Ga naar inhoud

zeugje heeft snotoog


bjornster

Aanbevolen berichten

mijn konijntje zeug van 7 jaar heeft sinds twee weekjes soms witachtig spul in zijn oog wat makkelijk te verwijderen is. het komt en gaat weer weg. een dag heeft hij ook snot bij zijn neusje gehad maar dat heeft ie niet meer, ook zijn zijn voorpoten droog en heeft mijn konijn charlotje niks.

wie weet raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oogje kan ontstoken zijn, waardoor er witte prut uit het traanzakje komt. Probeer het een paar dagen door het oog te deppen met afgekoeld gekookt water of kamille thee. Gaat het niet over laat een konijnenkundig dierenarts ernaar kijken. Mogelijk heeft Zeugje haken op de kiezen, waardoor ze een ontstoken oogje heeft gekregen. Alleen een dierenarts kan deze zien en weghalen onder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel karina, ik heb net zeugje zijn tandjes bekeken, die zijn dan wel een beetje gelig, maar gezond. ik heb afgekoeld gekookt water 3 maal voorzichtig in zijn oogje laten stromen door middel van een lepeltje en met een schone zachte doek de witte prut weggehaald. zijn oog ziet er flawless uit en ik heb met wat water voor de zekerheid zijn wimpers naar achter geduwd (misschien zat er eentje steeds in zijn oog?) zal ik dit even herhalen en aankijken deze dagen? ik werk kantooruren anders was ik wel even naar nijnenspreekuur gegaan en het oogt niet dringens ook al is het nu 2 weekjes om en om aan de gang.

nogmaals bedankt voor je reactie, ps, ik heb wel rooibos en lavendelthee in huis??? kan dat of beter niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh, met die thee heb ik geen ervaring.

Als je konijn het al 2 weken heeft zou ik even naar de dierenarts gaan. Haken op de kiezen kun je zelf niet zien, alleen via een kijkertje van de dierenarts.

Ik wil je verder niet bang maken, maar mijn Nijn loopt er ook al 2 maanden mee rond. Geen kiesprobleem dan, maar een infectie in het traanzakje. Er komt ook witte prut uit. Dat kan ook komen door een vuiltje of hooi dat ooit in het oogje terecht is gekomen. Antibiotica slaat niet echt aan (voor 2 was ze allergisch) dus ze hebben haar traanzakje goed doorgespoeld. Ook hier gaat het op en af. Soms denk ik dat het over is, dan komt het weer terug. Ik ben dus bang dat ik weer moet spoelen. Maar elk konijn is anders. Bij Zeugje kan het morgen over zijn bij wijze van spreken.

Als je morgen na het spoelen geen verbetering ziet en het niet vertrouwd zou ik toch eventjes naar de dierenarts gaan. Fijn trouwens dat er konijnenspreekuur is. Helaas hier niet :grrrrrr: De dierenarts kan meer zekerheid geven natuurlijk. :yes:Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ALs je konijntje hier al twee weken last van heeft zou ik zeker even langs een dierenarts gaan.

Het kan een simpele ontsteking zijn waarvoor een zalfje volstaat, maar het kan idd ook een kiesprobleem of toch een vorm van snot zijn.

De kiesjes van een konijn kun je zelf niet bekijken. Een dierenarts kan zo ook niet alle kiezen zien. Hiervoor moet het konijn onder narcose.

Als het konijn last heeft van ernstige haken is dat vaak wel al zo te zien door de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .