Ga naar inhoud

Hoeveel eten geven


Lente

Aanbevolen berichten

Ach zolang ze vrolijk rond huppelt is er niks aan de hand toch?

Nijntje kwam vandaag al iets verder het hok uit, we hadden een oude handdoek op de klep gelegd zodat ze erop kon zitten, maar ze durft alleen de klep nog niet af.

Maar ze springt al gelijk op als ze ons ziet dus dat is echt geweldig :D

drinken kan trouwens niet zoveel kwaad, biks zijn droog en hooi ook. En hoe meer hooi ze eten des te meer ze drinken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik net konijntjes kreeg wist ik niet dat je ze de eerste 3 maanden onbepertk biks moest voeren. Ik heb dit dus ook niet gedaan.. Mijn nijntjes waren 7 weken en zijn nu 3,5 maand. Is dit ernstig?? Ze zien er absoluut niet mager uit, mijn witte nijntje zelfs wat bol, niet te dik, kan nog wel de ruggengraat voelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet langzaam opbouwen als je overstapt naar een ander soort voer. Als jij bijvoorbeeld gemengt geeft en je wilt biks gaan geven. Doe je steeds wat minder gemengt en steeds wat meer biks. Bij een jong konijntje kun je onbeperkt geven, omdat deze in de groei is.

Ik heb dit zelf echter nooit gedaan, omdat mijn konijntje na 3 volle bakken nog steeds op zijn voer afging alsof hij uitgehongert was.

Maar jonge konijntje mógen dus wel onbeperkt eten! (en al helemaal als ze te mager is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cassie: kijk een beetje naar z'n omvang, naar hoeveel hooi hij eet, hoeveel vers groenvoer hij eet etc. Wij hebben besloten om Joekel iets minder biks te geven, omdat hij dan z'n blindedarmkeutels op eet, en genoeg hooi binnen krijgt. Biks is in principe bijvoeding, en hooi is belangrijker. Succes!

En @t Knijntje: opbouwen? Waarom? omdat ze in de winkel niet veel gewend zijn? Of omdat ze zodra ze groter worden meer eten nodig hebben? Dat klopt allebei niet, dus ik vraag me af waarom ze dat gezegd hebben? Drie eetlepels over de hele dag, of per voeding? En ik wil niet vervelend zijn, maar in de dierenwinkel geven ze niet altijd het beste advies. Ik zeg niet dat het niet klopt, maar wel dat je kritisch moet zijn ten opzichte van de adviezen van de dierenwinkels. Daar kom je wel achter als je wat langer actief bent op het forum.

Succes allebei!

aangepast door Startman
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja het is nu dus voor de hele dag, maar heb daarnet al weer drie eetlepels (50 gram) bij gegeven. Meestal is het bakje nog voor de middag leeg.

Ik weet alleen niet hoe oud ze is, dat was ik vergeten te vragen. Ze zeiden wel dat ze niet veel groter meer werd maar volgens mij zit ze nog wel in haar jonge vacht, aangezien ze zo zacht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees steeds de kreet "vers hooi". Wat is vers hooi??

Hooi is toch nooit 'vers'?

Ik heb het verpakt staan, en dat plastic is dan een tijdje open.

Het staat netjes droog en ruikt niet muf o.i.d.

Mijn konijn eet er weinig van, ondanks dat ik zijn hoeveelheid biks vrij krap afmeet.

Een anders soort heb ik ook al in huis gehaald, maar maakt niet uit.

Als ik hem minder biks geef gaat ie vooralsnog niet echt meer hooi eten, hij lijkt alleen maar hongeriger, maar mss moet ik het wat langer volhouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen zijn ook geen liefhebber van hooi, welke soort ik ook probeer. Daarom krijgen ze nu van die Science biks, dan krijgen ze toch de extra vezels binnen die ze uit hooi zouden moeten halen en slijten ook de tandjes meer.

Maar het is geen vervanging voor hooi! Ze horen wel hooi erbij te krijgen, ook al eten ze er niet zoveel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haai

ze zeggen wel dat gemengd voer slecht is voor je nijn

het is ook slecht mits ze alles op eet dan niet..

mijn nijn krijg sochtends en savods 30 gram gemengd voer

dit is dan ook op wanneer ik het bakje bij voer...

ik had hier ook ergens gelezen dat het dan niet uit maakt als ze maar alles op eten

was in in een ander forum..

maar idd hooi is het belangrijkste voer wat er is

suc 6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .