Ga naar inhoud

De maat is vol!


Mirrin&Catootje

Aanbevolen berichten

Zag net dat Catootje niet alleen flinke haaruitval heeft en ook iets wat mager word.. maar dat ook haar olifantstandjes er verschrikkelijk uit zagen!

Er zat zelfs een flinke pluk haren om de voortandjes gewikkeld en waarschijnlijk kan ze dus niet goed eten waardoor ze zo afvalt.

(ik dacht eerst dat dat maar leek dat ze mager werd door het haaruitval, maar vandaag voelde ik echt de botjes en de heupjes veel te makkelijk)

Heb dus met spoed een afspraak gemaakt bij de DA voor de tandjes te verwijderen.

De bovenste tandjes steken nl al onder in het tandvlees en ook haar tongetje zit niet comfortabel in haar mondje.

Kan gelukkig morgenochtend al terecht!!

Is er iets waar ik rekening mee kan houden of waar ik op moet letten cq vragen aan de DA.

Bv pijnstilling of zo? Vroeg daar net nl naar en de assistente zei dat ze al een pijnstiller geinjecteerd krijgt maar volgens mij is dat echt niet voldoende... Iemand ervaring met het verwijderen van de olifantstandjes en de nazorg daarvan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moet sowieso na de ingreep een pijnstiller krijgen.

Ik heb destijds nog drops mee naar huis gekregen. Na de eerste nacht bleek dit niet afdoenden en heeft hij de ochtend na de ingreep nog een tolfedine injectie erbij gekregen.

Floes kreeg ook een inectie om de zwelling in zijn mond te verminderen en een AB prik.

Op de twee dag hebben we toen afgesproken dat ie drie keer een dosis drops mocht als ie pijn ging vertonen.

Dus;

Een injectie moet ze sowieso hebben, maar vraag ook zeker voor voldoende pijnmedicatie voor thuis!

Verder zul je ook dwangvoer mee moeten krijgen om haar te voeren.

Vaak eten ze na zo een tandoperatie niet gelijk weer zelf.

Je kunt ook een papje maken door biks in lauw water te laten wellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling op Kelly: ik zou haar nu al dwangvoeren ALS ze nu niet goed eet. De narcose plus pijn achteraf zullen sowieso een vertraagde darmwerking meebrengen ,dus het is belangrijk om te zorgen dat ze tenminste voordien voldoende vocht en vezels binnen krijgt.

Succes morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips.

Ik ga zo het "oude" hok binnenzetten zodat ze na de operatie in de woonkamer kan zitten zodat we haar in de gaten kunnen houden. De DA-assistente zei dat ze na de operatie niet perse dwangvoer nodig hebben omdat ze wel zelf kunnen eten met de kiezen die ze uiteraard nog hebben. Nu vindt ik dat sowieso vreemd omdat ik zelf na een tandheelkundige ingreep ook niet gelijk goed ga eten.

Ok dus ik kan het beste voor extra pijnmedicatie en dwangvoer zorgen...Ik neem aan dat je dwangvoer met een spuitje zachtjes in het mondje doet??

aangepast door Mirrin&Catootje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar gebruik je een spuitje voor, inderdaad.

Het liefst zachtjes natuurlijk, maar als dit niet wil, dan zul je het toch zo moeten proberen dat ze wel voedsel binnenkrijgt. Soms is dat niet even eenvoudig, het heet niet voor niks DWANGvoeren. ;-)

Je kunt zoals eerder aangegeven biks laten wellen en dat geven, je kunt ook een potje Olvarit babyvoeding kopen. Dan wel het wortelhapje. Dat lusten ze soms uit zichzelf ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dwaqngvoer dat ke bij de dierenarts krijgt is een poeder dat je aan moet lengen met wat water.

Ik hbe het destijds zelf door een klein bikspapje gemengd. Dit nam hij beter, denk dat de smaak bekend was voor m?....

Ik zou er zeker niet van uitgaan dat ze gelijk weer zelf eet..... Er is idd zoals je zelf al zegt, genoeg gebeurt in zo'n mondje wat eten ook niet echt makkelijk en niet aantrekklijk maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je alles goed uitzoekt van te voren!

Ik duim voor jullie morgen!

Dank je!

Tja is wel het minste wat ik voor Catootje kan doen.. dan weet ik zeker dat ze de zorg krijgt die ze straks nodig heeft. Daarbij komt nog dat we het weekend in gaan en ik wil niet straks hals over kop naar een dienstdoende DA op zoek gaan omdat ik nog geen pijnstilling etc heb.

Ik ga nu naar de DA om haar te brengen... Tot later!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA belde net, operatie was goed gegaan. Catootje is nu nog aan het wakker worden.

Behalve de tandjes verwijderd heeft hij nu ook de kiezen geslepen. Er zaten haken aan.

Ik heb meteen gevraagd of hij ook naar de huid gekeken had.

Catootje zit niet goed in haar huidje maar was niets verontrustends te zien. Waarschijnlijk wordt dat nu ook beter.

Hij vroeg wat Catootje te eten krijgt.. ik heb gezegd dat de biks haar hoofdvoer is met als aanvulling de groenten en hooi.

Hij wil nu dat ik het hooi als hoofdvoer ga geven en de biks als aanvulling.

druppeltjes mee om te maag/darmen te stimuleren. .

Ja , de DA vertelde ook dat ik die zo ook mee krijg.

Pijnstilling vond hij niet nodig, maar als ik dat perse wilde dan kon ik dat ook krijgen. Maar het liefst ziet hij me dan daar morgenochtend tussen 10 en 11 uur voor terug. (geen weekend tarief gelukkig) Zodat hij even kan kijken hoe het met Catootje gaat.

De assistente belt straks als ik Catootje kan ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij vroeg wat Catootje te eten krijgt.. ik heb gezegd dat de biks haar hoofdvoer is met als aanvulling de groenten en hooi.

Hij wil nu dat ik het hooi als hoofdvoer ga geven en de biks als aanvulling.

.

Mij verwonderd jou antwoord eigenlijk een beetje...ik zie je redelijk actief op BB en wij drukken er toch regelmatig op dat hooi het belangrijkste is en biks bijzaak...

Ik zou dus zeggen, lees eens alle artikels mbt konijnen door...:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Catootje vanmiddag opgehaald.

Ze was al weer goed wakker en ze had ookal wat gegeten bij de DA. Ze hadden er nl wat kleine stukjes sla in gelegd en zelf had ik wat biks en hooi meegegeven.

Heb inderdaad ook naar de Carprofen drops gevraagd omdat ik zo niet het weekend in wilde gaan. De ass. snapte dat en zei dat als ik de pijnstilling niet nodig had, ik het flesje terug kon brengen en het geld daarvan terug kreeg.

Ook heb ik druppels meegekregen voor de darmwerking op gang te brengen (houden?)

Dat kuurtje moet ze helemaal op maken. 2 dgs krijgt ze daar van. Weet zo even de naam niet meer..

Ik moest vanavond werken maar heb net nog gekeken of ze nog meer gegeten had. Gelukkig heeft ze dat gedaan.

@Caroline.. hoe kan je als je 30 gram biks per kg aan je konijn geeft nog zoveel hooi erbij moet geven dan.. of zou ik dan 25 gr. biks (50 gram per dag bij 2 kg Catootje) Ze krijgt ook elke dag een pluk hooi , maar hoeveel moet ik haar dan geven??

Tot nu toe gaat het dus naar omstandigheden best goed met Catootje.. hopelijk gaat het vanaf nu alleen nog maar vooruit!

Ow, ik heb ook de tandjes mogen bekijken die ze eruit gehaald hebben. Nu bleek ook dat Catootje geen 4, maar 5 snijtandjes had! Er zat nog een hele dunne tussen de 1 ondertandjes in... raar hoor..

Heb de tandjes mee naar huis genomen en aan de kinderen laten zien..hihi.. nu willen ze die bewaren , net als hun eigen tandjes straks...

aangepast door Mirrin&Catootje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn te horen dat het goed gaat met haar!!!

Ik vind gr per dag voor haar wel héél veel biks hoor... dat krijgen de mijne niet eens... ik geef 100gr /dag aan 6.5kg konijn. Een paar keer per dag een pluk vers hooi en een paar keer per dag een 2 handen vol groenvoer.

Ik zou zeggen, geef haar steeds eerst een pluk hooi, stopt ze met daar van te eten na een paar minuten, geef je een stuk of 10 biksjes. Laat ze zeker altijd EERST hooi eten en dan pas biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh echt.. geef je maar 100 gram biks per dag per konijn?? Ik heb nl altijd de regel aangehouden 30 gram biks per kg konijn (volwassen gewicht dan wel he)... (heb dat nl van hier op het forum)

Verder is het wat moeilijk te controleren wat ze eet omdat Catootje bij Willow (een FH) en nog een peking Widder zit.

Maar ik ga er op letten dat ik al mijn konijnen voortaan eerst hooi geef en daarna wat biks...

Het gaat echt super met Catootje. Ze heeft al een klein bakje biks op en ook veel van haar hooi gegeten. Ook drinkt ze goed. Heb zelfs al gezien dat ze al aardig gekeuteld heeft!

Na haar net weer de Siceral druppels gegeven te hebben, heb ik haar weer bij Mirrin en Willow gezet.. die overigens erg blij waren dat ze er weer is.

Ik zal nog proberen om een foto van de tandjes te maken.. dan kan ik die hier plaatsen..

aangepast door Mirrin&Catootje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .