Ga naar inhoud

Dringend,hoelang alleen hooi eten


miranda peters

Aanbevolen berichten

Ik weet even niet waar ik goed aan doe,onze snuffie heeft altijd ze is 5maanden gemixed voer gekregen en veel hooi,maar doordat ze toch wel heel vaak plakpoep heeft heb ik van de week besloten na advies van jullie om toch alleen op bixs over te gaan. Ik heb haar vanwege de plakpoep eerst 2 dagen op alleen hooi gezet en toen alleen de biks uit haar gemixed voer gegeven,sinds zaterdag heb ik echte bixs gekocht ook van hope farms maar krijg nu toch echt de indruk dat ze daar nauwelijks van eet.Ik zie wel dat ze veel hooi eet,dat deed ze altijd al en ze keutelt ook normaal tot nu toe.Maar moet ik me zorgen maken,of zal ik toch maar weer gaan mixxen met dat andere voer???

Weet het even niet,niet dat ze dadelijk dood gaat omdat ik haar uithonger .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het overigens geen drama als je nijn alleen maar hooi eet, in het wild (daar kom ik weer met mijn wild haha) eten ze ook geen biks en zijn ze prima gezond! Biks is door de mens als hoofdvoer voor konijnen gemaakt, maar dat is het eigenlijk niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan héél lang op alleen hooi en water hoor...

Als je merkt dat de keutels er daardoor weer goed uitzien, kan je dat best even volhouden..

Wij hebben een konijn een maand of 5 op alleen hooi en water gehad.

Ze werd er slank van, was echt zo'n rolmops, en toen ze weer normaal was kreeg ze weer biks.

Alleen maar hooi en water, zonder biks, is op de lange termijn niet goed, die conclusie heb ik er wel uitgetrokken.

Maar dan in de zin dat ik de uitspraak niet steun wanneer men beweert dat een konijn altijd zonder biks kan.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze is pas 5.5 maand dus dacht dat ze onbeperkt mocht hebben en er was toen een kans dat ze zwanger was,was gelukkig niet zo hoor.Nu zit ze weer gewoon op 1 bakje per dag maar nu gaat er echt niks naar binnen hoor,heb net gekeken er is niks of nauwelijks iets uit heb haar wel extra hooi gegeven dat eet ze gelukkig heel graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze hooi blijft eten zou ik me nog niet druk maken. Het moet inderdaad geen maanden duren, maar een week of wat minder biks en veel hooi kan echt geen kwaad.

Je moet gewoon koppiger zijn dan je konijn!

Ik zou niet steeds een volle bak geven, maar steeds een klein beetje. Je kunt dan ook beter zien of er van gegeten is.

Ik heb twee middelgrote konijnen en die krijgen twee keer per dag een handje biks. Daar vliegen ze enthousiast op af! Verder eten ze veel hooi, soms wat stro en elke dag een bakje groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin krijgt van mij alleen 'sochtends 40 gram SS. De rest van de dag heeft hij hooi tot zijn beschikking en krijgt 'smiddags een grote bak groenten. Daardoor is de biks echt een verwennerij 'sochtends.

Martin kreeg gemengd voer bij de familie waar ik hem weg heb gehaald, en het was in het begin ook wat moeilijk overschakelen, nu kan hij niet wachten tot hij zijn biks krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben even weggeweest en heb toch het idee dat er wat biks uit gegeten is, en als naar haar keutels kijk zijn deze heel erg mooi van structuur nu.Blijf nog even vol houden,durf ook nog geen vers groente te geven omdat ze daar eerst ook elke keer plakpoep van kreeg ,eerst maar even die biks een tijdje op de rails en dan ga ik daarna rustig uitzoeken op welke groente ze goed reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en wat groenten bijgeven (opbouwen!)?

Onze 2 konijnen eten recent nu ook groenten naast hun hooi en biks, maar we hoeven bijna geen biks meer te geven, ze zijn echt dol op hun groenten (vnl. andijvie, peterselie, selder en soms wat sla en 1 keertje per week een stukje appel of rozijntje) en hooi en de biks is dan - zoals het eigenlijk hoort - gewoon een extra aanvullig op hun voeding, zodat ze zeker voldoende vitaminen binnenkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja met dat opbouwen bedoel ik, kijken waar ze goed op reageerd, iedere keer als ik haar bijv wortels of ook bij witlof gaf had ze gelijk weer plakpoep vandaar dat ik wil dat ze eerst haar biks gaat eten,en dan de groente erbij,overigens heb ik wel het idee dat ze er vn eet niet zo gretig als dat gemx voer maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .