Ga naar inhoud

Niezen


Van der Hoorn

Aanbevolen berichten

Snuf (ex-ram; geschatte leeftijd: 5,5 jaar; ca. 2,1 kilo) heeft al enkele jaren last van niezen en een 'pruttelende' ademhaling. Het niezen treedt vooral op na het drinken van water, maar ook gewoon random. Hij heeft af en toe een ietwat vochtige neus, maar zijn neus ziet er wel schoon uit; er is geen snot te zien. Het niezen klinkt erg rauw. Verder als het konijn rondloopt en iets spannend of eng vindt, maakt hij een pruttelend geluid, alsof het een koffiezetapparaat is waarbij het laatste beetje koffie door het filter loopt. Het andere konijn (Bugs) heeft al jaren nergens last van.

Snuf eet gewoon normaal (erg goed zelfs; lust alles) en zijn ontlasting ziet er normaal uit. Het lijkt er niet op dat hij pijn heeft.

Er zijn al velerlei diagnoses gesteld en we hebben er ook al vanalles geprobeerd, maar het wil niet ophouden.

Allergie

Diverse soorten ondergrond geprobeerd (zaagsel, hout, stro, verschillende soorten hooi), maar dat lijkt niet de oorzaak van het probleem. Hij heeft nu hooi (met kattebak korrels), maar het wordt niet meer of minder als hij daar niet in de buurt is. Dit lijkt dus niet de oorzaak.

Het hok + kattenbak (+ kamers waar de konijnen komen) maken we minstens elke week 1x schoon, dus stof lijkt ook niet echt de oorzaak.

Antibiotica

We hebben hem een paar jaar terug een antibiotica kuur gegeven (naam weet ik niet, maar het ging met een spuitje) van twee weken, maar dat hielp niet. Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij hebben we meerdere kuren geprobeerd.

Anderhalve maand geleden opnieuw naar de DA geweest, maar die kon erg moeilijk horen of Snuf verkouden was ofdat het abcessen waren in z'n longen. DA = eng/spannend, dus Snuf pruttelde erg.

Hij kreeg een nieuwe kuur (doxoral; geel zoet spul) van vier weken. Dat ging op zich erg goed (hij vond het erg lekker en likte het dus gewoon van een lepeltje; geen geknoei met een pipetje dus) en het niezen was zo goed als weg. Ook het 'pruttelen' kwam nauwelijks meer terug. Hij kwam ook een stuk sterker over. Alleen als Snuf zat te slapen, klonk het nog als een soort zacht snurken.

Vorige week echter is het niezen en pruttelen weer begonnen en het klinkt nu weer als 'vanouds'. :/ Ook als de konijnen achterelkaar aan hebben gerend klinkt Snuf weer als een zware astma-patient.

Snuf is van origine een buitenkonijn (overgenomen van gezin dat ervanaf wilde; daarvoor kwam hij van de kinderboerderij), maar aangezien de konijnen in de zomer en begin herfst ook naar binnen konden lopen, zitten ze nu binnen. De konijnen lopen overdag in principe gewoon vrij rond in huis, dus ze kunnen wel van een verwarmde kamer (ca. 20 graden) naar andere kamers in het huis (min. 15 graden). Overdag wil Snuf soms naar buiten (krabt tegen de deur), dus dan laten we hem een half uurtje buiten snuffelen.

Temperatuurverschil of tocht zou nog een oorzaak kunnen zijn, maar verder zijn we een beetje out of options. Iemand nog een idee? Iets homeopatisch misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sow.... jullie hebben al een hele story met Snuf achter de rug.

Om te beginnen is het voor een binnen konijn, in dit jaargetijdem écht niet goed om naar buiten te gaan.

Snuf heeft geen wintervacht ontwikkelt en het is buiten dus veel te koud voor hem.

Dan komt daarbij nog de temperatuur wisseling van koud naar warm en omgedraaid wat zijn "zwakkere"gezondheid al niet ten goede zal komen.

Je schrijft dat hij nu op hooi zit.

Bedoel je echt hooi? wat konijnen altijd te eten moeten hebben, of verwar je het met stro?

Stro is namelijk een bodembedekker en hooi om te eten.

Wat voor jullie wellicht een goede bodembedekker zou zijn is aubiose of vlas. Ook al ligt zijn genies hier niet aan, het is vrijwel helemaal stof vrij en zorgt dan dus wel voor minder prikkels.

Het hooi van Snuf zou je met een plantenspuit iets kunnen bevochtigen waardoor het ook al ninder stoffig word.

Ik, maar ik ben geen dierenarts, vind het verhaal een beetje klinken alsof Snuf een chronische vorm van snot heeft.

Snot kan chronisch worden als het in het begin niet juist behandeld word.

Bijn een chronische vorm van snot word er vaak langdurig en geregeld behandeld met antibiotica.

Tegenwoordig gebeurt dit vaak met duplocilline injecties.

Is jou dierenarts konijnkundig?

En wat is de reden dat de dierenarts denkt aan abcessen in de longen?

Weet je de temperatuur van Snuf? Eet, dirnkt en poept hij wel gewoon goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen zitten echt op hooi (met daaronder kattebakkorrels en kranten). Het hooi eten ze inderdaad ook, dus ze krijgen dagelijks vers hooi. In het hok staan ook nog twee losse bakken met hooi, dus meestal gebruiken ze er een voor ontlasting en de andere voor eten. Daarnaast hebben ze ook altijd karton om te knagen.

Snuf gaat naar Dierenkliniek Enschede (http://www.dierenkliniekenschede.nl).

De temperatuur van Snuf weet ik niet. Hij eet bijzonder goed (altijd al gedaan) en de ontlasting is normaal (geen wormpjes oid te zien).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval voor het hooi dat als bodembedekker dient iets anders gaan zoeken.

Hooi is echt enorm stoffig. Het is wel de hoofmoot van het konijnen menu maar dus niet geschikt als bodembedekker.

Beter neem je daarvoor stro of dus og beter aubiose.

Daarbij is het niet echt fris om over je eten heen te lopen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat je met een geval van chronisch snot zit...ik moet me dus aansluiten bij de DA... abcessen op de longen lijkt mij onwaarschijnlijk....wat even ver gegrepen is, maar wel mogelijk zijn longwormen... Eens een kuurtje panacur kan nooit kwaad tegenwoordig en dat kan je zo bij de DA halen...maar nu weet ik niet 100% zeker of dit helpt bij longwormen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi,

Jouw verhaal is exact mijn verhaal!

Ik heb een ex ram van die 1 maart 5 jaar word.

Mijne heeft precies hetzelfde als wat jou beschrijft.

Ik ben nu al rond de 3 weken bezig met antibiotica maar het gaat nog niet over.

Niezen, geen snot, wel natte neusje. Schone pootjes. Eet goed, drinkt goed en is levendig.

Je merkt er eigenlijk niets van.

Als hij iets in de stress schiet dan hoort je het erger.

Mijn dierenarts dacht aan bronchitis.

Hoe gaat het nu met je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas hebben we vandaag Snuf moeten laten inslapen. Afgelopen woensdag wilde hij opeens niet meer eten en was erg stil/versuft. We zijn naar de dierenarts geweest, maar die kon niet zo snel iets ontdekken (buik e.d. voelde normaal; twee dierenartsen gevoeld). Hij heeft pijnstiller en antibiotica gekregen, maar dat veranderde niets. Woensdag verder dwangvoer gegeven (inclusief 's nachts). Gisteren ook de hele dag; hij wilde niet eten en had nauwelijks ontlasting (1x kwam er een slijmachtige lange sliert mee met kleine keutels). Vandaag weer naar dierenarts. Die heeft röntgenfoto van zn kop gemaakt. Daar was niets op te zien; in zn bek was alles prima. Maar Snuf was al erg verzwakt door weinig eten... dus we moesten em helaas laten inslapen.

Vanaf woensdag heeft hij trouwens niet meer geniest, maar we hebben geen idee wat de oorzaak is.

aangepast door Van der Hoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie mijn topic over 'knorretje in de neus'...Maar ik zou denken dat Snuf óf last had van een longontsteking óf misschien ook van bronchitis...dit n.a.v. wat de DA mij gisteren heeft verteld...Ik weet ook dat een van mijn vorige nijnen toentertijd is overleden aan een virus in de longen..Ik meen me te herinneren dat hij wel nieste maar verder niet pruttelde...Tot 3x toe medicatie gekregen maar uiteindelijk is hij alsnog overleden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ow wat erg!Mijn ene konijn heeft precies hetzelfde wat jij beschrijft...Ben er 2 maand geleden mee naar de dierenarts geweest en heeft me antibiotica gegeven maar het helpt nog steeds niet dus zijn we er maar mee gestopt!De longen waren goed en hij is levendig en eet en drinkt normaal...Snap er niks van!Ik ga morgen maar is naar een andere dierenarts kijken wat die zegt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .