Ga naar inhoud

Beaphar 'Lebens' Vitamine


Snoef

Aanbevolen berichten

Even een kort vraagje over vitamines...Ik heb in een Duitse dierenwinkel een flesje van het merk Beaphar gekocht genaamd Lebens Vitamine...Er zit zogenaamd in: A, C, D3, E, K, B1, B2, B6 en B12...

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en weet of het goed is voor konijnen? Achterop staat dat het oa voor dwergkonijntjes is en ik heb het in eerste instantie gekocht voor Baby's Sore Hocks, omdat ze wel een vitamine stoot kon gebruiken (ik meen B). Of is het troep en kan ik het beter niet geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geef ik geloof ik ook wel...maar iemand raadde mij ooit een vitamine B injectie omdat Baby last heeft van Sore Hocks...Dus toen dacht ik dat dit misschien ook wel goed kan zijn voor de nijnen...Maar blijkbaar niemand die er ervaring mee heeft...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het eens meegekregen van de DA toen Clicquot verstopping had, was bedoeld om de honger aan te wakkeren zei die toen...bwja heb het weggekieperd, ze krijgen hier voldoende vitaminen binnen in hun groenvoer. Het zal wel geen kwaad kunnen hoor... maar of het echt helpt? Testen zou ik zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehmm inmiddels een hele waslijst :D

Baytril en metacam geef ik vanaf het begin

Als zalf gebruikte ik eerst dermiel, sudo, calendula

Toen duplociline injecties erbij gaan geven

Ook overgestapt op terracortrilzalf (Laatste twee beide op advies van de Wilhelminakliniek)

Tevens gebreide sokjes gebruikt die soms goed blijven zitten en ik soms ook zelf af doe om te laten luchten

Al met al is het voorpootje dat aangetast was helemaal mooi geheeld, inclusief teruggegroeide haren...De achterpootjes waren ook aangetast (dus niet alleen de hakken) en die beginnen nu ook te helen inclusief haren maaaarrrrrrrr (en daarom zal het wel sore HOCKS heten) de hakjes van beide achterpoten willen niet helen...Die blijven rood en kaal...Weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze liep altijd op zaagsel/stro/hooi...Paar maanden geleden zijn we overgestapt op een plaid + een beetje hooi om te eten (wat overigens fijn en zacht is) Buiten de kooi liep ze op een tapijt maar dat hebben we een tijdje terug ook alweer eruit gehaald en nu loopt ze op zeil...

Ik weet echt niet waarom het ineens gekomen is...De andere 5 nijnen hebben nergens last van en Baby in haar eerste 3 jaar ook niet..Iemand zei ooit op het forum dat het ook erfelijk kon zijn dus ik denk dat dat wel mee speelt...

Ga maandag wel de arts bellen om te vragen of ik kan stoppen met metacam (omdat Caroline aangaf dat dit schadelijk voor de maag kan zijn) en dan probeer ik het op duplo injecties + orale baytril te houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik heb eigenlijk nooit foto's ervan gemaakt...Eén van haar voorpootjes was aangetast...De haren waren gewoon compleet weg en ik kon de rode huid onder de teentjes en het pootje zelf zien...Geen knaagwondjes ofzo maar gewoon echt haarloos en rood...Nu is het weer volop met haar.

Achter idem dito alleen knaagde ze daar wel aan...Vóórdat ik gebreide sokjes gebruikte, smeerde ik het altijd in met dermiel of calendulazalf maar dat leek alleen maar voor meer gelik en geknaag te zorgen dus daar ben ik al heel lang geleden mee gestopt...Nu smeer ik alleen de achterpootjes in met terracortril vóórdat het sokje eroverheen gaat, want deze zalf mag ze niet oplikken...

Wel heeft het me verbaasd dat het voorpootje spontaan begon te helen (want daar heb ik geen sokje voor en dus ook geen terracortril op gedaan) toen ik begon met de duplo injecties óf met de sokjes om de achterpootjes...Eén van deze twee dingen heeft wonderen gedaan alleen weet ik niet wat doorslaggevend is geweest :s

Maar goed, zolang haar hakjes niet geheeld zijn, durf ik niet te stoppen met de medicatie en ook niet terug over te stappen naar gewone bodembedekking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat maakt dat je denkt dat het mijt zou kunnen zijn?

Nee niet behandeld, maar onlangs is ze nog bij de DA geweest en die heeft haar SH bekeken en toen hebben we het ook even over mijt gehad en hij zei dat dat het niet was...In theorie zou haar partnertje het dan ook moeten hebben want ze zitten in dezelfde kooi met dezelfde ondergrond en alle andere nijnen leven van hetzelfde zaagsel/stro/hooi..Het is ook niet zo dat ze tussen haar tenen last heeft en echt overdreven veel jeuk lijkt te hebben, helemaal niet meer nu d'r voetzooltjes beginnen te helen...Ik heb toen die foto's in dat andere topic bekeken van het konijntje uit Indonesie (?) en ik meen dat dat mijt was maar dat lijkt niet op wat baby heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie zou haar partner het dan ook moeten hebben....

Helaas zijn theorie en praktijk niet hetzelfde.

Het ene dier is gevoeliger voor mijt dan het andere en al leven je konijnen samen hoeft dat niet te betekenen dat ze allebei mijt hebben.

Nu ook weer tussen een hele serie konijnen hier 1 met mijt.

Ze krijgen allemaal hetzelfde hooi uit het zelfde pak, hetzelfde strooisel ect ect.

Waarom die ene dan wel en de rest niet???

De reden dat ik moest denken aan mijt is omdat ik nog nooit van sore hocks aan de voorpootjes heb gehoord en moest denken aan 2 gevallen van mij die ik hier heb meegemaakt, waarbij ze zonder dat ik het zag dus hun eigen poten aanknaagde, zowel boven als onderkant, voor als achterpoten.

Uiteindelijk heb ik ooit 1 van de 2 kunnen betrappen op het knagen op haar poten en na grondig onderzoek bleek ze mijt te hebben.

Wederom raar, waarom wel op haar poten en konden we eigenlijk zo goed als niks op de rest van het lichaam vinden.

Bij de ander konden we overigens helemaal geen mijt vinden, maar na behandeling ging het probleem ook inene weg

Ik moest even zoeken naar een foto die ik toendertijd heb gemaakt:

71118poot01a-1.jpg

Dit is de onderkant van een voorpootje, dit was nog niet eens op zijn ergst, het heeft er veel rooier uit gezien met wonden van het knagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg en de foto's, Mireille!

Maar ik moet zeggen dat wat Baby heeft/had, niet lijkt op hierboven...Zij heeft alleen de onderkant van d'r voetjes kapot (Dus eigenlijk de zooltjes). De behandeling lijkt nu ook aan te slaan en d'r voorvoetje laat ze ook compleet met rust...neem aan dat als het mijt was geweest, ze daar nog steeds zou knagen, vanwege de irritatie. En ook de DA zei dat het geen mijt was. Welke behandeling heb jij toen gebruikt tegen mijt?? Misschien wel handig om te weten aangezien mijt makkelijk in een pak hooi of stro kan zitten, vooral als het bij een boer vandaan komt.

Wel heb ik nog de vraag of het verstandig zou zijn de plaid uit Baby's kooi te halen...? Milo en Baby vinden de plaid overduidelijk vervelend en ik heb 'm erin gelegd omdat een zachte, droge ondergrond voor Baby het beste zou zijn. Maaarrrr vooral Milo begrijpt het principe niet helemaal van één hoek (of een toiletje) om in te plassen zodat de plaid ook daadwerkelijk droog blijft...Nu wordt er nog steeds vrijwel overal gekeuteld en geplast dus droog is de plaid niet echt...Ook hebben Milo en Baby talent voor het uitspreiden van het hooi dat ze krijgen om te eten, zodat aan het einde van de dag nog steeds de bodem bedekt is met hooi...Dus, zou het kwaad kunnen om de plaid eruit te halen en weer over te stappen op zaagsel/stro/hooi? Haar hakjes zijn dus nog niet helemaal geheeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

de afgebeelde voedster had het op de boven en onderkant van de poten, de andere alleen op de onderkant.

Dat het in hooi ect kan zitten weet ik, maar hier krijgt alles van hetzelfde, uit dezelfde zakken, van hetzelfde land ect ect.

Beide voedsters zijn met 3 injecties ivomec behandeld

Wat betreft terug over stappen op zaagsel ect.

Zaagsel heeft veel stof, met open wonden kan dat gaan irriteren.

Stro is vaak hard en prikt dan dus lelijk in de wonden.

Hooi kan wel, maar ga dan op zoek naar zacht hooi, dus hooi wat niet stug aanvoeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dan kan ik daar dus beter nog even mee wachten...Ze heeft wel vaak gebreide sokjes aan maar op sommige momenten ook niet om het te laten luchten...Alleen hooi in de kooi leggen heeft ook weinig nut want dan wordt de bodem flink aangevreten door urine, denk ik...Nu ligt er onder de plaid wel zaagsel + stro (zaagsel om de urine op te vangen en stro om te voorkomen dat al het zaagsel aan de plaids blijft plakken wat dan zou resulteren in 3 nieuwe plaids per week = een kapitaal :P) Het is een vervelend kwaaltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .