Ga naar inhoud

Wat poept ie nu toch uit??


LindavanBakel

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik doe tweemaal per dag alle keuteltjes die op de grond liggen in hun wc-tje leggen (hopen dat ze de hint snappen :P) en toen kwam ik het volgende op de grond tegen:

Het was kleverig, net als snot maar het was lichtbruin van kleur.

Is dit diarree?? Ik ben een paar dagen begonnen met het geven van peterselie, dus het kan misschien komen doordat ik ineens een te grote hoeveelheid gaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar lijkt het inderdaad op.

Ik heb een ram van 7 maanden en een voedster van 3 maanden.

Ik ben drie dagen geleden begonnen met het geven van peterselie, gister heb ik ze dat voor het laatst gegeven, een takje van +- 3 centimeter en de blaadjes ( ja dat bovenaan zit zeg maar...) ter groote van 1 1/2 postzegel

Ik heb het stuk gelezen waar de foto bij stond, en daar heb ik een paar kleine punten over:

- Mijn konijnen eten wel biks en hooi, drinken heb ik (nog) niet naar gekeken.

- een van mijn konijnen zat de laatste tijd aan karton te knagen, die dozen hebben we nu weggehaald.

- Ze komen allebei naar me toegehuppeld, zijn niet levenloos ofzo..

Wat wordt aangeraden om te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn inderdaad heel stress gevoelig en kunnen dus ook ziek worden door stress.

Het zou coccidiose kunnen zijn, mede omdat konijnen hier last van kunnen krijgen door stress. En het vaker voorkomt bij jonge konijnen.

Ik zou naar de DA gaan om het te laten controleren.

Dat je niet weet van wie het komt, is niet het grootste probleem, je kan ze best allebei laten onderzoeken. Als ze samen zitten en ze hebben iets dat besmettelijk is en behandeld moet worden, worden ze meestal zowieso allebei behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maar zo weinig peterselie hebt gegeven, denk ik niet dat ze daar diarree van kunnen krijgen.

Als het lijkt op het slijm van de foto, zou ik naar de Da gaan en dit (slijm en keutels) meenemen en laten onderzoeken. Ik zou zeker vragen om te kijken of ze geen coccidiose hebben.

Ik heb alvast wat keutels en die vieze dingen in een potje gedaan, ga morgen meteen even langs bij de Da voor een check en voor beide konijnen, bedankt voor je reactie!

In principe doen wij geen dingen wat voor stress zorgt, pakken ze niet op enzo... dat wordt nog wat bij de Da morgen :whistle2: dus het kan zomaar ineens gebeuren!! Goed opletten dus.. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede beslissing hoor! Ik ga ook spontaan aan coc denken omdat ze nog jong zijn. Bij slijm is sowieso ALTIJD een DA bezoek nodig. In tegenstelling tot gewone diaree wat ze idd wel eens van groenten kunnen krijgen, duidt slijm op de aanwezigheid van of slechte bacterieën of parasieten in de darmen of het is een teken dat de darmen stilliggen of stilgelegen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe was het bij de DA?

Een van mijn konijnen bleek toch nog een klein beetje slijm aan zijn kontje te hebben zitten, ze Da heeft de poep onder de microscoop gehouden maar zag verder geen dingen die verontrustend waren.

Hoe ze er precies aan kwam kon de Da niet zeggen, we wonen niet in een buitengebied en ze zitten in de schuur.

Maar ze krijgen nu allebei een kuurtje van 5 dagen, spuitje in de mond.

Ach gerum, die beestje willen dadelijk helemaal niet meer opgepakt worden door ons ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou ze in ieder geval nog goed in de gaten.

Eén van mijn konijntjes heeft ook eens zo'n slijmprop gehad. De eerste DA gaf ook gewoon een kuurtje antibiotica. 4 dierenartsen later en nog meer dierenartsbezoeken verder heeft een konijnkundige dierenarts wel een diagnose kunnen stellen.

Ik zeg nu niet meteen dat het niet klopt wat je DA zegt. Maar ik vind het wel raar dat je geen echte diagnose hebt gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou inmiddels is de kuur een paar dagen voorbij, ze hebben sinds de eerste avond geen vreemde keutels gehad :-)

Hopelijk was het iets eenmaligs :P

Iets te snel gereageerd,

Mijn nijnen hebben van zaterdag tot en met afgelopen woensdag een kuur bactrimel gehad, de keutels zagen er licht uit van kleur, net als op de eerste foto van de link die de zwarte panter heeft geplaatst.

Na die zaterdag kwam ik geen vreemde keutels meer tegen.

Nu, een week later, zag ik zojuist een aantal donkere keutels die door middel van slijm met elkaar verbonden waren, en natte harde poep, maar dat kan komen door het gras/peterselie en selderie dat ik geef...

Is dit een reactie van de bactrimel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel vragen stellen is geen probleem, het is goed dat je zo met je konijnen begaan bent!

Spijtig dat het opnieuw niet zo goed gaat.

Klopt het dat je zegt dat het lijkt op kettingkeutels maar dan met slijm?

Geef je dan ineens veel groenten of heb je het rustig opgebouwd? Als er echt opnieuw slijm bij is, kan dit echt niet van de groenten komen.

Het feit dat het opnieuw slechter gaat herken ik heel goed. Ik denk dat de bactrimel er mss voor heeft gezorgd dat het iets beter ging, maar dat de oorzaak niet is aangepakt.

Ik zou persoonlijk opnieuw naar de DA gaan en liefst een andere dierenarts (een konijnkundige). De meeste dierenartsen kennen spijtig genoeg veel te weinig van konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even later de keutels uit elkaar getrokken, en er zaten haren verbonden tussen de keutels in.

Een van mijn konijnen is erg in de rui, allemaal haren aan het hok en op het dak (hoe ze daar komen ?!?) en daar kan het van komen.

We zullen hier zeker de keutels in de gaten houden, met groente doen we het rustig aan, fruit geven we nog niet en als ik gekke dingen zie zal ik naar een andere da gaan.

Sowieso was er in heel de dierenpraktijk niets te zien over konijnen, alleen maar folders over katten en honden :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet (hooi/biks/groente) en drinkt normaal, lekker speels in de nieuwe mand bezig (stro met zn bekkie verplaatsen, lekker graven ( het lijkt niet op stro wegtrappen zoals ze wel kunnen doen als ze gas hebben).

Op de site las ik dat een paar druppels zonnebloemolie kan helpen wanneer ie in de rui is, dat zal ik eens in zijn eten stoppen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .