Ga naar inhoud

moet sla


cody

Aanbevolen berichten

Volgens mij is sla juist niet goed voor konijnen?

Ik geef hier weinig groenvoer, liever te weinig dat te veel of iets wat verkeerd is.

Hier op BB is ook een lijst met giftige planten soorten en planten die ze juist wel mogen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ijsbergsla is geen goede sla, zit veel vocht in. Veldsla en rucola is prima, voor zover ik weet!

Carino probeer toch op te gaan bouwen met groenten, dat is veel beter dan die suikeryoughurt fabriekssnoepjes, die zijn niet goed, met groenten doe je nijns buikje meer plezier! Wel beginnen met hele kleine beetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me dat het rauw moet zijn. Ik weet niet of er iets mis is met gekookte groenten, maar het is ook wel goed voor z'n tanden (lijkt me).

Maar met broccoli moet je wel opletten, qua formaat. Het is niet super goed voor ze, en volgens mij kunnen ze er gas van krijgen. Ik heb het een keer per ongeluk gegeven, waarna joekel er niet van at. Toen bedacht ik: broccoli-col-kool-mag niet!!! En heb ik het gelijk weggenomen! Het staat niet bij onveilige groenten (heb even gekeken) maar ik zou het wel met mate doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ijsberg sla, gemegde sla en de gewone hollandse sla staan erom bekend makkelijk diarree te kunne veroorzaken.

Ruccula is een sla die erom bekend staat erg goed voor konijnen te zijn.

Ik geef zelf van sla soorten ook enkel ruccola.

Zoals eerder genoemd zijn hooi en groen het hoofdbestandsdeel van het konijnen menu.

Biks hoeft in principe slechts een aanvulling te zijn. Maar dan moeten je konijnen wel genoeg groenvoer krijgen.

Koolsoorten zijn groenten die snel en makkelijk voor een gas aanval kunnen zorgen. Kool is in grote getale zeker af te raden en als je konijnen het niet dikwijls krijgen is het helemaal af te raden.

Fruitsoorten en wortel zijn dikmakers door de vele suikers die ze bevatten. Bovendien kunnen de vele suikers ook makkelijk voor diarree zorgen.

De groenten moeten ongekookt aan de konijnen gegeven worden.

Paprika is overigens ook niet iets om iedere dag te geven. Het is vrij pittig voor een konijnen maag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou voor mijn nijnen geen sla (schijnt te veel nitraat in te zitten)

En voor mijn nijnen ook geen boerenkool heeft 1 konijn een keer gas van gehad doodziek konijn en flinke da rekening maar hij is weer bovenop.

Het is per konijn verschillend of ze wel of niet ergens tegen kunnen maar zolang er nog genoeg "veilig" groenvoer is neem ik geen gokjes (meer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch blijf ik het moeilijk 'goed' groenvoer voor konijnen te vinden want dan lees je weer dat dit niet mag en dan weer dat dat niet mag...Zo wist ik helemaal niet dat broccoli ook niet goed is, dat geef ik juist vaak..En ik dacht dat sla sowieso slecht was, ijsbergsla of niet...Ruccola vind ik zelf ranzig omdat het een sterke smaak heeft maar dat is dan weer goed voor konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vinden ze andijvie, witlof en komkommer super.

Bloem vind witlof niet zo, maar komkommer daarin tegen vind ze helemaal super.

Ze krijgen elke avond een salade bestaande uit die 3 groente's. Heel soms krijgen ze stukjes paprika erbij, maar dat is echt 1 x per maand ofzo.

Tijger is net een afvalbakje, die lust alles :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het vooral een probleem om groenten te vinden die een week goed blijven. Witlof gaat prima, maar de meeste groenten zijn na een dag of 5 / 6 niet goed meer.

We hebben hier wel een koelkast probleem: onze koelkast denkt geregeld dat ie vriezer is. Voor groentes is hij in elk geval te koud! Dus ik ben nog steeds op zoek naar groenten die een week goed blijven buiten de koelkast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het vooral een probleem om groenten te vinden die een week goed blijven. Witlof gaat prima, maar de meeste groenten zijn na een dag of 5 / 6 niet goed meer.

We hebben hier wel een koelkast probleem: onze koelkast denkt geregeld dat ie vriezer is. Voor groentes is hij in elk geval te koud! Dus ik ben nog steeds op zoek naar groenten die een week goed blijven buiten de koelkast!

Ja dat is inderdaad moeilijk. Ik leg het wel altijd in de koelkast omdat het hier niet zo heel koud is maar buiten de koelkast hou je bijna niks lang goed..En ik krijg het ook niet voor mekaar elke dag even naar de supermarkt te gaan en verse groente te halen...

Naast peterselie, is selderij ook goed? Stengels bleekselderij lijken mij weer te vochtig of niet? En ik las op die lijst dat paksoi ook goed is? Iemand daar ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden vinden konijnen erg lekker en zijn ook erg gezond voor ze!

Hier krijgen mijn konijnen dagelijks andijvie, witlof, ruccola, peterselie, blad peterselie, selderij, thijm en munt.

Hierbij krijgen ze nog een beetje wortel en veel wortelloof.

Paksoi hebben ze hier ook wel eens gekregen en vonden ze ook wel lekker.

Bleekselderij mogen ze best hebben hoor!

Voor alle groenten geld gewoon rustig aan opbouwen met een stukje ter grootte van een postzegel en dit steeds verder uitbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik de ruccola, (blad)selderij en paksoi maar eens uitproberen en de boerenkool maar eens afschaffen...Vind het ook zo saai om alleen witlof, andijvie en wortellof (eventueel broccoli) te geven...Maar ik zal het langzaam opbouwen want vooral Mickey heeft een zwak darmgestel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raak altijd in de war van dit soort topics...de info over boerenkool is niet geheel consistent volgens mij...mag je nu wel een klein beetje boerenkool ERBIJ geven (naast bijv witlof of andijvie..)? Ik doe dit nl wel als ik toch boerenkool in huis heb, mijn konijntje is er dol op en ik heb tot dusver nog geen problemen gehad...

En dan...die steeltjes van de broccoli, ook daar smult mijn konijn van, ik vind het wel lastig om te bedenken hoe vaak ik dit nu kan geven of dat ik het nu helemaal weg moet laten.

Nou, in ieder geval goed om te weten dat rucula wel kan, dacht juist dat die uit den boze was terwijl ik dat ook vaak in huis heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .