Ga naar inhoud

Fluffy heeft urineweg infectie


sjaan

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje Fluffy is al een tijd niet in zijn hum. Hij is aan het stampen in de kooi en hard rond aan het rennen. Twee weken geleden zijn we naar de DA met hem geweest en die constateerde dat hij op dieet moet, omdat hij zijn ochtend poepjes niet kan eten. Hij was te dik.

De klachten gingen maar niet over en gisteren dan toch maar weer naar een andere DA geweest. Deze DA vertelde dat Fluffy zeker niet te dik is, maar een urineweg infectie heeft. De urine van Fluf was rood gekleurd, maar helaas heeft Fluf niet bij de DA geplast, dus kon ze geen verder onderzoek doen.

Fluf heeft nu antibiotica voor 14 dgn en pijnstiller voor 10 dgn. Gisteren leek hij wat meer energie te hebben en wat vrolijker te zijn. Het is alleen heel erg moeilijk om hem de medicatie te geven via een spuitje in zijn bekkie.

Hebben jullie nog tips voor mij? Fluf laat zich niet zo makkelijk pakken en hij vind het erg vervelend als hij de medicatie moet eten.

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok...uhm...

1/Als de eerste DA gezegd heeft dat hij te dik is, is de kans erg klein dat hij dat niet is...

Even raden...hij heeft regelmatig platte poep?

Wat krijgt hij precies te eten? (dus alles, van hooi tot hardvoer tot groen en welke merken)

2/Rood gekleurde urine is GEEN indicatie voor een blaasontsteking. Bloed in de urine is dat wel, maar konijnen krijgen ook rode urine naargelang wat ze eten. Heeft de DA aan de blaas kunnen voelen dat die ontstoken was of heeft ze dat gewoon geconcludeerd omdat jij van rode urine sprak.

Er zijn erg weinig DA'en die helemaal op de hoogte zijn van konijnen. Uit jou post blijkt dat 1 van de 2 waarschijnlijk niet bekwaam is...ik tip op de 2e...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tweede DA heeft aan het blaasje gevoeld en heeft ook de rode urine gezien in de box waar Fluf inzat toen hij naar de DA ging. De DA heeft ook de temperatuur gemeten en is toen tot de conclusie gekomen dat hij een blaasontsteking heeft.

Fluf is inderdaad wat te dik en had platte poep. Hij krijgt gemengd voer van verschillende merken en hooi. Hij moet van de eerste DA 1 tot 2 eetlepels gemengd voer krijgen en onbeperkt hooi. Dat krijgt hij nu ook en ik moet zeggen dat zijn keutels nu lichter zijn van kleur en meer vezelig. Eerst waren ze donker tot zwart van kleur.

Maar zou het niet kunnen dat hij toch een infectie heeft? Na de eerste dosis antibiotica en pijnstillers was hij een stuk meer levendig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij gemengd voer krijgt van verschillende merken is zijn diarree niet moeilijk te verklaren.

Konijnen kunnen niet zomaar op steeds een ander voer gezet worden. Konijnen hebben heel gevoelige darmen waardoor als je van voer moet wisselen je dit heel geleidelijk aan moet doen,m door steeds een beetje nieuw voer bij het oude te mengen.

Als je konijn te dik is zou ik overgaan op alleen een biks korrel. Dat zijn enkel de bruoin/ groene staafjes.

Biks is sowieso beter voor konijnen.

Gemengd voer bevat veel dikmakers en snoepjes... waardoor konijnen selectief kunnen gaan eten.

Wat was de temperatuur van je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou idd best kunnen dat hij een infectie heeft...dat kan ik van hier natuurlijk niet beoordelen. Ik zei alleen dat die rode urine daar geen symptoom van is. Soms vind je wel bloed bij de urine, maar dat verschil zie je wel. Je ziet dan vaak ook een speldeprikje bloed aan de plasser,maar niet altijd. Als de DA duidelijk voelde dat de blaas ontstoken, opgezet was dan zal de diagnose wel kloppen.

Nu is het wel al vaker voorgekomen dat konijnen sowieso opknappen van mediactie, al is het de verkeerde...het is dus belangrijk om hem heel goed in de gaten te houden eens je stopt met die medicatie.

Welke antibiotica heb je gekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt de volgende antibiotica: Sulfatrim Drops.

De DA vertelde inderdaad dat we moeten uitkijken dat hij niet selectief gaat eten, dus vandaar dat we maar hooguit 2 eetlepels eten mogen geven. Hij eet nu inderdaad alles op en laat niets staan. Ik ga nu inderdaad die biks proberen. Moet ik dan ook eerst mengen met het voer wat hij nu krijgt? En kan ik dan ook 2 eetlepels aanhouden? Ik heb trouwens niet het gevoel dat hij diarree heeft, hij heeft overdag goede keutels en alleen in de ochtend wat plakkerige poep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in het geval van blaasproblemen ineens voor de erg goede biks gaan en dus Science selective kopen. Dat is ook de makkelijkste biks om op over te schakelen omdat de meeste konijnen die het lekkerst vinden. Je houdt je voorlopig best idd aan die hoeveelheid en verder massa's hooi.

Je hebt alleszins de goede antibiotica gekregen voor blaasontsteking, dat is ook al wat niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .