenschappelijk bewezen is) is dat de konijnen vaker de wormen van kinderen krijgen dan kinderen van het konijn :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

Kan het zijn dat door de panacur Bikkel meer keutelt??? Ik word er gek van!! En niet 1 of 2 keuteltjes maar echte hoopjes van 6,7 keuteltjes bij elkaar....en hij begint steeds vaker buiten de kooi te plassen. Ik heb vanavond al 3 keer een flinke plas in de keuken moeten opvegen, heb nu een afwasteiltje gevuld met korrels en hoop dat ie dat gaat gebruiken als toiletje want de laminaat wordt er niet mooier op!!!

kus sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

de eerste paar dagen wel, nu zie ik ze niet meer! Sowieso heb ik geen blindedarmkeutels gevonden dus waarschijnlijk eet ie ze toch op!!! Vandaag heeft ie zn laatste shot gehad haha dus nu moet ik over 10 dagen weer of moet ik 10 dagen tellen vanaf de eerste toediening??

groetjes sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .