Ga naar inhoud

Help


Gast BunnyLove17

Aanbevolen berichten

Gast BunnyLove17

Koekie loopt al een tijdje te sukkelen met zijn gezond.

Vaak niezen/snotteren (daarna kauwen o.i.d.) en hij komt niet van zijn mijt af.

Al verschillende medicijnen gehad, maar het word er allemaal niet beter op/komt terug.

Nu kom ik er net achter dat als hij adem haalt hij piept, een soort snurk achtig geluidje (hij is wel wakker). Daarna gaat ie niezen..

Wat kan het zijn en wat kunnen we nog proberen? Vind het zo zielig voor hem..

De hele situatie en wat hij heeft gekregen weet ik niet, want mijn vader gaat altijd met hem naar de dierenarts..

Weet wel dat de kosten al boven de 100 liggen, maar niks helpt naar mijn idee.

Hij zit wel gewoon binnen en hupst regelmatig buiten.

aangepast door BunnyLove17
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17
Klink toch wel echt als snot....

Ik zou nogmaals met hem naar een goede konijnkundige dierenarts gaan en daar eens vragen om een kweekje van zijn snot te maken.

Aan de hand van de kweek uitslag kan er en gerichte Ab en behandeling gegeven worden.

Wat heeft hij tegen de mijt gekregen?

Hij heeft voor dat niezen/snot ook al wat gekregen een tijd terug en dan gaat het even goed en komt het toch weer terug.

Tegen de mijt heeft hij twee keer zo'n goedje in een spuit voor in z'n nek gekregen, maar het gaat niet weg. Wat hij precies heeft gekregen weet ik niet. Ik heb aan mijn vader gevraagd of hij dat wil opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is de behandeling tegen schurft ivermectine geweest, dit middel is eerste keus bij mijt. Ik ben op het moment informatie aan het zoeken over mijt en resistentie tegen ivermectine. Ik weet niet of de mijt die bij muizen schurft veroorzaakt ook bij konijnen voorkomt. Maar ik heb hier drie muisjes met een ernstige mijt infectie die al meerdere malen behandeld zijn met ivermectine zonder veel resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast BunnyLove17

Beetje een erg late reactie, maar alsnog :)

Ik heb een 'zakje' van de DA gevonden (waar een soort spuitje in zat) waarop staat: 'Selamectine, op blote huid nek aanbrengen, na 3 weken herhalen'. Voor de mijt neem ik aan? Het is wel wat beter geworden sinds het laatste goedje.

Koekie gaat deze week volgens mij weer naar de DA voor zijn snot/nies buien. Eens kijken hoe het gaat dan en wat ze nou weer zeggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast BunnyLove17

Ik wil even wat informatie van de kenners hier!

Koekie bleef vandaag weer in z'n niesbuien hangen en dat meerdere malen.

Hij schud dan hevig met z'n koppie en z'n pootjes klapperen.

Soms duurt het zo lang dat hij kokkende geluiden maakt en z'n bekje dan ook echt helemaal open gaat alsof hij moet spugen of alsof hij elk moment kan stikken. Het snot is er ook nog steeds en als hij ademhaalt hoor je een heel vreemd geluidje, alsof je karton kraakt/ombuigt o.i.d.

Mijn vader is vorige week weer met hem weg geweest ervoor en hij heeft weer spuitjes gekregen, maar weer geen verbetering :(

Wat hij krijgt toegediend daar weet ik niet, maar is het soms chronisch of is de DA gewoon niet konijn kundig? Er komt gewoon echt geen verbetering in!

Hij is gelukkig wel van de mijt af nu..

aangepast door BunnyLove17
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreselijk om je konijn zo te zien, hè? Nijn is sinds een maandje genezen van zijn snot, we hebben van juli t/m december met hem lopen 'sukkelen'. Vanaf september t/m december is hij echt gericht behandeld omdat we er achter kwamen dat we daarvoor bij een on-konijnkundige DA zaten.

Wordt je konijn behandeld tegen snot? Waarmee, en hoe lang al? Heeft de DA een kweekje gemaakt? Zo kan er nl gerichter behandeld worden.

Voor meer info kun je mijn weblog-artikels eens doorlezen, daar staat het hele verhaal van Nijn in:

http://www.bunnybunch.nl/community/weblogs/laura1984-2559/1097-verloop-snot.html

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17

Ja, het is een rot gezicht..

Koekie word er voor behandeld, ja.

Hoe lang weet ik niet precies, maar het is al een tijdje aan de gang en hij is er al meerdere keren voor langs geweest, maar er is nog steeds geen verbetering.

Waarmee weet ik ook niet en er is geen kweekje gemaakt voor zover ik weet.

Ik zal het mijn vader vragen, maar ben op het moment niet thuis.

Hij gaat altijd met Koek naar de DA.

Dit is onze DA: www.dierenartsenpraktijkvandewouw.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17

Ik weet het ook niet?

Kan het zijn dat het chronisch o.i.d. is of word hij gewoon verkeerd behandeld?

Ik zal, als ik thuis ben, mijn vader sowieso vragen hoe of wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17

We denken ook elke keer dat het elk moment over kan zijn, soms lijkt het steeds erger te worden.

Hij ziet er ook niet uit.. Mager, lelijke vacht..

Knarsen tanden doet hij ook (tijdens/na het niezen) en hij is ook een keer behandeld voor zijn kiezen. Waar heeft dat mee te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knarsetanden kan duiden op pijn, en ik kan me voorstellen dat hij dat heeft na zo'n niesbui. Heb het bij onze Nijn nooit gehoord.

Mager en een slechte vacht kan ook met zijn snot samenhangen, door het snot kan het zijn dat hij zich ellendig voelt, minder eet en dus vermagerd? Slechte vacht zou ook door de mijt kunnen komen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Of is dat over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17

De mijt is nu over..

Koek at normaal 1 a 2 bakken voer per dag, tegenwoordig niet meer zoveel volgens mij.

Sinds hij zo aan het sukkelen is ziet hij er ellendig uit.

Kijk zijn snuit ook maar eens

Foto-4HJVGI86.jpg

Vergeleken met mijn nijn Chica stelt hij niks voor. Chica glanst en heeft een mooie vacht, Koek heeft warrig haar met soms een soort van klitten (zijn het niet)/harde stukjes er tussen door, maar dat kan wel nog van de mijt zijn.

aangepast door BunnyLove17
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen zijn snoetje schoon te maken, anders krijg je het op den duur helemaal niet meer schoon. Nijn had nl ook hele vieze pootjes van het afpoetsen, en ondanks dat we dat regelmatig schoon probeerden te maken hebben we het er nooit helemaal uitgekregen en zijn haar daar heel kort afgeknipt. Nu groeit er nieuw, schoon haar, maar het duurde best lang voor het weer aangegroeid was.

Wat je in ieder geval zelf kan proberen, buiten de DA om:

- druppelen met zout water (1gr zout per 100ml water), 2 keer per dag 1 druppeltje per neusgat (tenzij je neusdruppels van de DA hebt)

- verse tijm geven, dat ontsmet de luchtwegen. Nijn is er dol op, ik geef hem nog steeds dagelijks een takje. Rozemarijn zou ook helpen bij snot, maar dat luste onze Nijn niet dus dat weet ik verder niet

- als het een binnen konijn is, stomen. Als het een buiten konijn is, is het te gevaarlijk omdat het met het stomen te warm wordt en hij dan niet meer naar buiten kan. Stomen kun je bijv. onder de douche, bijv. in een reismandje

- als hij buiten zit, zorgen dat hij tochtvrij, uit de wind en helemaal droog zit

- om hem te helpen het niezen tegen te gaan, het hooi ontstoffen door het een beetje nat te maken met een plantenspuit

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17

Ik zal het allemaal doorgeven als ik thuis ben.

Het is de nijn van mijn vader en hij is er altijd mee bezig.

Koekie zat eerst buiten, maar hij is nu al een tijdje binnen dus alles moet lukken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er nog steeds geen kweekje gemaakt? Dat lijkt me in dit geval wel verstandig, als je weet welke bacterie(ën) je moet bestrijden kun je selectievere antibiotica gebruiken. Eventueel zou je een onderzoek kunnen laten doen waarbij een kweek van de bacterie wordt gemaakt en er verschillende ab worden uitgetest op die kweek. Zo kun je erachter komen welke ab aanslaat zonder het konijn zelf vol te proppen met verschillende ab.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17
Is er nog steeds geen kweekje gemaakt? Dat lijkt me in dit geval wel verstandig, als je weet welke bacterie(ën) je moet bestrijden kun je selectievere antibiotica gebruiken. Eventueel zou je een onderzoek kunnen laten doen waarbij een kweek van de bacterie wordt gemaakt en er verschillende ab worden uitgetest op die kweek. Zo kun je erachter komen welke ab aanslaat zonder het konijn zelf vol te proppen met verschillende ab.

Ik heb het advies en de vragen van Laura uitgeprint en mee naar huis genomen, maar mijn vader ligt al op bed want hij heeft ochtend dienst.

Morgen weet ik meer en meld ik het jullie gelijk. Ook jou advies geef ik morgen door, Petra!

Koekie zit nu weer zielig in een hoekje, arm beest :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17

We komen net bij de DA vandaan en Koekie moet daar blijven tot half 7/7 uur om onderzocht te worden.

Hij is weer een ons afgevallen in een week en hij drinkt erg veel.

Ze willen in zijn bekje kijken deze keer en hij krijgt ook weer een injectie voor het snotteren.

Mijn vader gaf me net een bonnetje van 24-10-2008 waar Terramycin L.A. op staat. Op een bonnetje van 07-01-2009 staat Duplocill injectie en Metacam injectie, een van de twee injecties is al één keer herhaald vandaag krijgt hij er dus nog één.

Er is geen kweekje gemaakt en er is ook nog niet over gesproken bij de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duplocill = denk ik duplocilline, daar is Nijn ook mee behandeld. Het is wel belangrijk dat het lang en met regelmaat gegeven wordt. Ik zelf moest het elke derde dag spuiten, 2 maanden lang. Maar ik heb ook van anderen hier gehoord dat ze het om de dag moesten spuiten (ook voor zo'n periode). Dit is dus in ieder geval wel een middel dat vaak werkt bij snot.

Terramycin ken ik niet. Metacam is volgens mij een pijnstiller.

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek naar voren komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BunnyLove17

De DA belde net op en het blijkt dat hij kiezen aan de onderkant mist, maar dat dat geen reden tot afvallen is. Ook hebben ze één kies bij geslepen/geknipt. Het niet lekker voelen kan zijn door de injectie of (luchtweg)infectie. Het bloed is ook nagekeken, maar dat is hetzelfde als de vorige keer dat het getest was. Hoe en wat toen gevonden was weet ik niet.

Ze willen Koekie in de gaten houden of hij nog meer afvalt en moet dinsdag dus weer naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast BunnyLove17

Nou, net weer met Koekie naar de DA gweest. Het is weer zo ver..

Het blijkt dus chronisch te zijn, maar we hebben wel weer wat mee gekregen. Doxoral Aqua drops..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .