Ga naar inhoud

karton, krant slecht voor mijn konijn?


ornithos

Aanbevolen berichten

Beste mede forumleden,

Ik heb een paar maanden terug aan mijn konijnen stukken krant gegeven. Kort daarna is een van bijde konijnen overleden, dierenarts wist ook niet waarom, ik heb mijn zieke konijn dwangvoer en medicijnen gegeven. Maar ze is overleden tot mijn grote schrik.:aww:

Nu wil ik mijn andere konijn het leven wat leuker maken door hem kranten/ wc rolletjes (of iets anders)te geven. Hij bijt hier aan, of hij er van eet weet ik niet.

Nu ben ik bang om mijn konijn iets van kranten/karton of iets anders van kooiverrijking te geven omdat ik niet wil dat er met dit konijn ook iets erg gebeurd.

Kunnen jullie mij advies geven?

mvg,

Tim en Witje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaalgezien kunnen karton en papier geen kwaad. Het kan echter wel een factor vormen als je konijn bv al in de rui is, tegelijk weinig drinkt of weinig groenvoer eet, of teveel hooi en te weinig drinken. Al die zaken kunnen er voor zorgen dat de darmen trager gaan werken en karton of papier kunnen dat verergeren als ze echt in grote hoeveelheden gegeten worden. Maar op zich is het zeker niet de reden dat jou konijn gestorven is...

Test gewoon eens... vul een wc-rolletje met hooi en geef dat. Als hij het echt binnen de 5 min heeft opgegeten,tja dan heb je een papiermonster en geef je het idd beter niet. Zo'n rolletje moet toch een paar dagen meegaan...

Maar... een konijn met een partner heeft eigenlijk weinig anders nodig...al eens overwogen om hem te laten castraren en een vriendin te laten uitzoeken?

Verder kan je ook best veel speelgoed vinden wat ze wel veilig kunnen eten. Kijk eens in het tuincentrum voor onbehandelde wilgemandjes of gewoon houten speelgoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan kranten geven, maar je moet wel oppassen, veel karton of papier kan verstopping veroorzaken.

Als ik me niet vergis vinden ze (toilet)rolletjes en telefoonboeken heel erg leuk om mee te spelen.

De inkt is tegenwoordig niet meer schadelijk, dat maakt dus niet uit

Je kan mss beter naar ander speelgoed pakken: wilgentakken, rieten mandjes, speeltjes uit de dierenwinkel, een zandbak etc. Dat vinden ze meestal ook heel erg leuk!!

edit: hihi, Caro, je bent me voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

alvast bedankt!, een maatje heb ik overwogen met mijn ouders maar dat zit er helaas niet in.

Ik heb haar laatst een wc rolletje met stro en lekkers gegeven, hier ging ze meteen mee aan de slag, ik bleef wel kijken. Na een paar min weer uit het hok gepakt, er waren een paar kleine stukjes uit en er zater stukken los.

Maar het geven zonder mee te kijken durf ik nog niet omdat ik zeker wil weten dat het niks uit maakt, daarom dat ik deze vraag stel op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen eten ook wel van wc-rolletjes enzo hoor. Het moet inderdaad niet in een paar minuten op zijn, maar als er na een paar dagen nog maar een halve rol over is hoef je niet te schrikken. Hou natuurlijk altijd in de gaten of je nijn voldoende biks, hooi en water binnen krijgt!

Ik haal bij Ikea altijd onbehandelde wilgenmandjes. (4 voor 7,50). Daar zijn ze dol op en het kan geen kwaad als ze dat opeten. En het is een stuk goedkoper dan de wilgenspeeltjes die in de dierenwinkel liggen! (Die ballen vinden ze trouwens wel heel leuk!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .