Ga naar inhoud

Bloed plassen


maruten

Aanbevolen berichten

Ik stel deze vraag voor een vriendin van mij.

Ze heeft een vrouwtje en die begon wat bloed te plassen (ja, echt bloed, niet dat fout kijken van de urine dat die gekleurd is). Ze is ermee naar de arts geweest en het bleek dat ze geopereerd moest worden. Zo gezegt zo gedaan is ze geopereerd, alles goed, maar ze blijft bloed plassen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is dit ernstig?

Ik heb haar gezegt dat ze maar de arts moet bellen en dat gaat ze maandag doen maar ik dacht ik vraag het ook aan jullie.

Alvast bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn bloed verliesd of plast zijn er 2 veel voorkomende aandoeningen. Dat zijn een blaas- of baarmoederontsteking. Vermits beide organen erg dicht tegen elkaar liggen, is het voor een DA soms moeilijk uit te maken waar het probleem juist zit. Een urinestaal kan wel uitsluitsel geven. Maar het is ook mogelijk dat de DA toch twijfelde over de baarmoeder en daarom ineens een operatie doorvoert om die te verwijderen. Ik speculeer nu maar wat, maar stel dat de baarmoeder idd ontstoken was en de DA heeft een eventuele blaasontsteking gemist...dat zou verklaren waarom ze nu nog bloed verliest...

Anyway bloed plassen is NIET normaal, echt bloeden aan de wond ook niet eigenlijk... ik stel me zelfs vragen bij de operatie,maar dat is mogelijk omdat we niet alle info hebben. (is de urine bv getest? was de baarmoeder aangetast?)

Kortom we hebben ten eerste vƩƩl meer gedetailleerde informatie nodig om hier iets zinnigs op te zeggen, ten tweede zou ik niet tot maandag wachten om naar de DA te gaan en ten derde kan ik niet beoordelen of deze DA konijnkundig is... met de beperkte info die ik hier heb, twijfel ik daaraan, maar dat kan ik niet zeker weten omdat er mogelijk andere behandelingen aan zijn voorafgegaan die je niet vermeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloedplassen is idd niet normaal.

Ik zou proberen eens wat van het "bloed" op te vangen en dit door de dierenarts te laten bekijken.

Tevens zou ik wat urine opvangen en die ook meenemen.

IN ieder geval is er "iets"aan de hand...

De optie van Caroline zou goed kunnen....

Dat het idd een blaasontsteking is die gemist is..

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog even aan haar nagevraagt:

Het dier plaste bloed en dus ging ze naar de da, die voelde en dacht aan blaas stenen, toen hadden ze een afspraak gemaakt voor een operatie en nadat het dier was open gemaakt zag de da dat het aan de baarmoeder lag en die is er toen uitgehaald.

Bij het bloeden van de hechting heeft ze even gewacht want dat kon gebeuren had de da gezegt en na een tijdje kwam er een korst op, maar dat bloed plassen id er nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even opgezocht.

Ziekte van urinewegen:

Konijnen nemen de meeste verteerbare calcium in hun voer op, ongeacht of hun lichaam het nodig heeft of niet, en het overschot wordt via de nieren uitgescheiden. Het overtollig calcium heeft echter vaak de gewoonte om als een laagje in de blaas achter te blijven. De meeste problemen aan de urinewegen worden daarom veroorzaakt door blaasstenen en blaasdrab of -gruis.

Blaasstenen en blaasdrab:

-Oorzaken kunnen constant te weinig vochtopname (door bijv. vies water, te weinig lichaamsbeweging.) Te calciumrijk voer is niet de directe oorzaak van de ziekte, maar wel in combinatie met lage vochtopname.

-Knaag- of likstenen.

Symptonen:

- Zich uitstrekken om te plassen.

- Vaak kleine beetjes plassen

- Bloed in de urine

- Sterke urine geur (niet ''geholpen'' konijnen hebben gewoonlijk al een sterke urinegeur)

- Dikke tandpasta-achtige urine of kleine steentjes die uitgeplast worden.

- Bij een totale blokkade wordt snel ernstige depressie gezien, pijn (inelkaar gekrompen, wil niet bewegen), ernstige uitdroging, geen urine produktie.

Diagnose stellen door :

lichamelijk onderzoek ( vaak kunnen stenen of drab in de blaas gevoeld worden)

Rontgenfoto van de onderbuik

Urine onderzoek en zo mogelijk een kweek

Behandeling:

Bij totale blokkade van de urinebuis of bij aanwezigheid van stenen is operatief ingrijpen noodzakelijk!

Blaasdrab dat geen blokkade veroorzaakt kan met medicijnen behandeld worden. Vochttoedoening (onderhuids) is nodig, evenals antibioticum en pijnstiller.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Juliia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog even aan haar nagevraagt:

Het dier plaste bloed en dus ging ze naar de da, die voelde en dacht aan blaas stenen, toen hadden ze een afspraak gemaakt voor een operatie en nadat het dier was open gemaakt zag de da dat het aan de baarmoeder lag en die is er toen uitgehaald.

Bij het bloeden van de hechting heeft ze even gewacht want dat kon gebeuren had de da gezegt en na een tijdje kwam er een korst op, maar dat bloed plassen id er nog steeds.

Als ik het goed begrijp...

- heeft de DA blaasstenen gediagnosteerd zonder radiografie en zonder een urinetest?

-is er niet eerst een kuurtje antbiotica tegen een blaasontsteking gegeven?

-Heeft de DA er op dat moment niet bij stilgestaan dat het ook de baarmoeder kon zijn?

-Vind die DA het normaal dat er een korst op de wonde komt en die nog bloedt? (is zelden het geval, konijnen hebben een enorm dikke huid, ze worden in 2 lagen genaaid, eerst de onderhuids, die alles afsluit en dan de bovenhuid, die zelf vaak geplakt wordt, bloeden is zƩƩr uitzonderlijk, tenzij het dier aan de hechtigen gaat zitten)

ALS ik het goed begrepen en heb en wat ik boven schreef klopt... dan zou ik morgen METEEN op zoek gaan naar een DA, dit is volgens mij een beenhouwer nl...

Kijk eens op het lijstje van konijnkundigeDA'en hier op de site of er Ć©Ć©ntje in de buurt zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp...

- heeft de DA blaasstenen gediagnosteerd zonder radiografie en zonder een urinetest?

-is er niet eerst een kuurtje antbiotica tegen een blaasontsteking gegeven?

-Heeft de DA er op dat moment niet bij stilgestaan dat het ook de baarmoeder kon zijn?

-Vind die DA het normaal dat er een korst op de wonde komt en die nog bloedt? (is zelden het geval, konijnen hebben een enorm dikke huid, ze worden in 2 lagen genaaid, eerst de onderhuids, die alles afsluit en dan de bovenhuid, die zelf vaak geplakt wordt, bloeden is zƩƩr uitzonderlijk, tenzij het dier aan de hechtigen gaat zitten)

ALS ik het goed begrepen en heb en wat ik boven schreef klopt... dan zou ik morgen METEEN op zoek gaan naar een DA, dit is volgens mij een beenhouwer nl...

Kijk eens op het lijstje van konijnkundigeDA'en hier op de site of er Ć©Ć©ntje in de buurt zit.

De da heeft niets meegegeven aan kuurtjes of iets, ze heeft alleen het verhaal aangehoord en gevoeld.

De baarmoeder is toen niet eens echt besproken.

Perssonlijk vond ik het ook niet erg goed klinken van die vrouw deed hetgoed, ik heb die vriendin ook advies gegeven om ook even contact op te nemen met mijn da want die is ook redelijk in de buurt en ben zelf erg tevreden met hem. Ik zal zeker even op de lijst van konijnen da's kijken zo, hopen dat er 1 niet al te ver is, dan geef ik die aan haar.

Ben voor nu al blij dat de wond mooi dicht is gegaan en alles goed gaat met het beest op dat bloed plassen na, waar ze weinig extra van laat merken qua gedrag, eten of drinken.

Bedankt voor de tips, ook bedoelt naar het bericht er boven (van Juliia), dat stukje is erg handig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is het konijn? bloed plassen kan ook baarmoederkanker zijn, namelijk bij konijnen ouder dan 4 jaar is er een een risico van 50-80 % dat je konijn daaraan gaat lijden. (het ene ras is gevoeliger dan het andere.)

symptonen: (vaak niet altijd)

Bloed in de urine.

Bloederige vaginale uitvloeiing

Diagnose:

Vergrote baarmoeder

rontgenfotos van buik-enborstholte

echo-onderzoek van de buik.

Behandeling:

Voorkomen van de ziekte door castratie, castratie kan het best vanaf 6 maanden maar voor het 2e levensjaar plaatsvinden omdat zich dan weinig vet in de buikholte bevindt, en dan het herstel va een jong konijn voorspoediger zal verlopen. Bij konijn ouder dan vier jaar is de operatie veel risicovoller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .