Ga naar inhoud

Nog 2 dagen


Snoef

Aanbevolen berichten

Over 2 dagen (dinsdagochtend half 9) wordt Lily gesteriliseerd....Ben er enorm zenuwachtig voor omdat ik bang ben dat er iets mis gaat...Om goed voorbereid te zijn, wil ik toch nog even graag op een rijtje hebben waar ik op moet letten en waar ik vantevoren voor moet zorgen. Ik weet iig dat:

- Ze vantevoren moet hebben gegeten. Ik geef d'r SS brokjes vóór ze naar de DA gaat en ik geef d'r bij uitzondering een keertje groente in de ochtend.

- Ik wil haar kooi bekleden met een plaid zodat ik in de gaten kan houden of ze plast en keutelt.

- Ik wil haar mannetje gewoon in de kooi laten zitten zodat ze haar vertrouwde ventje om zich heen heeft.

- Ik moet opletten of ze genoeg eet, vaak beginnend met hooi en/of groente.

- Verder neem ik aan dat ik medicatie van de DA meekrijg en dat ze daar ook al een pijnstillig krijgt. Ik heb altijd metacam in huis dus dat wil ik d'r ook geven als ze weer thuis is. Dat mag geloof ik 2x per dag?

Welke medicatie zou ze verder moeten krijgen wanneer ze weer thuis is? En hoe groot is de kans dat ze gaat likken en knagen aan d'r wond? Wat moet ik in dat geval doen? Meteen ingrijpen en iets ombinden?

Ze zit binnen dus moet k dan ook een kruik in de kooi leggen om d'r warm te houden of is de verwarming aanzetten in de kamer voldoende?

Dat was het geloof ik wel zo'n beetje voor nu :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het bij Cliquot allemaal goed gegaan? Hoelang duurde het voor zij weer hersteld was?

Primperan heb ik ook in huis maar zal voor de zekerheid zorgen voor extra veel van alles....Is Cisaral in dit geval niet ook goed? Of heeft dat dezelfde werking als primperan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voedster het moeilijker heeft gehad dan mijn ram na haar castratie maar het komt allemaal goed. Het is ook niet niks want het is een buikoperatie. Mijn voedster heeft niet gelikt of geknaagt aan haar wond. Verder heb ik haar flink vertroeteld en mocht ze de eerste twee, drie dagen niet rondlopen. Dat was beter voor de genezing van de wond. De eerste twee nachten ben ik s'nachts een keertje opgestaan om haar te dwangvoeren omdat ik anders vond dat ze te lang geen voedsel binnen kreeg ( ze wilde de eerste twee dagen niet zelf eten). Ik ben wel erg goed begeleid door mijn dierenarts. Moest elke dag bellen hoe het met haar ging totdat ze weer helemaal de oude was. Ik weet alleen niet of het vestandig is om het mannetje bij haar te zetten als ze net thuis is van de operatie. Ze moet eigenlijk wel even tot rust kunnen komen. Mijn ram zat apart in een kooi ernaast zodat ze elkaar nog wel konden ruiken en zien. Nou, ik wens je heel veel sterkte dinsdag en het komt allemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik dat zeker ook doen, 's nachts opstaan mits ze niet wilt eten! Goed idee. En ik zal d'r ook in de kooi houden hoewel dat moeilijk zal worden omdat zij dol is op loslopen :D

Ik twijfel ook nog of ik haar ventje erbij moet houden maar onlangs las ik ergens (misschien wel in mijn eigen oude topic) dat het voor haar fijn is om hem als bekende om zich heen te hebben. Ze zal ook ongetwijfeld wel gestresst zijn. Als ik merk dat het niet goed gaat dan kan ik hem altijd nog even apart zetten.

Iig bedankt voor de reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk zal ze de eerste twee dagen ook geen behoefte hebben om los te lopen. Ze voelen zich daar dan nog niet lekker genoeg voor dus ik denk dat dat geen problemen zal geven. Wat ik ook nog even wilde zeggen is dat het misschien fijn is voor je nijn als je een kruikje binnen handbereik hebt. Na een narcosen hebben konijnen soms moeite om zichzelf op temperatuur te houden. Mijn Francientje vond de kruik heerlijk. Ik had oude handdoeken in de kooi ( hooi of stro kan prikken aan de wond) en legde een fleeceplaidje over haar heen. Als ze het te warm kreeg kroop ze er zelf wel onderuit maar meestal bleef ze lekker liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben momenteel je topic aan het doorlezen maar moet even tussendoor opmerken dat mijn Lily toch best veel op jouw tweeling lijkt! En dan ook nog rond dezelfde tijd een castratie....Bizar toeval :D

Ik heb gisteren mijn medicijnenkistje nagekeken en heb nog genoeg primperan en cisaral in huis...Wel moet ik zorgen voor nieuwe metacam...Ik zet Lily na de castratie ook meteen weer bij haar ventje en hoop dat ze dan ook snel weer gaat eten en keutelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker! Lily is vanochtend gesteriliseerd, alles is eruit gehaald en volgens de DA zag de baarmoeder er prima uit (afgezien van een kleine overdaad aan vet rondom de baarmoeder en eileiders:$)

De narcose en operatie zijn goed verlopen en ze had bij de DA ook al wat gegeten...Momenteel zit ze bij haar ventje op een plaid (in de kooi) met wat hooi om haar heen zodat ik goed in de gaten kan houden of ze keutelt...Ze heeft al een snoepje op en wat wortellof dat ik voor haar neerlegde...Ze wankelt wel nog een beetje en ze slaapt veel...Ben er nu op gericht dat ze ook zelfstandig weer wat meer hooi/groente en eventueel brokjes gaat eten...Heb ook metacam meegekregen en mag primperan toedienen als ze vanavond nog niet echt meer eet (maar zit er over te denken om dit sowieso samen te geven voor de zekerheid, met de metacam).

Klinkt deze toestand goed?? En hoe lang denk je dat het duurt voor ze ook daadwerkelijk weer brokjes gaat eten? Moet ik vanavond al gaan dwangvoeren als ze vanaf nu niks meer eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze stopt met eten, eerst metacam geven, mogelijk stopt ze met eten door pijn en lost de metacam dat op. Eet ze dan nog niem dwangvoeren natuurlijk. Maar normaalgezien blijft ze wel eten hoor en dan hoef je echt geen primperan te geven.

Brokjes kan nog een aantal dagen duren voor ze dat weer echt eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt omdat ik een sterilisatie altijd met vrouwtjes associeer en een castratie met mannetjes maar ik bedoel natuurlijk een castratie :P

Ik zag Lily net wat hooitjes eten...Ze ziet er ook best kwiek uit op de momenten dat ze wakker is....Vanavond geef ik metacam en dan morgenochtend weer...Als ik dan merk dat ze morgenochtend niet eet, dwangvoer ik....nu is dat denk ik niet nodig want ze heeft wel wat gegeten vandaag....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad! Ze heeft net weer een snoepje om met een beetje wortellof...verder ligt ze nog veel, hoewel ze wel steeds van positie draait...Ik weet niet of ze tussendoor ook nog wat hooi heeft gegeten want ik zit er niet continu bij (maar jammer genoeg is Lily nooit zo'n hooi eter geweest) Heb 3 uurtjes terug ook metacam gegeven...Is het ook een goed idee om nu primperan en/of cisaral te geven???

Mag ze trouwens 2 of 3x metacam per dag hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef sinds een jaar geen snoepjes aan mijn konijnen meer, afgezien van zo nu en dan wortelchips...Wel heb ik een pot met 'smiley's/sunny's' (snoepjes) waar ze allemaal een moord voor doen en die geef ik op momenten als er een niet lekker is, om te checken of ze in ieder geval hetgeen ze het lekkerst vinden nog wél eten...

Ben vanmorgen begonnen met cisaral en primperan omdat Lily nog niet echt volop zelf at...De DA vantevoren nog gebeld en die zei dat dat oke was...ze heeft wel wortellof op en wat peterselie en ze lijkt ook wat meer zelfstandig hooi te eten maar nog niet zoals ik het graag zie...Daarom dwangvoeren we d'r af en toe ook en geven we metacam om te zorgen dat ze geen pijn heeft en wel de wil heeft om te eten...Verder lijkt ze weer wat kwieker dus hoop dat er langzaamaan toch wel verbetering in komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels eet Lily weer, in de zin van dat ze groente eet en ook steeds meer hooi...Vanmorgen gingen er 2 brokjes in maar heb nog niet gezien dat ze echt zelf brokjes volop eet..Ook springt ze zelf de kooi weer uit om rond te lopen in de kamer en ziet ze er meestal weer goed uit...We geven wel 3x per dag metacam nog en 2x per dag cisaral + primperan....Ik vraag me af of ik kan stoppen met de primperan (na 2 dagen te hebben gegeven?) want ik heb niet het idee dat ze gas- of luchtophoping heeft...En hoe zit het met de cisaral? Moet ik dat blijven geven totdat ze weer zelfstandig brokken eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat niemand antwoord weet op mijn vorige vragen maar misschien wel op deze:

Waarom valt Lily 's ochtends wel op de brokken aan maar zodra ze er 2 op heeft stopt ze met eten en gaat ze zitten?? Iemand hier ervaring mee na een sterilisatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze nog niet veel brokken eet is gewoon normaal hoor, dat is echt typisch nar ziekte. Ook bv na een verstopping of gas ,gaan ze pas een paar dagen later weer echt brokken eten... Mijn vermoeden: ze weten wat goed voor hen is op zo'n moment en eten vn hooi en groen.

Met de medicatie gewoon ophouden als ze eet en keuteld hoor! Nergens voor nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer de metacam ook te beperken... ik heb Clicquot dat ook maar 3 dagen gegeven, dat volstond ruimschoots. Metacam is niet ongevaarlijk voor de maag, net als ontstekingsremmers voor mensen...probeer het dus even niet te geven en als ze blijft eten, hou je daar ook maar mee op.

Weinig of slecht keutelen is idd normaal, de darmen moeten weer op gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, vandaag is de 3e dag na haar sterilisatie en ik heb voor 3 dagen metacam meegekregen...Ik zal het vanavond nog een keer geven en dan kijk ik morgen aan hoe het gaat..Ze eet alweer steeds meer brokjes en hooi dus ik heb goede hoop...Ze begint ook weer een beetje d'r eigen ondeugd terug te krijgen :D

Alleen wist ik niet dat metacam echt schadelijk voor de maag kon zijn... Baby krijgt immers al een behoorlijk poosje metacam (2maal daags 0,2ml)...Er begint nu eindelijk schot in de zaak te komen alleen willen de hakjes niet zo goed helen...Ben bang dat als ik stop met de baytril, metacam of duplocilline, dat ze weer een terugval krijgt....Zal de arts dan toch eens bellen of ik niet kan stoppen met de metacam en gewoon op duplo + baytril kan blijven hangen omdat die twee elkaars werking versterken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .