Ga naar inhoud

Voor castratie niet eten?


LittleBunny

Aanbevolen berichten

ik heb een vraagje ik ga binnenkort mijn mannetje ( dwergkonijn ) laten castreren, we moeten hem dan om 8.15 brengen maar hij mag om 6.15 al geen eten meer hebben, en nu heb ik gehoord dat ze altijd eten moeten hebben en geen lege maag mogen hebben. weten jullie een antwoord op mijn vraag?

alvast bedankt!.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me hierbij aan, erg gevaarlijk om een konijn te laten vasten voor een ingreep. Andere dieren moet inderdaad nuchter zijn (en dan 12 uur voor de ingreep laatste voeding krijgen, anders heeft het nuchter zijn totaal geen zin, dus die twee uur wat je aangeeft begrijp ik zowieso al niet) maar voor een konijn kan dit fataal zijn!

Een ander dier brengt het gevaar met zich mee van braken door de narcose, waardoor het zich kan verslikken in etensresten in de maag (deze komen in de longen terecht) waardoor het kan stikken. Omdat een konijn niet kan braken, is dit voor een konijn niet van toepassing. Wanneer een konijn geen eten in zijn darmen heeft, komen de darmen stil te liggen en kan het konijn overlijden. Laat je nijn liefst nog vlak voordat je hem wegbrengt eten en drinken. En inderdaad...zoek een andere dierenarts op en vraag aan deze dierenarts wat de reden is van het twee-urige "nuchter" laten, ben hier wel erg benieuwd naar.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haihai,

Ons binkie is in december geholpen en hij moest zelfs zijn eigen bakje met voer mee nemen. Dat is idd voor het braken, zo is het mij ook verteld, en hij moest twee nachtjes binnen blijven. Hij is overigens niet onder narcose gegaan, maar onder plaatselijke verdoving. Nu gaan we binnenkort een vriendinnetje voor hem zoeken :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of die DA zooo onkundig is als hier wordt omschreven...

Wat ze vragen is immers niet echt vasten,maar 2 uur voor narcose niets meer te geven...dat is iets anders...tenminste als hij echt om 8.30u dadelijk geholpen wordt...

Er zijn DA'en die dit verkiezen om te vermijden dat er nog voedsel in de mondholte zit. Ik ben er zelf nog steeds niet helemaal achter of dit nu wel of niet een gevaar vormt,maar mogelijk is dit gewoon een voorzichtige DA.

Om dan meteen te gaan roepen dat de DA niet bekwaam is ,vind ik dan ook een beetje overdreven. Het kan,maar hoeft niet... Ik zou hem dus opbellen en eens vragen waarom hij zo laat moet stoppen met eten en niet de avond ervoor. Als er dan geantwoord wordt dat een konijn niet mag vasten, dan zit je goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij ons op de praktijk geven we dat advies niet,de konijnen mogen gewoon eten hebben,bij andere dieren doen we dat wel,omdat ze gaan overgeven en erg last van misselijkheid hebben,maar een ramp is het verder niet.

maar konijnen worden hier gewoon geopereerd

maar die dierenarts zal er wel zn redenen voor hebben,en 2 uurtjes kan nou ook geen kwaad,het is niet zo dat het konijn vanaf de avond er voor niks meer mag hebben,zoals bij andere dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht er nog voedsel in de mondholte zitten, dan is dit snel weggehaald, toch? Denk dat de mondholte en een stukje verder altijd wel even geinspecteerd wordt voordat er een narcose gegeven wordt, alleen al om te zien of de luchtwegen goed toegankelijk zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, 2 uur van te voren kan zeker geen kwaad. En de DA zal er zo zijn redenen voor hebben, ik denk dat het voor ons allemaal nuttig is als je dat vraagt..misschien is hij juist wel heel erg kundig en heeft hij daar dus zijn redenen voor...

Ben nu trouwens zo benieuwd dat ik niet kan wachten totdat hij geopereerd is...kun je niet even bellen?? hihiihihihihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .