Ga naar inhoud

Mager konijn


ex0dus

Aanbevolen berichten

Ik kon het niet laten om even verder te zoeken: ik heb een topic gevonden hier op BB van een konijn van iemand die ook behandeld is met Albendazole (= werkzame stof in Valbazen):

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/2445-toendra-ziek-topic-over-e-cuniculi-6.html (post 116 en 117)

In dit topic is te lezen dat het konijn met dit medicijn genezen is:

http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/3917-vraagjes-rond-e-cuniculi-entingen-castratie.html (1e post)

In dit 2e topic is ook te lezen dat Panacur en Albendazole 'broertjes' zijn. In dit geval voorgeschreven door DA Inge Thas, waarvan ik hier meerdere malen gelezen heb dat dit een van de meest konijnkundige DA van België is?

Ik denk dus niet dat je hier kan zeggen dat hetgeen dat voorgeschreven is door de DA niet gaat helpen...

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mercedes 4 weken lang 3 ml per dag moeten geven

en nog 4 weken lang 1,5/2 ml per dag

ze was niet ziek van harte, goed eten/drinken

alleen het was zo zielig om te zien dat ze met die poot bleef hangen

en ermee sleepte, werd in een paar dagen tijd steeds erger

vandaar dat ik ermee naar de da ben gegaan,

deze heeft m nagekeken en aan zn rug gevoeld en m daar laten lopen

het voeren met een spuitje ging overigens erg goed,

met een doek pakken en als een baby houden

en spuitje erin :party:

is ook wel een rustig konijn over het algemeen,

met de andere bunny's zou ik meer moeite hebben ze te houden :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok... volgens wat ik dus kon vinden bevatte dit enkel albendazol en geen fenbendazole... ik weet nu ook niet precies wat er klopt...

Alleszins is Albendazol niet zo onschuldig en zijn er gevallen bekend waar konijnen stierven door dit produkt. Verder hervallen konijnen met EC vaker als ze behandeld zijn met Albendazole... vandaar dat Fenbendazole (de actieve werkstof in panacur) nog steeds het geprefereerde produkt is bij de behandeling van EC...

Ik zou dus zeggen ,ALS hij hervalt, naar panacûr vragen indien er geen fenbendazole in de medicatie zit die jij gekregen hebt, maar kijk dat eens na op de bijsluiter aub,ik vind niet de juiste info...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zijn rasloze dierenwinkelkonijnen dus geen rasechte en ook geen dwerghangoren dus het is moeilijk te bepalen of een konijn dan te dik is aangezien je de voorgeschiedenis dus niet weet :neutral: ze zijn echt niet overmatig dik, gewoon stevig

Al is een konijn wel of niet een ras een kwestie van goed kunnen voelen geeft een beeld van hoe een konijn behoord te zijn.

Zelfs rasdieren verschillen nog per dier.

Naar jouw foto's kijkende hebben allen behalve het te magere konijn overgewicht.

Te dikke dieren herken je ook aan de manier waarop ze in hun velletje zitten en dan kijk ik niet naar de wam, maar naar het totaal plaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb helaas nog maar een konijn Bas. Voor ruim twee weken terug had ik nog twee konijnen een kleurdwerg dribbel en dus mijn voskonijn bas. Dribbel had ik van jongs af aan gekocht samen met haar zusje (een nest later geboren, dus zelfde moeder) Haar zusje is in juni 2008 overleden, nadat ze ineens een hevige blaasontsteking kreeg en behandeling na behandeling niet mocht helpen. Toen heb ik haar laten inslapen, ik wilde niet dat ze pijn leed. De pus kon de dierenarts er zo door zacht te duwen uitdrukken. Helemaal niet goed dus.

Nu was dribbel alleen en dat vond ik maar niks dus heb ik haar een vriendje "laten uitkiezen"bij konijenasiel goofy in oldenzaal. Dat ging van het begin super goed dus ik was helemaal blij. Helaas hebben ze nog maar een half jaar van elkaar kunnen genieten. Dribbel was altijd al wat iel. At super maar was ook echt heel fanatiek. En omdat dat altijd al zo was zocht ik er niet wat achter. (ze was niet mega mager ofzo) Ze kreeg elk jaar haar entingen en twee keer per jaar wat extra vitamines door het water. Kom ik afgelopen 2 januari thuis ligt ze dood in haar hokje. Het was toen wel heel koud, maar we hadden extra stro gegeven en planken langs de benedenren gezet zodat er niet veel wind kon guren....

Nu maak ik me natuurlijk extra zorgen om Bas, die inmiddels een binnenkonijn is geworden. Wat super gezellig is en hij zo ook veel meer aandacht krijgt. Nu las ik dat je bij konijnen de ribben moet kunnen voelen en de ruggegraat en heupbeenderen niet. Nu is het bij hem andersom. Ruggegraat voel je wanneer je hem aait best goed, als je naar hem kijkt zie je het niet. Heupbeenderen zijn dat de twee botten stukje boven zijn staart links en rechts of niet, want die voel je bij het aaien ook goed. Bas drinkt en eet super krijgt gemengd voer, hooi, lof, knabbelstokjes en heeft in zijn hok zaagsel als ondergrond en stro er bovenop.

Hij is ook erg actief houd wel van krabbelen en knagen aan dingen heeft daarom ook veel speeltjes en denkentjes in zijn kooi om zich lekker te vermaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Met het konijn gaat het helaas niet beter, maar ook niet veel slechter.

Het is altijd al een beetje een slome geweest, het grote probleem is, dat hij eigenlijk net zo sloom is als anders, alleen vind ik het konijn (zo lijkt het), er steeds "ongelukkiger" uit zien.

Hij eet en drinkt goed, keutelt ook goed, maar op de een of andere manier is hij wat sip. Zal ook wel komen omdat hij met zijn kop schuin zit (het lijfje zit ook schuin), hij kan goed lopen, maar als het hem te snel word wil hij wel eens onderuit gaan, en krabbelt dan weer op.

Zijn neusje gaat helaas niet zo snel meer op en neer, als eerst, dat is merkbaar, hij kijkt ook wat sip. Het lijkt ook ofdat hij het koud heeft, hij rilt een beetje af en toe.

Hij krijgt nog steeds Valblazan, als je hem terug zit in het hok dan likt hij zichzelf nog wel gewoon af.

Moeilijk te zeggen of het konijn nou pijn heeft of niet, gelukkiger zal hij er niet van worden, maar hij eet goed...

Om hem nou gelijk een spuitje te geven gaat wel ver, misschien moet het konijn wennen aan een andere kwaliteit van leven...

Mensen in een rolstoel leren er ook mee leven dat ze niet kunnen lopen...

Ik zat ook te denken om het konijn misschien binnen te houden, heeft hij het wat warmer, kan ik hem beter in de gaten houden, en een beetje afpoetsen zo nodig (alhoewel dat hij dat zelf ook nog steeds doet).

aangepast door ex0dus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn is inmiddels binnen, moet zeggen dat het mee valt.

Wat echt opvalt is dat zijn neusje minder snel op en neer gaat...

Maar voor de rest kijkt hij wel op als je er aan komt, laat zich ook aaien, eet goed (eet eigenlijk meer dan dat er achter uit komt volgens mij), heb nog geen plakpoeper gezien, er lijken goede stevige keutels uit te komen...

Heb hem ook niet zien rillen, buiten rilde hij wel, denk niet dat hij het bepaald warm had, kan eigenlijk ook niet anders als ie zo mager is... Die andere beren zullen er wel geen last van hebben denk ik. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn krijgt Valbazen?

Dan kan ik me enkel aansluiten bij Caroline haar raad om over te schakelen op Panacur.

Eén van de gekende neveneffecten van Valbazen is bloedarmoede.

Het kenmerkt zich door gebrek aan energie, zwakheid,…

Bloedarmoede kan je zien aan bleke slijmvliezen (bekje, tong, bij de ogen,…) Dat zou normaal allemaal mooi roze moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit hier ook een Franse hangoor die minder eet dan dit konijn, rara hoe kan dat....

de Franse hangoor eet niet minder maar vliegt niet zo erg op zn eten/fruit af als Mercedes dat doet :he:

zou te gek zijn als een heer van 6 kilo minder at als een hangoor van 2 kilo :party:

Mercedes zit nu binnen en ik houd m nu in de gaten en verwen m gewoon,

de 2 konijnen waar hij buiten bij zat zijn behoorlijk lomp en rennen m als ie niet uitkijkt gewoon omver, Mercedes is gewoon iets kwetsbaarder qua postuur ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .