Ga naar inhoud

luizen


Semm

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben hier nieuw en heb een vraagje.

Mijn lieve konijntje heeft dus luizen. Ik heb Anti-parasiet 150 voor haar gehaald.

Moet ik de pipetten achter elkaar in haar nek aanbrengen? of moet ik telkens een dagje wachten?

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Groetjes,

Sem :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

BEAPHAR DIAGNOS ANTI-PARASIET 150 KNAAGDIEREN

Beaphar Diagnos anti-parasiet 150 knaagdier 4 pip.

Diagnos Anti-Parasiet is een diergeneesmiddel ter bestrijding van wormen, luizen en (schurft)mijten. Verpakt in handige knijppipetten die in een keer in de nek van het dier kunnen worden toegediend, waardoor overdosering wordt uitgesloten. De werkzame stof van het product wordt opgenomen via de huid en biedt vier weken lang bescherming tegen in- en uitwendige parasieten. Anti-Parasiet 150 is geschikt voor knaagdieren zoals ratten, en cavia's en konijnen vanaf 300g. Zonnodig na 4 weken herhalen.

Fabrikant: BeapharEenheid: 1Gewicht: 0,05 KgAdviesprijs: € 5,25

er zit een gebruiks aanwijzing bij lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn konijnen hebben ook last van luizen, dus ik wil morgen medicijnen voor ze gaan halen.

Omdat ze niet zo van lange autoritten houden wil ik ze liever niet meenemen als het ook niet hoeft.

Maar kan het zijn dat de DA het gewicht van de nijnen moet weten voordat hij medicijnen kan schrijven, en dat ik ze dus wel mee moet nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze ook zelf wegen, zet ze in een vervoerskooi op een weegschaal en trek het gewicht van de kooi er vanaf. En anders is schatten van het gewicht ook goed, het komt niet neer op een onsje meer of minder. Zorg in ieder geval dat je géén Frontline meekrijgt, dat is niet veilig voor konijnen en kan zelfs dodelijk zijn!

@Jeanette: Stronghold niet duur? Ik vind het behoorlijk aan de prijs eigenlijk! Maar het is wél een heel goed middel, en veilig voor konijnen (en muizen, ben ik inmiddels achter :mdr:).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, dieren kunnen ook luizen hebben. En mensen vlooien. Alleen komen luizen niet zo heel vaak meer voor bij mensen, vooral bij kinderen zie je de hoofdluis nog wel omdat ze veel meer lichamelijk contact hebben tijdens het spelen en omdat ze hun jassen allemaal bij elkaar hangen op school. Mensenvlooien komen al helemaal niet veel meer voor in Nederland. Bij knaagdieren zie je volgens mij vaker mijt en luis dan vlooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze ook zelf wegen, zet ze in een vervoerskooi op een weegschaal en trek het gewicht van de kooi er vanaf. En anders is schatten van het gewicht ook goed, het komt niet neer op een onsje meer of minder. Zorg in ieder geval dat je géén Frontline meekrijgt, dat is niet veilig voor konijnen en kan zelfs dodelijk zijn!

@Jeanette: Stronghold niet duur? Ik vind het behoorlijk aan de prijs eigenlijk! Maar het is wél een heel goed middel, en veilig voor konijnen (en muizen, ben ik inmiddels achter :mdr:).

Mijn weegschaal heeft kuren haha ik had mezelf eerst gewogen, toen de kooi en toen met 1 konijn erin en ik op de weegschaal en vervolgens de ander.

Toen kwamen er gewichten uit die eigenlijk zeiden dat een van mijn konijnen een halve kilo af was gevallen en net zoveel woog als de ander...

Vervolgens heb ik ze maar even zelf opgepakt en toen kwamen de gewichten meer in de buurt, ze vonden het niet prettig maar wat moet dat moet he ;-) Ik wilde ze een rit besparen naar de DA (moeten ze me dankbaar voor zijn :yes: haha)

Heb Stronghold meegekregen, ik vond het wel aan de prijzige kant hoor! En dat voor drie pipetjes :s

Ik ben benieuwd, ze hebben nog geen kale plekjes, alleen een klein beetje op de oortjes van een (maar zij had dat al licht voordat ik dr uit het asiel haalde) dus hoe ik dat op een kale plek in de nek krijg???

Oh en ik had ergens gelezen dat ze minstens 6 uur niet bij elkaar kunnen komen omdat ze het er dan af kunnen likken?

Iemand anders nog tips, vooral hoe ik ze vast kan pakken en het toe kan dienen?

Thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien een stomme vraag maar..hoe merk of zie je bij een konijn of hij luizen heeft? Vlooien zijn makkelijk te herkennen maar luizen?

Ik moest in december naar de DA vanwege vreemd poep (wat gewoon een klein stukje darmwand bleek te zijn)

Toen zag hij dat ze beide luizen hadden.

Je kunt ze herkennen (nou ja, het is erg moeilijk te zien..) aan kleine witte puntjes op de haren, bij mijn nijnen zaten ze niet op de huid maar misschien kan dat dus ook zijn.

Als ze kale plekjes vertonen dan kun je er (bijna) zeker van zijn dat ze luizen of wat dan ook hebben :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ze hoeven geen kale plek te hebben voor je het kunt toedienen hoor :mdr: Gewoon de haren in de nek wat uitelkaar doen zodat je de huid tussen de haren ziet. Daar kun je dan het pipetje op zetten en leegdrukken.

Stronghold is inderdaad prijzig, maar wel goed spul :)

De laatste paar weken hadden mijn nijnen nergens last van.

Ze deden wel krabben enzo, maar ik zag nergens geen gekke dingen.

Vanochtend zag ik dat een van mijn konijnen flink wat kale plekken begon te krijgen bij haar oor.

Misschien een stomme vraag, maar die pipet moet je bij de nek aanbrengen, voor de schouderbladen.. komen die medicijnen dan ook bij de oren terecht? Verspreid dat zich via de huid over het hele lichaam?

Ennuhm.. iemand ervaring met Stronghold? De dierenarts had het over 6 uur dat je niet in aanraking mocht komen met je konijn, in de handleiding hebben ze het over een half uur?.. Ik neem aan dat ik mijn konijnen nadat ik de allebei inent ff apart moet zetten :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .