Ga naar inhoud

spuitje geven


gingerenmacy

Aanbevolen berichten

Ik had al een topic geplaatst over mijn konijntje ginger die ec of oorontsteking heeft, nu moet ik haar vanavond een spuitje antibiotica geven. Het gaat inmiddels al veel beter met haar en ze is weer erg levendig dus nu kan dat een beetje een probleem worden.

Weet iemand hoe ik haar dan het beste vast kan houden zodat het spuitje gegeven kan worden(door iemand anders want zelf durf ik dat niet)?

Ik heb namelijk het idee(heel raar:p) dat ze dit niet zo leuk gaat vinden.Gister met druppels toedienen ging het namelijk ook niet echt makkelijk, handig die metacamdruppels met honingsmaak alleen lust ze dat niet.

Dus... iemand tips hoe ik dit kan aan pakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn katten doe ik het ook wel zelf als dat nodig is maar bij een konijn lijkt me dat inderdaad toch niet zo simpel. Je zal in ieder geval moeten zien dat je nijn niet kan spartelen want dan kan ze zich serieus bezeren als je dan net het spuitje in de huid hebt gestoken.

Als je het echt eng vindt en de DA zit niet te ver zou ik straks gewoon even langsgaan om dat spuitje te laten zetten. Zou de DA daar een visite voor aanrekenen denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ons konijn ook een tijd spuitjes moeten toedienen, DA heeft dat toen uitgelegd en laten oefenen op een soort van testhuid, ook om te laten voelen hoe stug de huid is. Wij deden het altijd met z'n tweeën (raadde de arts ook aan), eentje vasthouden (aan de voorkant zitten) en eentje spuiten. Dit is altijd prima gegaan. Weet niet of je die mogelijkheid hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was ook altijd degene die ons konijn vasthield. Ik pakte hem dan aan de voorkant/zijkanten vast, onder de voorpootjes/in de oksels (hij lag dan een beetje voorover). Nijn zat dan voor me, op tafel, met zijn kopje naar mij toe. Is een beetje lastig uit te leggen... Heb je een beetje een idee wat ik bedoel?

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

zou me er niet teveel zorgen om maken, ik heb mijn nijn ook al spuitjes moeten geven en dat laat ze vééél makkelijker toe dan spuitjes via de mond en ik heb een moeilijk en heel actief konijn, dus dat zal best wel mee vallen.

Wij hadden haar in de transportbox gezet met het bovenste deel er af en mijn vriend hield haar langs de zijkanten vast, hij stond achter haar, z'n armen dus rondom haar & handen voor haar kopje

ik zag het ook eerst niet zitten, maar heb moeten oefenen bij de DA en uiteindelijk ging het wel heel gemakkelijk

aangepast door meroke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat belangrijk is: Voordat je de antibiotica inspuit eerst even aanzuigen om te kijken of je niet in een bloedvat zit! Dus je prikt de naald door de huid, dan trek je een klein stukje aan de ''duwer'' (geen idee hoe je dat ding noemt, hopelijk begrijp je wat ik bedoel) en als er dan geen bloed meekomt, dan spuit je de antibiotica dus pas in.

Hier thuis heb ik ook weleens mijn eigen konijnen moeten spuiten, en die zette ik op tafel, met hun kont naar mij toe. Dan tilde ik het nekvel op en prikte dan. Maar ik heb makkelijk praten, ik spuit op de praktijk regelmatig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .