Ga naar inhoud

ontwormen?


Zwelgje

Aanbevolen berichten

Hoe gaan jullie om met het ontwormen van jullie konijnen? Laten jullie dit elk half jaar doen, alleen bij de aanschaf van het konijn of alleen als er een vermoeden bestaat dat ze wellicht wormen zouden kunnen hebben?

Ik was gister in een dierenwinkel om benodigdheden voor mijn nijntjes aan te schaffen en bij het hooi hing een pamflet waar met vetgedrukte letters opstond dat konijnen 2 keer per jaar ontwormd dienen te worden. Ik liep door omdat ik meer spullen nodig had en kwam er al snel achter dat dit pamflet door de hele winkel hing! Bij de konijntjes, het hooi, de biks etc! Blijkbaar iets wat de eigenaren van deze dierenwinkel erg belangrijk vonden, anders zouden ze het niet zo nadrukkelijk willen benadrukken, lijkt mij.

Je raad het vast al, ik laat mijn konijnen niet preventief ontwormen. Ik schrok er erg van, ben ik nu zo’n roekeloos baasje dat ik deze plicht al die jaren over het hoofd heb gezien?

Ik heb snel een beetje rondgezocht maar kan nergens vinden dat ze inderdaad 2 keer per jaar ontwormd moeten worden. Ik hoor dus graag hoe andere baasjes hier mee omgaan!

aangepast door Zwelgje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontworm ze 1 keer per jaar preventief. Als er aanleiding in hun gedrag en lichamelijk conditie is om dit vaker te doen doe ik het natuurlijk vaker.

Bij konijnen is het vaak zo dat je er pas achterkomt dat ze daadwerkelijk wormen hebben als je ze ook ontwormt. Zonder te ontwormen zie je heel moeilijk en dus ook maar zelden wormen op de keutels.

Ontwormen doe je met vloeibare panacur die je kunt halen bij de dierenarts.

Voor meer info raad ik je aan dit topic eens door te lezen! Daar staat veel nuttige info in.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/5962-wormen-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .