Ga naar inhoud

nieuw konijn eet slecht


cooltjes

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen.

Sinds afgelopen zondag hebben we een nieuw konijn. Ze is bijna een jaar oud en heel erg levendig. Ze zit graag op schoot en is absoluut niet bang, maar toch maak ik me een beetje zorgen, ze eet nl. slecht. De eerste dag at ze een klein beetje biks, maar dat heeft ze daarna helemaal niet meer gegeten. De volgende dagen at ze wel wat hooi, maar echt maar een klein beetje. Nu geef ik haar vanaf woensdag wel verse groente (andijvie, spinazie en broccoli) en dat vindt ze erg lekker, maar dat is dan ook het enige dat ze eet. Ze drinkt ook vrij weinig. Het gevolg is dat nu wat dunne poep heeft (sinds vandaag) en dat plakt wel een beetje. Ze is voor de rest heel tierig en vrolijk. Moet ik haar nu dwingen om biks te eten (hoe?) en hoe zorg ik ervoor dat ze (meer) hooi eet?

Kan dit een soort stressreactie zijn, omdat ze net nieuw bij ons is? Ze zat bij de vorige eigenaar ook buiten en bij ons is ze binnen, kan dat ook van invloed zijn?

Groetjes, Hellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm...moeilijk en dit moet zeker worden aangepakt omdat een konijn MOET eten. Als ze te weinig eet, gaat de darmwerking vertragen en stopt ze met eten en dan moet je naar de DA...

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom ze niet goed eet...

-ze lust de biks en het hooi niet (volhouden en kruidenhooi proberen)

-ze heeft wormen

-ze heeft haken op de tanden

-...

Weten jullie waar ze vandaan komt en welke verzorging ze daar kreeg? Hoeveel ze daar at?

Als dat weinige eten al een tijdje aan de gang is, zou ik zeggen 9/10 dat ze haken op de tanden heeft. Dat komt ook overeen met alleen groen eten, wat zacht is en waar ze minder op moet kauwen.

Ik denk dat je best een afspraak maakt bij een KONIJNKUNDIGE (!!!) DA om haar tanden te laten controleren. Weet dat een DA dit pas echt kan zien onder narcose of door de kaken over elkaar te wrijven en te luisteren. Zo'n apparaatje in de mond kan haken nooit voor 100% uitsluiten omdat de tong in de weg zit.

Verder, ik zou geen spinazie of brocolli meer geven ivm diaree en gasvorming, maar overschakelen naar peterselie, witloof, selder, verse kruiden, wortelloof. Dat zijn allemaal groenten waar een konijn beter tegen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je zou idd best eens naar een goeie DA gaan! Wij hadden vorig jaar een ex-ram in een opvang gehaald en hij was volgens hen een "trage lobbes". Maar wat bleek? Na een week of 2 bij ons te zijn wou hij plots niets meer eten (echt niks!). Dus een spoedbezoek aan de DA en toen zagen ze direct dat hij haken van bijna 1 cm lang aan zijn kiezen had!! Toen hij na een ingreep verlost was van die haken was onze Jeff plots van een trage lobbes in een supervitaal konijn veranderd!

Dus zoals Caroline voorstelt: ga er mee naar een goeie DA en wacht nie te lang hoor!

Veel succes er mee hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

al twee goede adviezen hierboven, maar zou het ook kunnen dat jullie haar een ander merk biks geven dan ze gewend is bij de vorige eigenaar? Mijn konijnen zijn altijd heel kieskeurig en eten bepaalde merken niet. Hoe zit het met ander hard voedsel, probeer eens een stuk cracker. Als ze dit ook niet aanpakt kan het inderdaad zoals hierboven beschreven komen door het niet kunnen verwerken van hard voedsel, en het minder drinken kan waarschijnlijk komen door het vele groenvoer, hier zit ook best wat vocht in waardoor ze minder drinkt. En inderdaad bij twijfel altijd even naar de DA. Succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Allemaal,

Het gaat al een stuk beter. We hebben het merk biks gekocht dat ze van de vorige eigenaar ook kreeg en dat eet ze wel. Nog niet met hele grote hoeveelheden, maar toch. Ze eet nu ook wat meer hooi en drinkt meer. We geven haar een keer per dag een grote portie groenvoer en dat gaat schoon op. En ik heb net wilgentakken in haar hok gedaan en dat vindt ze leuk en lekker! Ze heeft nu ook harde keuteltjes.

De truck met het uit de hand voeren werkt goed, we hebben waarschijnlijk gewoon een enorm verwend konijn getroffen. Maar ook een hele lieve, ze is minstens zo aanhankelijk als een kat en komt direct op ons afgerent als ze maar denkt dat je in de buurt van haar kooi komt. Ze huppelt ook al vrolijk in en uit haar kooi en springt uit zichzelf op de bank!

Beankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .