Ga naar inhoud

Hoelang voordat antibiotica helpt?


Roostavernier

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn heeft een knorretje in dr ademhaling als ze huppelt. Ik ben er direct mee naar de dierenarts geweest en zij dacht dat het pasteurella is. Hiervoor heb ik voor 20 dagen enroxil (antibioticum) meegekregen. Ik ben nu 7 dagen verder en ik hoor nog geen verschil. Gister ben ik daarom ook begonnen met echinacea bij te geven om de weerstand te verhogen.

Mijn vraag is nu aan de mensen die dit ook hebben meegemaakt: hoelang duurde het voor je verschil merkte door de antibioticum? En is er verder nog iets anders wat ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt.

Groeten Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

goed dat je nu zelf een topic opent. Snot (door pasteurella) is soms moeilijk te behandelen. Het kan zijn dat de ab niet aanslaan bij je konijntje, maar het kan ook zijn dat het inderdaad lang duurt. Maar er zijn vast mensen die het al hebben meegemaakt en er meer over weten als mij.

Als je hier op het forum bij zoeken 'snot' indrukt vind je vast en zeker veel informatie.

Hier is een link met een verhaal van een bb-lid met een konijntje met snot en alle behandelingen die het heeft ondergaan. Moet je zeker eens lezen!

http://www.bunnybunch.nl/community/w...loop-snot.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan best een tijdje duren voordat antibiotica aanslaat, daarom is het belangrijk dat je de kuur afmaakt, na dagen zag ik ook nog geen verschil. Nijn heeft snot gehad en ik heb hem in totaal 3 maanden behandeld. De eerste 5 weken met doxoral, daarna 2 maanden met duplociline waarvan de laatste 2,5 in combinatie met enrofloxoral. Hij is nu bijna 2 maanden 'schoon'. Meer info vind je op mijn weblog:

http://www.bunnybunch.nl/community/weblogs/laura1984-2559/1097-verloop-snot.html

Maar, waarom 'denkt' je DA dat het pasteurella is? Is er een kweekje gemaakt?

Heeft je konijn ook een snotneus? Niest hij/zij ook? Of gaat het puur om het knorren?

Wat je verder kan doen is verse tijm en rozemarijn geven, deze kruiden helpen bij luchtwegproblemen. Daarnaast kun je kritisch kijken naar de omgeving van je konijn: is er veel stof waardoor hij/zij kan niezen ( bijv. door stro als bodembedekking, of losliggend hooi), zit hij/zij in de wind of op de toch?

Edit:

Ik vind dat de werkzame stof in Enroxil enrofloxacine is, dat is het zelfde als van enrofloxoral wat Nijn ook de laatste 2,5 week erbij gehad heeft. Dit is een breed werkend antibioticum dat vaker bij snot gegeven wordt. Dit wil echter niet perse zeggen dat het ook echt aanslaat. Belangrijk is dat er een kweekje gemaakt wordt.

aangepast door Laura1984
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!

Nee, er is geen kweekje gemaakt, de dierenarts heeft ook eigenlijk niet veel kunnen zien omdat de enige aanwijzing het knorren is, en een beetje een natter snuitje dan normaal. De longen klonken normaal en je hoort het enkel als ze huppelt, dus dat heeft de dierenarts niet kunnen horen.

Ik heb wel gelezen dat een monster nemen om een kweekje te maken onder narcose moet gebeuren. Is dat zo? Want dat is natuurlijk weer een extra risico...

Roos

aangepast door Roostavernier
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je konijn een binnenkonijn? Als het een buitenkonijn is, kun je het nu niet doen, dan is het verschil in temperatuur te groot.

Je kunt een vervoersbox (bijv, een kattenmand) op een krukje in de douchecabine zetten, maar dan op zo'n manier dat het water er niet overheen stroomt. De douche dan goed heet zetten, en dan stoomt het flink! Let er wel op dat het ook weer niet té heet word in de kabine, dat is ook weer niet goed voor het konijn...

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af...of jou konijn niet gewoon in de puberteit is en nu begint te knorren van opwinding?... Hoeft niet zo te zijn hoor,maar als de DA niets kon vinden...

Heb je wel eens eerder een konijn gehad? ken je het geluid wat ze maken als ze denken je te moeten versieren? Huppelt ze ook in rondjes om je benen?

Heeft ze het ook als je haar bv ineens oppakt en uit angst oppervlakkig ademt?

De reden waarom ik het gek vind is dat het meestal (niet altijd) net goed te horen is als ze kort ademen omwille van stress of idd inspanning. Vermits ze bij de DA normaal stress hebben, zouden ze het daar ook moeten doen...

Ik kan me ook totaal vergissen hoor, in dat geval hoop ik dat je snel een behandeling vindt die aanslaat. Laura heeft idd veel ervaring en kan je daar zeker verder helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zegt is wel zo. Ik kan niet normaal door m'n kamer lopen zonder dat Flos voor m'n voeten loopt, ze plast ook af en toe buiten dr kooi wat volgens de DA ook kan zijn doordat ze dan schijndrachtig is en we hadden hier in huis ook al het idee dat ze de kat probeerde te versieren!! (dat vond ie maar nx!:)

Ik zal eens kijken of ze het geluid altijd maakt als ze huppelt of alleen op zulk soort momenten. En anders nog maar eens de dierenarts raadplegen en een kweekje laten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien het konijn ook alleen knort bij het rennen, en niet snotterd of niest vind ik het best vremd dat de DA niet eerst een kweekje heeft gemaakt en direct AB is gaan geven... weet je wel zeker dat je DA konijnkundig is? Ik zeg niet dat hij dat niet is, maar mijn eigen ervaring én veel verhalen hier leren dat dit nl. vaak niet het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .