Ga naar inhoud

knorrig geluid bij eten; verkouden??


silly1984

Aanbevolen berichten

1 van mijn konijnen maakt rare knor geluiden als hij aan het eten is of als hij vrij mag rondlopen.

Hij niest laatste 2 dagen ook wel regelmatig en hij is best dik volgens de dierenarts(kreeg ik 1,5 jaar geleden te horen toen hij gecastreerd werd)dus geef hem eigenlijk alleen hooi en s'avonds 1,5 hand Sceince selective.(voor de 2 konijnen)

Wat kan dit zijn?Soms is het net of die bronchitis heeft ofzo.Misschien iemand een idee wat dit kan zijn?en wat ik eraan kan doen?

Ze staan niet op de tocht ofzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de neus van het konijn schoon? Of zit er misschien snot aan? Mijn Nijn heeft nl. last van snot (verkoudheid), hij is nu aan de beterende hand, maar in het begin knorde hij ook tijdens het eten, omdat zijn neusje verstopt zat.

Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik even langs de dierenarts gaan. Dan kan deze een kweekje maken van de neusgaten. Als het echt snot is, is het belangrijk om er heel snel bij te zijn, omdat het een heel hardnekkige ziekte is bij konijnen: Nijn loopt er al mee vanaf eind juli, en zit nu aan zijn 4e kuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Laura eens dat je het beste even langs de dierenarts gaat met hem.

Niezen is in ieder geval niet normaal voor een konijn. Het kan komen door eenallergie voor bijvoorbeeld de bodembedekker of het hooi. Maar het kan net zo goed snot zijn.

Snot is een infectie met de pasteurella bacterie. Als je er bij snot op tijd bij bent is het goed te behandelen. Ben je er niet op tijd bij loop je de kans dat het snot chronisch word en dan word het een ander verhaal.

Het benauwde geluid dat je omschrijft kan ook goed bij snot passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Vosje deed dat een paar weken geleden ook bij het eten.

Toen had ik haar mee naar de dierenarts genomen maar de longen klonken schoon, dus niks aan de hand. Mijn konijn nieste ook niet.

Een week later knorde ze toen ik nog geen eten had gegeven en best hard, toen ben ik dus weer terug naar de dierenarts gegaan en die heeft toen een antibiotica kuur gegeven en nu is het over.

Ik denk ook dat het verstandig is om even langs de dierenarts te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

nou ik heb dus antibiotica van de DA gekregen,maar het gaat maar niet over!(2 maand geleden bijna)De longen waren ook verder goed.Hij maakt niet meer van die zware knor geluiden maar niezen dat blijft...Een vriendin van me had ook een konijn die chronisch verkouden was en die is er 12 mee geworden!Iemand anders ook ervaringen hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met chronische verkoudheid, wel met verkoudheid.

Heeft de DA een kweekje gemaakt toen je de AB mee gekregen hebt? Zo kan hij nl. gerichter behandelen. Daarnaast is het vaak zo dat één kuurtje niet voldoende is. Hierover kun je meer lezen in mijn weblog artikel:

http://www.bunnybunch.nl/community/weblogs/laura1984-2559/1097-verloop-snot.html (is wel een heel lang verhaal)

Maar zoals al eerder gezegd is, kan het niezen ook door bijv. een allergie komen. Wat voor bodembedekking gebruik je? Bijv. stro is heel erg stoffig waardoor een konijn ook kan gaan niezen. Ook hooi kan stoffig zijn, dit kun je verminderen door het met een plantenspuit nat te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Mickey heeft ook een raar knorretje in de neus...Dat komt wel eens tijdens het eten of loslopen naar voren...Ik weet dat het is gekomen sinds ik haar een poosje terug moest behandelen met cisaral+primperan en toen is er een beetje in haar neusje terecht gekomen...Ging niet helemaal goed met dwangvoeren en sindsdien heeft ze dat knorretje..Verder droge neus en nauwelijks tot nooit een nies dus ga er vanuit dat het ook wel oke zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het hooi nat te maken, gaat het stof eruit, ik doe dit altijd alleen met nieuw hooi, dus niet bij hooi wat er al lag omdat dat dan al 'ontstoft' is. Stro gebruik ik nu alleen als bodembedekking omdat het zo koud is, en dat ontstof ik niet omdat het niet goed is als een konijn op natte ondergrond leeft. Maar normaal gebruik ik geen stro meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .