Ga naar inhoud

Opletten bij dwangvoederen


kaatje

Aanbevolen berichten

Geen idee of er al eens iets over gezegd is, maar wil het toch nog maar eens onder de aandacht brengen omdat er veel over dwangvoederen gepraat wordt en dat dit erg belangrijk is.

Belangrijk is het zeker als je konijntje niet eet, MAARRRR........

Dwangvoederen moet altijd zeer gedoseerd toegepast worden!!

Het maagje van een konijn is miniscuul. Uiteraard niet te vergelijken met onze grote magen...

Hoewel het soms lijkt dat het voederen goed gaat ,omdat het konijntje het binnen houdt en doorslikt, ben je snel geneigd er dan toch nog maar wat extra in te stoppen...(want hij krijgt dan lekker veel binnen...)

Dit is niet waar!!!!!!

Je kunt de maag simpel gezegd opblazen, dit heet een maagruptuur.

Je ziet GEEN opgeblazen buik van te voren, het konijn laat niet zien dat hij zich maar enigzins ongemakkelijk voelt of dat er iets aan de hand is, hooguit lusteloos en niet eten, maar dit deed hij waarschijnlijk al niet voor dat je begon met dwangvoederen...plotseling overlijden is het gevolg.

Dwangvoederen moet dus altijd zeer gedoseerd gebeuren, kleine porties per keer, langzaam toedienen en het konijn de tijd geven dit te verwerken, heeft hij geen ontlasting, minimaliseer de hoeveelheid voeding dan steeds meer...bij een slechte of geen doorvoer van de maaginhoud blijft de voeding zich opstapelen en ontstaat en dus een maagruptuur.

Altijd zorgvuldig te werk gaan dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip Kaatje, bedankt. Kun je aangeven hoe lang het ongeveer duurt voordat bij een nijn het maagje geledigd wordt? En hoeveel kun je per keer ongeveer geven?

En schiet me nog iets te binnen, een nijn kan niet braken, hoe kun je erachter komen dat er een bloeding in de maag is? De ontlasting is immers al zwart?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook altijd 'geleerd' dat je bij gas wel moet dwangvoeren. Sowieso ook medicijnen toedienen maar ook voedsel zodat het maagje weer op gang kan komen. Ik moet momenteel Ć©Ć©n van mijn konijnen ook voeren, maar gelukkig pakt hij het zelf aan en geeft hij ook aan wanneer hij genoeg heeft. Ik ga er dan maar vanuit dat hij weet wat hij doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas is vaak een symptoom en geen oorzaak...

Je hebt:

Gas in de maag en daar moet je idd opletten voor wat Kaatje zegt...

Gas in de darmen en daar kan wel gedwangvoerd worden ,dat is zelfs nodig om de vertering weer op gang te brengen om dat gas buiten te krijgen.

Nu, gas ontstaat door gisting van het voedsel, als er gas is de maag zit EN er zit bv een blokkage (bv stuk plastiek) in de weg OF het konijn heeft een vertraagde darmwerking, dan schuift de maaginhoud niet door naar achter en vermits ze er langs voor niet uit kan...tja dan krijg je situaties zoals Kaatje beschreef. Maar die zijn eerder zeldzaam...

Als een konijn een vertraagde darmewerking heeft door minder eten, zal het voedsel in de darmen gaan gisten. Dit komt vaak door een vasl gevoel van volzitten tijdens verharing. Een konijn krijgt pels binnen en het konijn heeft het gevoel van een volle maag, eet minder, de darmen gaan trager werken en in de darmen begint een gistingsproces. Dwangvoeren is in deze situatie noodzakelijk Ć¢ls het konijn niet zelf eet. We spreken wel vaak over een "verstopping" maar dat is het niet!!! Feit is gewoon dat door het minder eten, de darmen ook gaan uitdrogen, voedsel glijdt minder en weer minder beweging in de darmen. Dmv dwangvoeren en vocht kan dit weer op gang gebracht worden, alles schuift verder, ook de gas in de darmen.

Bon, uiteindelijk is dit voer voor een heel boek... er zijn zoveel verschillende mogelijkheden... Laat het duidelijk zijn dat ALS het konijn niet eet, dit vaak iddte wijten is aan gas wat pijnlijk is, maar het hangt er van af waar het gas zich bevindt en vooral wat de OORZAAK is van het gas om de gepaste behandeling te vinden. Daarom is een DA ook zo belangrijk en in geval van twijfel kan die een radiogarfie maken.

Ik voeg dadelijk een radiografie van Clicquot in om alles een beetje beter uit te leggen.

aangepast door Caroline
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila: de x-ray van haar verstopping, met uitleg in het Engels

De zwarte plekken zijn gas.

Je ziet dat ook Clicquot haar maag al enorm is uitgezet. Maar niet door gas, er zit vn voedsel en vocht in. De maag is zodanig uitgezet dat ze de 2 nieren uit elkaar drukt.

Clicquot heeft ondanks deze volle maag toch nog dwangvoer gekregen, ongeveer 3ml per uur samen met parafine om alles beter te laten glijden en primperan om de darmen te stimuleren. Dit alles in combinatie met zachte massages. Samen met andere mensen raken we er trouwens meer en meer van overtuigd dat massages in zo'n geval nog het meeste helpen. ..

post-251-13922876224994_thumb.jpg

aangepast door Caroline
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind steeds weer zaken die ik vergeet en hier wil toevoegen...maar dat is een beetje zinloos, omdat ik niet genoeg plaats, tijd heb om alles nauwkeurig uit te leggen.....

Ik wilde nog even wijzen op het gevaar van olvarit bij gas... als je een konijn gaat dwangvoeren met olvarit wat gas in de maag heeft zitten, dan kan je het nog erger maken... in olvarit zitten veel suikers en zaken die een konijn niet gewend is en wat kan gaan gisten.

Gas in de maag is trouwens ook vaak te wijten aan een vertraagde darmwerking, maar dan vaak in combinatie met bv veel of nieuw groenvoer.

Tenslotte: iedereen kan hier op BB het artikel mbt de spijsvertering van het konijn lezen....mensen doe dat zeker, jullie zullen alles veel beter begrijpen dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline...(weet niet hoe ik dat stukje eruit moet pikken en op moet reageren..) maar je schreef: dan krijg je situaties zoals kaatje beschreef...`maar die zijn zeer zeldzaam`, ik weet niet of je maagruptuur bedoelde hiermee..maar dit is helaas niet zeldzaam....dit komt toch nog best (te) veel voor...we zullen het niet exact weten, want op weinig dieren wordt sectie verricht, maar ik vrees dat dit toch vaker voorkomt dan wij denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... Kaatje, je hebt gelijk hoor, sorry, dat was 1 van die zaken die ik nog moest veranderen in mijn bericht en toen ging de telefoon!!!

Ik bedoelde dus dat je bij gas in de maag extra moet opletten, want dat het in zo'n geval hƩƩl erg delicaat is. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zonder dat er gas in de maag zit, hangt van de maaginhoud af...

Ik weet ook niet wat ik voordien geschreven had en waar dat zinnetje nog wel klopte...

Wat zƩƩr zeldzaam is ,zijn situaties waar je helemaal niet moet dwangvoeren, soms idd maar een heel klien beetje. Ik gebruik spuitjes van 1ml. zoals de meeste mensen hier....dat is niet eens een gevulde soeplepel , zelfs in geval van gas in de maag, heb ik dat al gegeven, maar dan elk 1.5-2u

Link naar reactie
Delen op andere sites

of het idd gas is, is vrijwel niet te bepalen door `jezelf`. Een DA kan voelen of er sprake is van gas in de maag of darmen, deze bevoelt de buik en kan het onderscheid maken tussen luchtvorming of darm/maaginhoud.Maar wil je 98% zeker zijn dan is een echo of rontgenfoto nodig...helaas zijn de kosten hiervan natuurlijk hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaatje had je nog iets gevonden over hoe je bij een konijn een maagbloeding zou kunnen constateren? Buiten dat ze bij een ruptuur ontzettende pijn hebben en waarschijnlijk HEEL snel overlijden? Nou ja volgens mij geef ik mezelf al antwoord nu haha...een bloeding hoef je dan nog niet eens te constateren...maar stel, het is een bloeding, hoe kom je hier achter?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een domme vraag of ik heb er overheen gelezen....maar hoeveel mag je nu geven met dwangvoeren? Ligt het aan de grote van het konijn? Ik hou het bij die van mij zo op de 6 ml en die wegen zo rond de 2 kilo, is dat teveel? En als het op gewicht gaat, hoeveel moet ik Squerl dan geven? Haar gewicht is 1329 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren doe je met 1 tot 3 ml in het begin per keer dan desnoods om het uur.

Het heeft met de oorzaak niet eten te maken de hoeveel heid en gewicht konijn.

haken op de kiezen bijvoorbeeld vind het konijn het dwang voer vaak erg lekker dan kun je wel tot 6 ml per keer geven.[heeft dan nog met het gewicht van je konijn te maken]maar bij een haarbal verstopping of gas ligt het weer heel anders.

Kun je beter eerst de oorzaak aanpakken en water geven .Om het konijn in leven te houden.maag vol is vol!!! kan uit eenspatten bij te veel dwang voer.

En ik blijf er bij bij echte gas geen baby wortel hapje.

maar aeropax en of primperite en siseral zodat de darmen het gas kunnen afvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee. Ik schrik hiervan. Stampertje wil vanaf vrijdag niet eten. Ik heb hem gedwangvoedert. Hij begint nu zelf wel wat te eten. Ik gaf hem makkelijk 5-6 spuitjes van 5 ml per keer. Dat is dus veel te veel. Bij hem zijn waarschijnlijk haken op de kiezen het probleem. We willen hem alleen eerst in betere conditie krijgen voordat hij onder narcose gaat. Als het verder ontwikkeld zoals nu dan gaat het vrijdag gebeuren. Gaat het minder goed vooruit dan stel ik het uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .