Ga naar inhoud

eet/drinkt bijna niet meer


meroke

Aanbevolen berichten

mijn snuffel is sinds zondag verminderd met eten.

zondag & maandag heeft ze wel haar gewone portie opgegeten, gisteren iets minder en vandaag bijna niets.

Normaal krijgt ze 's morgens eerst een portie groenten, dat is meestal zo op, daarna krijgt ze haar biks, en 's avonds krijgt ze weer een portie groenten.

Deze week zijn de groenten nooit op als ik vertrek naar m'n werk, dus ik zet haar kommetje biks in haar kooi. Tegen 's avonds liggen er enkel nog een paar korrels in, maar als ik haar groeten geef is het tegen het einde van de avond wel op.

Nu kom ik thuis van m'n werk... haar biks & groenten van deze morgen liggen er nog steeds! Deze morgen heb ik er haar wel zien van eten, maar echt niet veel. Ik heb ze daarnet een worteltje willen geven, maar daar heeft ze ook maar 1cm van opgegeten, en enkel als ik het voor haar mond hou.

Ik zie ook dat haar water zo goed als niet minderd.

Hooi eet ze heel weinig, maar ze eet zowieso geen bergen hooi.

Wat kan er aan de hand zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mits je goed voorbereid bent...

-je laat de buik navoelen of er eventueel gas of een verstopping zit, of de darmen niet stilligen

-vraag een onderzoek kiezen (je kan nooit alle kiezen zien zonder konijn onder narcos te brengen

-neem keutels mee vr een mestonderzoek naar wormen (je vind niet in iedere keutel wormen of eitjes, dus vraag soweiso panacur mee)

Dit zijn de meest evidente zaken waar je aan denkt bij niet eten...als ik die ken, kan elke DA die kennen en mogelijk al uitsluiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

was snel weg daarnet... bedankt voor de raad

het was inderdaad nodig om vanavond nog naar de DA te gaan.

Snuffel heeft koorts en ontsteking aan de baarmoeder. Ze heeft 2 inspuitingen gehad. De kiezen heeft hij nagekeken en waren ok. We moeten 5 à 6 dagen lang de inspuitingen geven. Morgen moet ik nogmaals terug voor het meten van de koorts en moet de overige dagen zelf de inspuitingen doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een update: gisterenavond nadat we van de DA kwamen hadden we de indruk dat ze weer wat levendiger was, tegen de late avond begon ze weer smakelijk hooi te eten. Drinken een heel klein beetje. Deze morgen heeft ze een stukje wortel gegeten en wat hooi maar verder niets :s

witloof, peterselie, wat ze anders zo graat eet wil ze absoluut niet.

ik maak me zorgen... kan helaas pas vanavond terug naar de DA :s

(misschien hoort dit topic beter thuis in gezondheid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het medicijn dat je hebt gekregen, is dat een AB of ook een pijnstiller.

Snuffel zal namelijk niet eten omdat ze pijn heeft. Konijnen stoppen de accuut met eten.

Heb je met de dierenarts ook over castratie gesproken?

Als de baarmoeder ontstoken is lijkt het mij. als snuffel genoeg herstelt en op krachten is, niet onverstandig deze te laten verwijderen...

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb sinds gisterenavond geen keutels meer gevonden. De DA heeft 2 spuitjes gegeven, waarvan 1 pijnstiller.

vanmorgen heb ik ze nog dwangvoer gegeven, maar echt niet veel wat dat ging allesbehalve goed, en heeft ze gedronken. Verder eet ze wel terug hooi. Helaas zit ik nu op m'n werk en kan ik haar niet in de gaten houden :(

Ik was van plan snuffel te casteren, maar dan wel door de DA waar ik anders ga, konijnkundige DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een update:

toen ik thuiskwam van mijn werk was snuffel biks aan het eten! een hele opluchting. Niet veel maar toch eet ze al spontaan. Ook een beetje peterselie, witloof en wortel gingen 'makkelijk' naar binnen.

Toch nog naar de DA voor controle. De koorts is gezakt, ze kreeg nog een spuitje en zaterdag moeten we terug om een spuitje, zondag moeten we het zelf geven.

Na heel veel stress om haar in de transportbox te krijgen... ligt ze nu languit te rusten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meroke... ik wil eerlijk met je zijn en je geen praatjes wijsmaken, zodat je weet waar je voorstaat...

Wij zijn zelf onze Nena verloren omdat haar hart is blijven stilstaan tijdens een operatie om haar ontstoken baarmoeder te verwijderen en ik ben me nadien echt gaan inlezen in die zaken...

Bij zo'n ontsteking wordt niet alleen de baarmoeder aangetast. Er komen toxische stoffen vrij in het bloed en dus kunnen in principe alle organen schade oplopen. Eens ze een baarmoederontsteking hebben, zal die altijd weer de kop opsteken. Echt weg ,krijg je zoiets niet...behalve door een castratie. Maar ook dat is niet zo eenvoudig...net door die ontsteking zijn ze zwakker en het zijn de zwakke konijntjes die een narcose niet overleven.

Je zal dus na een week AB een keuze moeten maken en het is geen makkelijke...

-of je laat het zo, wetende dat ze regelmatig een kuurtje AB zal nodig hebben en dat er een tijd komt dat die niet meer helpt

-of je laat haar castreren en neemt het rissico van een narcose. Als de operatie slaagt, zijn de problemen voorbij. Ik zou deze operatie niet bij eender welke DA laten doen, enkel bij een hele, hele goeie genre Wilhelmina.....

Succes

PS: Als ik er nu op terugkijk, weet ik nog steeds niet of ik de juiste beslissing heb genomen met Nena. De DA'en die ik gesproken heb ,hebben allemaal gezegd dat die ontsteking haar uiteindelijk fataal geworden was, had ik niets gedaan, maar mogelijk was dat niet helemaal de waarheid... in see wel, maar mits antbiotica had ze zeker langer geleefd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Caroline, bedankt voor je verhaal. Ik wist niet dat dit zo ernstig was. De DA waar ik nu ga (algemene DA) zei dat niet nodig is voor een castratie. Ik was een castratie al van plan, voordat ze ziek, maar mijn konijnkundige DA was een week afwezig en ik moest haar dus nog bellen.

De DA waar ik normaal ga is Inge Thas en heeft wel véél ervaring met konijnen en castraties.

Vanzodra Snuffel er door komt bel ik even met mijn konijnkundige DA. Het zal inderdaad een moeilijke beslissing worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuffel heeft vannacht goed haar best gedaan, haar kommetje biks was op deze morgen. Ze voelt zich duidelijk al beter want is weer even actief als voordien. Ze is wel veel vermagerd heb ik de indruk.

Vanaf haar AB-kuur voorbij is zal ik even bellen naar Inge Thas, want Snuf is nu nog steeds in behandeling bij een gewone DA hier in de buurt en voor een castratie vertrouw ik 'm toch niet echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .