Ga naar inhoud

DA over konijnensyfilis


Sabbie

Aanbevolen berichten

Het volgende bericht stond op de website van mijn DA:

Snuffie, een konijn van een half jaar oud, kwam bij ons in de praktijk met als klacht korstjes op de neus. De korsten werden steeds groter en leken ook pijnlijk te zijn. Bij nader onderzoek bleek dat er ook nog roodheid en enkele korstjes op het geslachtsorgaan aanwezig waren. Al snel werd de waarschijnlijkheidsdiagnose gesteld: syfilis. De behandeling bestond uit 3 x een injectie met penicilline. Na deze behandeling trad snel herstel op, zoals uit bijgevoegde foto’s blijkt.

Konijnensyfilis is een ziekte veroorzaakt door de bacterie Treponema parluiscuniculi. Syfilis is een sexueel overdraagbare ziekte. De ziekte bij konijnen is niet besmettelijk voor mensen. Besmetting kan plaatsvinden via direkt contact. Verder bestaan er symptoomloze dragers. Zo kan een rammelaar drager zijn van de ziekte en zo meerdere voedsters besmetten. Tijdens stress kan de ziekte plotseling tot uiting komen. Het konijn kan ook zijn lippen besmetten door te likken aan de pijnlijke en ontstoken geslachtsorganen, met korsten rond neus en lippen als gevolg.

Klopt het dat konijnen het ook bij geboorte kunnen krijgen, waardoor ze dit dus niet door contact met andere konijnen (BV vriendje/vriendinnetje) te hoeven krijgen? Daarom denken veel mensen toch niet aan syfilis? Onder het mom van: Mijn konijn is niet bij andere konijnen geweest?

Dan mail ik de DA even of ze dat erbij willen zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .