Ga naar inhoud

iverquantel drops


iris-juventus

Aanbevolen berichten

hallo,

sinds een aantal dagen valt het mij op dat een van mijn 8 konijnen aan de magere kant is. je kan de botten voelen. ze eet gewoon hartstikke goed en verder is er niks aan de hand. daarom dacht ik gelijk aan wormen.

nou ben ik vandaag langs de da geweest om gelijk alle konijnen preventief te behandelen en kreeg ik iverquantel drops mee om te geven.

nadat ik ze eerst gewogen heb en toen het middel gegeven had, kwam ik me tot me grootste schrik achter dat ik moest schudden voor gebruik.

wat een domme actie, ik heb de gebruiksaanwijzing van het medicijn gelezen maar dat dus helemaal over het hoofd gezien.

me vraag is nu kan dit kwaad, het doosje is in de auto gevallen, maar voor de rest is er dus niet mee geschud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwaad zal het niet kunnen... Ze zullen hoogstens minder van de werkzame stof binnen hebben gekregen.

Bij een oplossing zakt de werkzame stof naar de bodem als het langer staat.

Er zit dan niet meer een evengrote concentratie bovenin als beneden in.

Bij iverquantel is helaas gebleken dat het vaak niet effectief genoeg is bij een echte wormbesmetting.

Om te ontwormen gebruik je beter vloeibare panacure.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf voor Nijn ook een keer die iverquantel drops gehad, ook omdat hij wormpjes had. Bij mij hem heeft het toen geholpen, hij heeft geen wormen meer gehad sindsdien. Scheelt misschien wel dat de DA de wormen zelf bekeken heeft, zodat hij wist waar het om ging (hij noemde toen ook een bepaalde soort wormen maar ik heb het niet onthouden).

Maar inderdaad, als je niet geschud hebt zou de werkzame stof op de bodem kunnen zijn blijven zitten. Ik kan me herinneren dat ik daar toen een nogal grote hoeveelheid moest geven, die er toen niet helemaal bij Nijn in is gegaan omdat hij het ontzettend vies vond (ook bij de herhalingskuur). In zijn geval maakte het dus niet uit dat hij minder binnen gekregen had. Maar ieder konijn is natuurlijk anders en er zijn nogal wat verschillende wormen, dus het is afwachten of het bij jou iets uitgemaakt heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dus ook niet zeker of mijn konijnen wel wormen hebben.

meestal ging het om de pinworm geloof ik en ik las hier overal dat het dan niet zou werken.

ik ga dus opzoek naar panacur.

wanneer mag ik dit geven, want ze hebben natuurlijk wel nu iverquantel drops gehad en eigenlijk is het preventief dat ik ze behandel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mijn dierenarts in lichtenvoorde gebeld voor een afspraak om voor de zekerheid dit konijn toch na te kijken. verder heb ik gevraagd na panacur dat krijg ik dan gelijk mee.

me vraag is nu wanneer mag ik die panacur geven omdat ik gister dus het andere ontwormingsmiddel heb gegeven. moet ik hiermee een week wachten of nog langer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben vanochtend naar de da in lichtenvoorde geweest. die heeft alles nagekeken en constateerde dat er urinebrand op de poten zat en dat het dus waarschijnlijk aan de hoeveel calcium ligt. het konijn drinkt veel nu ik erover nadenk en plast dus ook veel.

hij zei dat ik even moest kijken naar samenstelling van de biks die ik nu heb, aangezien er misscien wel te veel calcium in zou zitten.

hij heeft een spuit gehad op hem weer een soort boost te geven. hij had het over anabole. wanneer hij blijft vermageren moet ik trug komen en dan gaan ze de urine en bloed onderzoeken. ik gebruik biks van de welkoop,boerenbond. dit is van de agruniek. nu staat er op de verpakking wel wat er in zit, maar niet hoeveel er van. ik heb ze al een mail gestuurd maar ik denk dat ik niet zo snel antwoord krijg op deze vraag. hij raadde aan om science selective te geven. is er iemand die ervaring heeft met konijnen die ook iets hadden aan de nieren en te veel calcium binnen kregen. mijn da zei dat dit vaak de oorzaak bij het voer lag. ook heb ik panacur meegekregen hij zei dat het geen kwaad kon om dit gelijk te geven. na twee weken moet ik het herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zo veel konijnen hebt kun je ss geven maar ook het bix wat wij tentoonstelling fokkers geven voor de optimale conditie konijn.Dus geen mest korrel.

Wij moeten ze supper voort brengen op de show namelijk.

Daar heb je weer verschillende merken van zijn meestal 20 tot 25 kilo zakken.

Ik zelf gebruik havens de bix en de fibermix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik weet niet wat je voerd nu zeg maar.....

Maar wat ik wilde zeggen dat wij tt fokkers dus geen fok mest korrels gebruiken maar een goede bassis voer met goede grond stoffen om je konijn in de juiste conditie te houden.Daar naast mengen veel fokkers de muzeli of fiber mix er door heen voor een glazende pels ect.Je kunt gewoon naar een leverancier gaan voor paarden brokken en daar vragen naarde groot verpakkingen voor konijnen fokkers.Dat kan havens of casparfauna zijn.Hun hebben daar ook info met de ingredienten er in die je kunt bekijken en vergelijken.Met de broken die je nu hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja oke dat snap ik

maar het probleem is,dat ik juist niet weet wat er nu in zit. ik heb gewoon de bix van de welkoop boerenbond en die komt van agruniek af.

nu las ik dat hope farms ook wel goede brokken zijn.

het probleem is dat de dierenarts denkt dat hij teveel calcium binne krijgt door die brokken. daardoor drinkt en plast die veel.

nu zag ik dat in science selective minder calcium zit dan in hope farms.

het heeft dus wss met het calcium gehalte te maken maar het is denk verstandiger om zobiezo over te gaan op hope farms en dit konijn nu voorlopig science selective te geven weetje zeker dat de samenstelling goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de dierenarts zei dat hij door middel van de urine brand kon zien dat hij dus wss teveel calcium binnen kreeg door de biks. wanneer hij blijft afvallen word het bloed onderzocht maar ik hoop nu gewoon dat het aan de biks ligt.

ik wou hem niet apart zetten maar wel apart voeren van de rest. hij zit met nog 3 andere konijnen. de rest ga ik denk ik op hope farm super zetten.

weet iemand nog een site waar je dit kan bestellen voor een redelijke prijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 4 konijnen is SS helemaal niet zo duur...Ik heb 6 konijnen en geef ook SS en het valt me al met al best mee...Ik denk dat ik met een 1,5kilo zak ongeveer 1,5 a 2 weken doe...Ik ben een voorstander van SS omdat de DA dat ook vaak aanraden en het gewoon goed voer voor de konijnen is. Misschien wel het beste...

Terug naar topic...aangezien je DA heeft geconstateerd dat het een teveel aan calcium is, zal mijn opmerking misschien onnodig zijn maar: Heeft je konijntje geen rare bulten of bobbels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@iris-juventus: Een van mijn konijnen viel ook grandioos af, afgezien van een dikke bult aan de zijkant van zijn lichaam...Bleek achteraf dus een enorme tumor te zijn in zijn buikje...Vandaar dat ik bij 'afvallen' vaak aan kanker moet denken...Maar aangezien de DA een nierprobleem heeft geconstateerd, zal het wel geen kanker zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee dat gebruik ik niet.

enige wat ze krijgen is hooi water biks groente

en ik heb eerder ook een konijn gehad met een tumor in zijn buik dus daarom heb ik alles laten nakijken maar het heeft egt met de calcium gehalte te maken volgens mijn da.

ik geef hem nu gewoon ss samen met die drie anderen.

ik kijk even of hij wil aankomen en zoniet ga ik trug en laat ik zijn bloed onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke groenten geef je?

Er zijn namelijk groensoorten die ook veel calcium bevatten.

Ik zit hier even hardop te denken....

gezien zijn afwijkende urine... Heeft de dierenarts het niet gehad over blaasstenen of gruis?

Valt hij niet af omdat hij toch ergens pijn heeft en dus minder eet?

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel aan calcium is een typisch probleem bij biks...ik ben het dus helemaal met je DA eens om op SS over te schakelen.

Wat Kelly net zei, ging ik ook posten... ik zou dus ook groenten met veel calcium beperken. Witloof bv bevat enorm veel calcium. Je vindt op het internet vast wel een goed lijstje wat alle stoffen per bv 100gr van bepaalde groenten vermeld, ik zou zeggen vergelijk even en geef die met veel calcium even niet nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook al gekeken voor groente die niet veel calcium bevatten.

nou ben ik net voor spoed met mijn andere konijn geweest en de dierenarts gaat nu de samenstelling van mijn huidige biks nakijken maar zei gelijk dat ss toch beter was. wat ik ga doen is hem apart voeren en hem blijven wegen om zo te kijken of het beter word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

sinds vanavond valt santino als ware om, zijn evenwicht is verstoord en hij sleept met zijn achterpoten. ik ben bang dat het e cuniculi is. heb de dierenarts gebeld en die zei dat ik hem het beste kon behandelen met panacur. morgen ga ik er langs om er zeker van te zijn. ik laat het bloed zobiezo afnemen. ik heb hem nu binnen zitten, hij eet gelukkig wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .