Ga naar inhoud

verschil tussen metacam en carprofen?


merelvandijke

Aanbevolen berichten

Cin...waar haal je dat???

Zowel carprofen als metacam hebben dezelfde pijnstillende en ontstekingsremmende werking.

Het exacte verschil ken ik niet, moet ik even opzoeken. Volgens mij zijn ze wel alletwee niet-steriodingeskes... maar dat laat ik even uitleggen door Petra of Kelly want in chemie was ik nooit goed...:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carprofen en metacam zijn idd beide pijnstillend én ontstekingremmend.

Ze behoren idd tot de groep van de NSAIDS (niet steriodinges dus ;))

Dat houdt in dat ze geen corticosteroiden bevatten.

IN het lichaam zitten er prostaglandines. Die stofjes zorgen voor bijvoorbeeld pijn beleving maar ook voor melk aanmaak na een bevalling...

Nou dat stofjes, stimuleert ook pijn beleving. NSAIDS zorgen er als het ware voor dat de aanmak van dat stofje geremd word, waardoor dus ook de pijnbeleving minder word...

Petra vul me aan waar het mist... das wat mijn massa zich nog herinnert haha

Maar on toppic...

Het zijn dus beiden pijnstillers én ontstekingsremmers...

Volgens mij, maar ik kan het even goed mis hebben, is Carprofen wel geregistreerd wvoor knaagdieren en metacam officieel niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metacam staat wel geregistreerd als langwerkend produkt. Maar het probleem is dat het dus niet op konijnen getest is... In principe voldoet voor metacam 1 dosis per dag, maar de praktijk heeft al een aantal keer aanggetoond dat dat niet voldoende is bij konijnen. Ik weet niet of dit bij carprofen ook het geval is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

NSAID staat voor non-steroid anti inflammatory drug, oftewel niet steroïde anti ontstekings medicijn. Het werkt inderdaad tegen prostaglandines. Een ontsteking ontstaat door een keten van gebeurtenissen, en prostaglandines zorgen ervoor dat de volgende stap in de keten in werking wordt gezet. Door deze prostaglandines tegen te gaan, onderbreek je dus de keten en verminder je de ontstekingsreactie. Omdat prostaglandines ook voor de pijnbeleving zorgen, is een NSAID naast ontstekingsremmer ook goed voor de pijnstilling. Het werkt ook koortsverlagend doordat koorts ook wordt veroorzaakt door die prostaglandines. Meer over NSAID's: NSAID - Wikipedia

Verschillende NSAID's hebben in principe hetzelfde werkingsmechanisme, maar omdat ze net een beetje anders zijn zullen ze sterker of juist minder sterk werken of meer of minder bijwerkingen hebben. En net als bij mensen zal het zo zijn dat het ene konijn beter reageert op metacam en het andere op carprofen. Bij mensen zie je dat sommigen veel baat hebben bij naproxen (bijv. Aleve) en niet bij ibuprofen (bijv. Brufen), terwijl het bij anderen juist andersom is.

Je kunt gewoon metacam geven als je al carprofen hebt gegeven, MITS je wacht tot de volgende dosis carprofen gegeven had mogen worden. Omdat beide pijnstillers op dezelfde manier werken, is het geven van zowel carprofen als metacam niet aan te raden en eigenlijk hetzelfde als twee doses van één van beiden. Net zoals mensen niet tegelijk én naproxen én ibuprofen mogen nemen.

[Off topic]

Wat bijvoorbeeld wel mag, en zelfs goed is, is naproxen óf ibuprofen combineren met paracetamol. Paracetamol is geen NSAID maar werkt op een totaal andere manier. Door het combineren versterk je de pijnstillende werking zonder dat de nadelige bijwerkingen worden versterkt. LET OP: dat geldt ALLEEN voor paracetamol! Aspirine is ook een NSAID en mag dus NIET gecombineerd worden met deze middelen (dit even omdat veel mensen paracetamol en aspirine door elkaar halen ;))

[/Off topic]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .