Ga naar inhoud

Geen abces, wat kan het dan wel zijn...


Stefanie

Aanbevolen berichten

Sinds 24 nov. heb ik een verhaal op mijn weblog staan over mijn konijn Sjaak.

Deze zet ik nu hier omdat ik graag wat meer advies/tips zou willen weten.

Ik heb al de tip gekregen dat het misschien een kin-knobbel kan zijn geweest. (Als we de uitslag krijgen en dat ze zeggen dat het dat inderdaad is geweest dan had Sjaak waarschijnlijk helemaal niet geopeerd hoeven te worden!)

Vandaar dat ik vandaag ook wat fotoos heb gemaakt van hoe het er nu uitziet en van afgelopen weekend toen het mij opviel dat hij wat scheef met zijn hoofd zat.

Weblog:

Van het weekend merkte ik op dat Sjaak met zijn kop een beetje scheef zat. Na nadere inspectie voelde ik een bobbel rechts onder zijn kin/mond en liep/zat ook wat speeksel over zijn vacht. Eten deed hij goed en keutelen ook, als je niet beter zou weten was er niets aan de hand.

(De 14de is hij gecastreerd en daar is hij goed uitgekomen. Gelijk eten en keutelen, helemaal het mannetje.)

Vanavond dus naar de da gegaan, voor de zekerheid.

Ze voelde het ook gelijk zitten onder zijn kin, schuin onder zijn wang. Een abces... Waarschijnlijk nog los zittend. Nu had ik de keuze om Sjaak gelijk achter te laten of om vrijdag terug te komen en hem te laten helpen eraan. Ze zei wel dat ik er goed op tijd bij was en ze al wel ergere abcessen had gezien bij konijnen die ze binnen krijgen.

Ik heb Sjaak daar dus gelaten, echt zo moeilijk! Maar, volgens ons wel het verstandigst. Morgenochtend word hij dan gelijk geholpen. Open snijden, alles eruit en weg halen en als het in zijn kaak zit word het weg gesneden en dicht gemaakt met (een soort van?) gips.

Ik baal hier zo van!!

Vind Sjaak zo dapper hoe hij uit die narcose van de castratie was gekomen en nu binnen 2 weken toch dit er achteraan.

Echt zielig voor mijn beessie, en ik kan zo weinig doen nu!

Morgenmiddag mag ik bellen en zal ik te horen krijgen wat er is gebeurd met hem.

Ik kan alleen maar hopen en duimen dat het goed zal gaan en onze Sjaak er alleen maar beter vandaan zal komen!!

Update 25 nov 15.00>

Ik heb vanmiddag gebeld, Sjaak kwam goed bij MAAR... Het was/is geen abces!

Nu was er het dwingende, toch vriendelijke verzoek om de da toestemming te geven het op te laten sturen zodat we zeker weten wat het dan wel kan zijn.

Tuurlijk heb ik toestemming gegeven, extra kosten 49.10 euro.

Dalijk hoor ik wat de kosten van vanochtend zijn....

Baal hier behoorlijk van!

Sjaak is pas van 13 mei, nu dus een half jaar oud. Ik heb geen idee wat het dan wel kan zijn, zonder dan gelijk van het ergste uit te gaan dat het een tumor is.

Nog 3 kwartier en dan kan ik hem halen.

Ik ga nu de bijkeuken in orde maken omdat hij natuurlijk niet gelijk de overgang naar buiten kan maken.

>> 17.30

Ppff, echt heftig hoor.

Ze vertelde dat ze zelf ook geschrokken waren dat het geen abces bleek te zijn. De substantie die eruit kwam was niet te vergelijken met pus uit een abces.

Ja, beetje ranzig verhaal maar ja...

Het is een chirurgische ingreep geweest van een half uur. Sjaak is gehecht met knoopjes en zijn wang is geschoren, het ziet er zo zielig en pijnlijk(!) uit.

Ik moet zeggen dat Sjaak zelf weer aardig relaxed is. Wortel gegeten en al een beetje rond gedraaid. Het is echt een bikkel, de naam Bull Dog onder de FH is echt niet voor niets!

Ik heb pijnstillers meegekregen (Carprofen Drops) en a.s. vrijdagochtend terug komen voor nog een antibiotica spuit.

Kosten van vandaag alles bij elkaar 189.16 euri.

Nog geen 2 weken geleden is hij gecastreerd, 37.50 euro.

We regelen een vriendin voor hem, kosten 20.- euro.

En ja, dan komt er nog het hok, een overkapping (omdat ik met mijn dikke kont niet in de regen wil staan) en 2 maanden geleden nog een myx inenting.

Ik mag dan nu toch echt wel hopen dat dit het was.

Mijn vriend word hier ook niet echt vrolijker van...

--------------------------------------------------------------------------

26-11

Vandaag gaat het weer erg goed met Sjaak!

Hij loopt al weer buiten, is zichzelf aan het poetsen en eet goed en keutelen ook. Vorige keer na zijn castratie heeft hij ook eerst in de bijkeuken gezeten en dan moet je hem zien als hij weer naar zijn eigen plekkie kan. Binky`s maken en echt zo happy. Vanochtend dus ook weer. Dat geeft wel een fijn gevoel!

post-3004-13922876329284_thumb.jpg

post-3004-13922876330276_thumb.jpg

post-3004-13922876330936_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer verwacht je de uitslag ?

Ik heb zelf geen idee wat het kan zijn...maar even volgend verhaal:

Esther haar Flo had ook een gezwel onder haar kaak, haar eerste idee was ook een abcess en ze heeft toen een biopsie laten doen. Daar kwam toen uit dat het een tumor was. Een paar maanden later barste die plots open en kwam er een hoop pus uit... het was helemaal geen tumor, maar toch een abcess. De resultaten van het lab waren vertekend en ondertussen weten we dat in abcessen ook soms bepaalde stoffen of cellen (ik weet niet precies hoe dat zit,wat het juiste woord is) gevonden worden die op een tumor duiden... Het domme is dat als Esther dit geweten had, dat abcess eerder behandeld was geweest... Flo is trouwens inmiddels overleden...

Ik vraag me dus af (en zal dat straks aan Esther vragen want dan zie ik haar) of een abcess in een vroeg stadium wel echt pus bevat... en of jou DA omdat je er zo vroeg bij was daarom die conclusie getrokken heeft... in dat geval mag je dus gewoon erg blij zijn... plus... al komt de DA met de diagnose tumor, hoeft het dat niet te zijn.... Kan je aub als je de resultaten krijgt, duidelijk vragen wat er precies gevonden is met alle medische termen er bij? Vraag of de DA het even opschrijft voor je en dan kunnen we dat vergelijken met de biopsie die toen van Flo haar bult genomen is...

Mogelijk vertel ik nu complete onzin hoor... ik redeneer gewoon door op het omgekeerde verhaal wat Esther overkwam... ben vanavond rond een uur of 6-7 weer thuis en dan weet je daar alvast meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een kinknobbel of eigenlijk de geurklier van het konijn zit inderdaad vaak recht onder de kaak, maar dit hoeft niet.

Fransen hun kinknobbels zijn vaak daarbij ook nog eens groter dan normaal

Hier een foto van hannes toen die oververhit was, duidelijk onder zijn kin zie je een enorme knobbel

80702hannes07a.jpg

en voor de duidelijkheid even omcirkeld

80702hannes07ab.jpg

bij tijd en wijle is dit wel eens hard en stug, maar dat wijt ik meer aan zijn mannelijke hormonen

En dat wat er dan uit zou komen zou stinken verbaasd mij dan ook niks omdat dat zijn geurklieren zijn

aangepast door Mireille
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij en mijn vriend ook een klein beetje bezig houd is dat hij de 14de is gecastreerd, hebben ze ook nog naar zijn tanden gekeken en is hun verder niets opgevallen. En na een week gebeurd dit.

Aan de andere kant denk ik dan weer dat ze niet het dringende verzoek zouden hebben gehad om het weefsel op te mogen sturen, als het een kin-knobbel zou zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil komende dagen niet teveel bij zijn hoofd zitten. Merk nu al dat hij wat angstiger is geworden na afgelopen anderhalve week. Zeker als ik aan kom lopen. Kon hem van de week nog foppen met een wortel om de bench in te gaan, kan ik vrijdag ook wel vergeten.

Zo, baal hier echt van hoor.....

Trouwens, ook al is Sjaak pas een half jaar oud, kan je die kin-knobbel dan al goed zien zitten/voelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op de fotoos van Cindy en Mireille dat de bobbel meer onder de kin zit.

Bij Sjaak zat het meer rechts. Daar waar de hechtingen zitten, het hing/zat meer onder de kaak.

Hij heeft een witte vacht onder zijn mond en dat was afgelopen weekend ook aan de rechterkant viezer, geliger van kleur.

De linkerkant en onder zijn mond was een schone witte vacht.

Het lijkt erop dat hij zich goed voelt nu.

Eten en drinken, en zijn toilet was ook al netjes bevuild.

Als ik niet beter zou weten was er niets aan het handje met hem.

Weet wel... als ik hechtingen in mijn kaak zou hebben zat ik echt niet zo fijn te knagen op een appeltje of een stukje witlof ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net bij de da vandaan, Sjaak heeft een antibiotica spuit gekregen.

Mijn da is zo`n lieverd! Hij heeft meer oog voor je dier dan voor jou, geweldig om te zien.

De uitslag was binnen!

Gelukkig is de kin-knobbel niet verwijderd...

De wond ziet er keurig uit en Sjaak doet het super!

Over 5 dagen weer een spuit en dat nog zo`n 4x herhalen.

Dinsdag komt de nieuwe vriendin van Sjaak en zal ik ze vrijdag samen gaan zetten.

Ik ben dan vrij en het weekend blijf ik dan ook thuis zodat ik ze 3 dagen in de gaten kan houden.

Caroline, bedankt voor je info en Cindy, ook jij bedankt voor je adviezen en namens Sjaak voor zijn toekomstige meissie!

post-3004-13922876335676_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een foto van Sjaak, vandaag genomen.

Je kan het verschil zien bij zijn mond waar hij is geopereerd.

Hij heeft er echt geen last van!

Hij eet zo goed en verder doet hij het ook super.

Ik kan dan ook niet wachten tot volgende week als hij samen met zijn nieuwe echtgenote is :love:

post-3004-13922876338883_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dank je wel. Ik ben ook heel benieuwd.

Laten we als eerste hopen dat mijn schoonmoeder het adres kan vinden :warn:

Haha, nee hoor. Moet goed komen!

Ik denk dat het ook een beginnend abces is geweest, laat het gelijk de laatste keer zijn geweest. Ik ben erg blij dat Sjaak het zo goed doet nu en dat ik over een week precies hetzelfde kan schrijven over 2 konijnen! :bunny3::bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .