Ga naar inhoud

Konijn was er slecht aan toe


MCpaasei

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Vandaag ging het niet zo goed met mn nijn. Hij deed gisteravond al een beetje vreemd, maar hij had gisteren wel gewoon gegeten. Vanmorgen at hij niet en hij bleef maar een beetje raar liggen en elke keer ging hij anders liggen. Toen heb ik de DA gebeld en toen kon ik om half 5 terecht.

Daar zei hij dat het konijn koud aanvoelde en dat het was uitgedroogd. Toen kreeg nijn onderhuids infuus met water. En een spuitje Primperid. Ook moest ik 1 ml prepulsid pediatrie suspensie geven (nog 4 x hierna). Ik moet nu ook nog 3 x zelf een spuitje Primperid geven. Nu zei hij dat als het konijn morgen nog niks gegeten heeft, ik dwangvoer moet halen.

Nu heeft hij sinds gisteravond 7 uur niks meer gegeten bedacht ik me... Maar nu hoefde ik nog niet te dwangvoeren omdat het dan niet in zn maag erbij kon. Hij had verstopping. Nu heeft ie wel al wat hele kleine keuteltjes geproduceerd. Gelukkig maar. Ook is hij nu uit zijn kooi en dat wilde ie gisteren helemaal niet. Dus ik hoop nu maar dat ie dalijk ook gaat eten.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met die spuitjes en die mililiters toedienen ;) Nijn vindt het allemaal niet geweldig. Ik ook niet natuurlijk :)

Hebben jullie dit ook wel eens gehad??

En de dierenarts zei dat als ik niet gekomen was vandaag, er 70% kan was geweest dat ie dood zou gaan. Maar nijn was erg ziek.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik heb het vorige week gehad. elvis wou niet eten en ik moest hem om de 3 uur dwangvoer geven. en primerid, ciseral en carprofen. hij heeft het gelukkig overleefd, maar ik weer nog steeds niet wat het nou was.

je kan hem proberen te verleiden met allerlei lekkere dingetjes, zoals peterselie (brengt ook de eetlust op gang), basilicum, appel, ruccola.. alles wat hij lekker vind. eet hij nog niet, probeer hem dan wat olvarit wortelhapje te voeren met een spuitje (van dat babyvoer zeg maar). je kan het ook op zijn pootjes smeren, dan likt hij het er vanzelf vanaf.

als je zijn keutels openmaakt, zie je dan veel haar? in dat geval kan je hem ananassap geven, dat werkt tegen haarballen en verstoppingen. het sap moet wel echt vers zijn, dus niet uit blik.

voelt zijn buikje hard? probeer hem eens zachtjes te masseren, met zachte druk kleine rondjes draaien in de richting van zijn staartje.

ook laten bewegen helpt goed, omdat daat de darmen stimuleerd en eetlust opwekt.

veel succes en sterkte, ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die injectie is mislukt...blijkbaar niet goed in de huid zelf, want ik voelde nattigheid nadat ik had gespoten. Wat een gedoe. Dalijk nog een keer proberen. Ook koelt het konijn af... hij heeft nog steeds niks gegeten :( Kan ik nou dalijk gewoon gaan slapen??? Of is ie dan morgenochtend dood??

Link naar reactie
Delen op andere sites

staat hij buiten? haal hem dan naar binnen. stop een warme kruik in zijn kooi o een colafles met heet water en een theedoek eromheen. primeran kan ook in de mond worden gegeven. probeer een papje te maken van biks en warm water en geef dat met een spuitje in de mond. misschien dat hij dat vanzelf wil eten. heeft hij nog gekeuteld?

het beste kan je vanavond 1 of 2 keer je wekker zetten om te kijken hoe het met hem gaat. heb je hem al geprobeert te verleiden?

weet de dierenarts zeker dat het verstopping is? welk middel heeft hij daartegen gekregen? de primperan stimuleerd in ieder geval de maagleging, dus als het goed is is zijn maag nu leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

edit: ik heb het nog even voor je opgezocht:

Wat moet je doen?

Zorg dat je konijn veel drinkt! Geef water op de manier van het dwangvoeren. Geef je konijn geen droogvoer en zoveel mogelijk verse donkergroene bladgroentes en maak deze vochtig. Een konijn met verstopping heeft veel vezels nodig, die stimuleren de darmen. De dierenarts kan een laxeermiddel geven dat je een paar maal per dag moet geven. Ook het sap van een verse annanas helpt bij een beginnende verstopping, gebruik geen annanassap uit blik!

dus geen bikspapje, als ik het goed begrijp. alleen hooi, vocht en groen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Bedankt voor de tip.

Vanmorgen naar de dierenarts geweest nog en zn buik voelde beter, maar hij eet nog niet, dus ik ben m aan het dwangvoeren nu.

Ik had wel de hoop dat ie vandaag zou gaan eten, maar dat doet ie nog niet.

Hij is nu aan het knarsetanden :( Volgens mij heeft ie een opgezette buik ... Maarja, ik weet niet wat ik moet voelen. Hij had vanmiddag was plakkeutels. Hij is in ieder geval wel levendig, maar eten doet ie niet... Ik maak me wel echt zorgen... Voor mn gevoel zou ie meer moeten keutelen... Ik ben zo bang dat ik iets fout doe. Hij rent wat heen en weer in zn hok af en toe, maar dus vooral knarsetanden.. hij heeft vanmorgen een pijnstiller gekregen die 24 uur zou werken, dus dat knarsetanden zou niet van de pijn moeten zijn. De assistente zei dat het ook kon door onbehagen...

Ik ga zo maar slapen. Ik vind het wel vreselijk. Het lijkt ook wle of ie nie normaal kan zitten...

en dan is het ook nog Kerst en dan moet ik naar een andere dierenarts als ik iets moet...

Wat denken jullie ervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn buik is nu wel weer zacht. Maar gister had ik natuurlijk ook gedwangvoerd, dus misschien was het daarom wel zo opgezet. De dierenarts zei dat zn maag vol zat met voedselresten en vloeistof. Dus ik denk dat dat neerkomt op verstopping. Als ie zou gaan eten, kon ik stoppen met die injecties Primperid. Nu geef ik m alleen nog maar prepulsid. Dat is voor het op gang komen van de darmen. Maar net zat ie zelf wel weer hooi te eten en het knarsetanden lijkt ook enigszins minder en hij is al warmer enzo. Hij eet nog niet zn biks. Maar hij heeft een blad witlof op en een stukje appel. Een paar keer hapjes hooi en een beetje van zn snoepjes. Dat is toch wel ff genoeg of moet ik dan ook nog dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft hij ook al gedronken?

of je moet dwangvoeren moet je denk ik een beetje op gevoel doen, als het een opwaardse spiraal is met eten dan is het goed zo, maar blijft hij deze hoeveelheden eten kun je hem bijvoeren. tenzij het echt heel stressvol is voor hem, het laatste wat je nu wil is extra stress. kijk het nog een uurtje of 2 aan zou ik zeggen.

heeft de dierenarts ook naar zijn kiezen gekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij drinkt niet uit zn fles nog, maar wel uit een bakje water. Net nam ie ook een hap van zn voer, dus ik denk dat het wel beter gaat zo...

De dierenarts heeft naar zn kiezen gekeken en er een klein stukje afgeknipt, maar dat was minimaal, dus dat kan het probleem niet zijn geweest zei hij ook.

Nu ik dit schrijf, begint ie weer aan zn ooi, dus ik denk dat het wel goed komt :) Straks moet ik m wel zn drankje weer geven. Dat vind ik minder omdat het nu goed gaat. Dan is het balen als er weer zo'n spuitje in moet, terwijl ie niet wil, maarja, dat is dan maar helaas :) Voor zn eigen bestwil.

Ik ben wel echt heel erg blij dat ie weer eet.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .