Ga naar inhoud

Pasteurella


Caroline

Aanbevolen berichten

Ik wil roepen, tieren en mij te pletter vloeken...

Coquelicot niest...ik bel naar zijn baasje om te vragen of hij dat nog gedaan heeft...neen, maar oh ja...mijn kat heeft coryza...:grrrrrr:

Dat is dus pasteurella en kan besmettelijk zijn van kat naar konijn...en ik zit hier dus met een konijn wat hoogstwaarschijnlijk besmet is met snot. Hij heeft al neus aan neus gezeten met zowel Clicquot als Merlot door de tralies heen....

Wat nu? Ik heb al met de DA gebeld en die zegt ze in verschillende ruimtes te zetten. Dat doen ze sowieso en ik zal zorgen dat er geen rechtstreeks contact meer mogelijk is...

Ik moet mijn handen ontsmetten als ik ze aanraak...

Argh!!! Hoe dom kan je zijn???

Kan ik preventie iets doen? Ik ga sowieso rozemarijn en thijm halen, ga de ramen openen in de hoop dat alle beestjes doodgaan en enchinea bijgeven... Iemand nog andere opties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Coryza is er toch niet persé ook pasteurella?

Maarja het zal hier waarschijnlijk wel zo zijn, vermits Coquelicot (hoe spreek je dat eigelijk uit) niest.

Ik denk dat je momenteel niet meer kan doen dan dat je al doet.

aangepast door Katrien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Coryza kan idd vanalles zijn en een zelfs vaak een mengeling van vanalles bij elkaar...

De kat heeft korsten ronde de ogen, niest en heeft snottebellen en idd vermits Coquelicot ook niest, is de kans groot dat het idd pasteurella is...¨

Ik merkte vanmorgen al dat Coquelicot ook zwaar ademde...dat zal er dan ook wel mee te maken hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of pasteurella ook echt zó besmettelijk is...? Mijn ervaring met het snot bij Nijn en Nina is dat Nina anderhalve maand samen met Nijn geleefd heeft voor hij het ook kreeg. (Natuurlijk was het destijds stom ze niet te scheiden, maar de (onkundige) DA waar we toen bij zaten zei dat het geen kwaad kon) Daarvoor heeft hij nooit enig symptoom van niezen/snotteren enz. vertoond. Nu is alleen nooit bewezen dat ze echt de pasteurella hadden, dus ik weet niet of het dan 'erger' is.

Weet niet wat je verder preventief kan doen als ze nog geen symptomen hebben. Die tijm en rozemarijn lijkt me in ieder geval goed, kan in ieder geval geen kwaad.

Wel balen zeg, pas je op iemands konijn op, worden je eigen konijnen straks nog ziek ook... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik weet ook niet hoe besmettelijk pasteurella juist is.

Wou het even opzoeken (voor andere diersoorten dan) maar mijn cursussen liggen in Gent.

Maar als het dus inderdaad niet zo heel besmettelijk is zoals Laura zegt, is er wel nog een grote kans dat jou konijnen niet besmet zijn. Dus dan denk ik dat het handen wassen en zeker de aparte ruimtes nog wel nut hebben? Het verkomt alleszins al een grotere infectiedruk. Hoe minder bacterien ze binnen krijgen hoe beter natuurlijk.

aangepast door Katrien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mission accomplished!!!

Het was weer wat...zoals gewoonlijk in Genève...

Om 15u DA van wacht opgebeld en met assistente gesproken situatie uitgelegd. Coquelicot had ratelende ademhaling in rust, vandaar dat ik niet wilde wachten.

Rond 16 belt ze me weer op...DA had gezegd dat het niet van de kat kon komen (duh?) en dat ik kon kiezen of langskomen met het konijn of antibiotica ophalen. Nu ging het om antibiotica die ik nog had staan en wat behoort tot de sulfa's. Dit werkt eigenlijk enkel bij blaasinfecties echt goed bij konijnen, andere ziektes lijken na stoppen van de behandeling eens zo erg terug te komen en Esther had die klasse van antiotica al uitgesloten voor deze DA daar mee aankwam...

Ik heb dan het baasje gebeld en gezegd hoe het stond...dat ik naar DA kon gaan als zij wilde ,maar dat ik niet kon garanderen dat ik hem kon overtuigen... Ze zei me om het te proberen...

Dus weer naar DA gebeld en gezegd dat ik toch wou langskomen... Gelukkig was hij bereid om te geven wat ik wou...

Mijn buurvrouw kwam net thuis toen ik de tram wou nemen en ze is meegweest. Ze moest heel hard lachen in de auto met de DA zijn gezicht om de opmerkingen en aanvullingen die ik constant aan het geven was...hum...we hebben een leuk gesprek gehad over probiotica en ik heb er ook meegenomen voor de tweeling om te testen. Coquelicot krijgt dat nu ook bij, het is een pasta-vorm uit de VS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Mijn konijn heeft een knorretje in dr ademhaling als ze huppelt. De DA denkt dat het Pasteurella is. Daarvoor krijgt ze 20 dagen antibiotica (enroxil). Ik ben nu 6 dagen bezig maar ik hoor nog geen verschil. (verder wel helemaal gezond trouwens). Ik geef nu ook maar Echinacea bij in de hoop dat dat helpt.

Mijn vraag is nu aan mensen die ook konijnen hebben gehad met Pasteurella: hoe lang duurt het voordat de antibioticum aanslaat of hoelang duurt het voor ze beter zijn?

groeten Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het handig om zelf een discussie te openen?

Je konijntje heeft dus snot. Als je hier op het forum bij zoeken 'snot' indrukt vind je vast en zeker veel informatie.

Pasteurella is vaak heel moeilijk om te behandelen. Goed dat je er meer info over vraagt.

Hier is een link met een verhaal van een bb-lid met een konijntje met snot en alle behandelingen die het heeft ondergaan.

http://www.bunnybunch.nl/community/weblogs/laura1984-2559/1097-verloop-snot.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .