Ga naar inhoud

Haken op kiezen.


lianne

Aanbevolen berichten

Meet Herman,

afb124dx2.jpg

Een konijn wat heel wat kilometers van mij verwijderd is en bij mijn broertje+ouders het huis onveilig maakt. Herman is genetisch deels identiek aan mijn Nijn, dat maakt ze broertjes.

De ouders van de broertjes zijn konijnen van een vriendin van me, en ontstaan uit een ongelukkige ontmoeting tussen 2 konijnen aldaar.

Van deze konijnen was totaal geen "achtergrond", behalve dat de vader bekend was met haken op de kiezen, waar ook later de moeder aan geholpen is.

Dit genetische defect heeft bij Herman behoorlijk zijn werk gedaan. Ondanks dat hij gewoon goed at, had hij frequent ontstoken oogjes, en was ook 1 oog veel aan het tranen. In eerste instantie werd er gedacht aan een simpele ontsteking, maar dat was hier niet het geval.

Deze haken zijn afgelopen zomer van zijn kiezen afgehaald/uit zijn wangen gehaald:dsc0033ht2.jpg

Herman is altijd blijven eten, ondanks dat de DA met veel moeite ook stukjes kies uit de wangen heeft moeten halen met wondjes als gevolg

Na de operatie heeft hij nog een paar dagen AB gehad om zo een eventuele onsteking van de wonden te voorkomen, en had hij al snel weer een gezonde eetlust na de ingreep.

Hetgeen wat ervoor heeft gezorgd dat hij bij de dierenarts is beland, is dat hij ondanks zijn gezonde eetlust op een gegeven moment nogal raar begon te doen met eten. Hooitjes werden niet altijd goed weg gekauwd, en ook iets als rucola kwam ineens half aangevreten weer met veel moeite uit zijn bek. Ook trok hij ineens met zijn hoofd naar achteren tijdens het eten. Biks ging er overigens wél zonder moeite in!

Waar ik dus haastig nieuwsgierig naar ben, is of er meer mensen zijn die konijnen hebben die ook deze "symptomen" hebben gehad bij haken op de kiezen? Ik ben zelf alleen bekend met konijnen die totaal niet meer eten door haken, maar deze klachten waren voor de DA gelijk duidelijk gebit-gerelateerd, wat zo dus wel een boel ellende heeft kunnen voorkomen.

Alvast bedankt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haken op de kiezen is idd iets geks... het ene konijn stopt al met eten als de tanden een beetje oneffen groeien zeg maar (en maken het zo erger) en het andere konijn blijft eten ondanks dat de tanden wonden aan de tong en een abcess veroorzaken...het is echt gek en hangt van het konijn af... Maar dit verhaal is weer een mooi vb dat je NOOIT de tanden mag vergeten als je konijn stopt met eten, zelfs als de DA na een controle in de mond concludeert dat er geen haken zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een lot genoot haar verhaal.... http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/11091-konijntje-banjer-nieuwe-kans-kreeg.html

Alleen kwam deze in eerste instantie niet bij een kundig arts terecht.

cindy

Gelukkig zitten zij wel bij een DA die verstand heeft van konijnen, maar er was ook niet echt mogelijkheid om een gebitsprobleem "uit te sluiten", het was toch wel duidelijk dat het probleem daar lag.

Maar wat een foto's zeg! Wel fijn dat het allemaal goed is gekomen met dat konijntje.

@ Caroline: er is in eerste instantie niet echt gelijk gedacht aan haken op de kiezen, maar gewoon aan een terugkerende oogontsteking. Wel heb ik mijn broertje+ouders erop geattendeerd dat ze hem wel in de gaten moesten houden met eventuele gebitsproblemen, wat ook uiteindelijk de uitkomst is geweest. Ze zaten ook gelijk bij de DA toen hij zo raar met zijn hoofd begon te trekken tijdens het eten. Voordeel was immers wel dat ik de gebits-geschiedenis ken van de ouders van de konijntjes.

In overleg met mijn DA (moest toch even op visite voor de entingen) hebben we bij mijn Nijn overigens wel de hoeveelheid biks naar beneden geschroefd, even tijdelijk gestopt met groenten om ervoor te zorgen dat hij toch echt eens hooi ging eten. Het heeft gewekt, er gaat nu ruime ruif per dag doorheen. De kans dat hij haken ontwikkeld is immers aanzienlijk groter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen ik nijntje had net toen zat ze altijd te kwijlen

en ik zei de hele tijd tege me pa konijntje horen niet te kwijlen

dus hij ging toen op internet kijken en kwam toen ook bij haken uit

dus wij naar de DA en jahoor haken

ze kon meteen paar dagen erna terrecht

daarna at ze ook veel meer en was ze veel levendiger

maar haken daar moet je idderdaad goed op letten

Link naar reactie
Delen op andere sites

elk half jaar als ik voor de inenting ga word ook altijd gebit en oren en gewicht gecontroleerd. Als ik tusssen tijds voor iets anders langs ga worden ook gebit oren en gewicht standaard gecontroleerd en opgelsagen in de pc. In hoeveel tijd is dit bij jou konijn gebeurd dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Caroline: er is in eerste instantie niet echt gelijk gedacht aan haken op de kiezen, maar gewoon aan een terugkerende oogontsteking. Wel heb ik mijn broertje+ouders erop geattendeerd dat ze hem wel in de gaten moesten houden met eventuele gebitsproblemen, wat ook uiteindelijk de uitkomst is geweest. Ze zaten ook gelijk bij de DA toen hij zo raar met zijn hoofd begon te trekken tijdens het eten. Voordeel was immers wel dat ik de gebits-geschiedenis ken van de ouders van de konijntjes.

...

Lianne, bij een ontstoken oogje of zelfs een tranend oogje moet je ALTIJD eerst aan de kiezen denken. Tenzij er in de omgeving duidelijk iets veranderd is en er tocht zit of als je je konijn net hebt bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lianne, bij een ontstoken oogje of zelfs een tranend oogje moet je ALTIJD eerst aan de kiezen denken. Tenzij er in de omgeving duidelijk iets veranderd is en er tocht zit of als je je konijn net hebt bv.

Ontstoken oogje had Herman destijds al vrij snel toen hij net bij mijn ouders woonde, en van buiten naar binnen ging.

Hoe vaak hij verder is gecontroleerd bij de DA, geen idee... hij leeft bij mijn ouders en die spreek ik zelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .