Ga naar inhoud

E. Cuniculi en urinebrand


Anna Renes

Aanbevolen berichten

Dankjewel allemaal, voor alle reacties. Ik ben in ieder geval blij dat we alsnog naar het Wilhelminapark zijn gegaan, zodat ik weet dat ik alles heb geprobeerd. Ik weet ook dat het het beste voor Oscar was om hem te laten gaan en aangezien ik alleen het beste voor mijn konijnen wil, denk ik dat ik er goed aan heb gedaan.

Helaas is het de eerste paar dagen alleen nog zo onwerkelijk, om geen ventje meer op de drempel van de kamer te hebben zitten als je groente gaat pakken voor ze of om hem niet meer als een miniatuur hondje achter je aan ziet drentelen...Dat zijn vooral de 'slik'momenten. Wonderbaarlijk, hoe zo'n relatief klein beestje voor zoveel verdriet kan zorgen

Zodra de kuur voor de andere is afgelopen, mag ik de inentingen voor VHD en maxy. gaan halen. Ik hoop alleen echt dat ik hiermee niet de mogelijke e-cuniculi bevorder die ze in zich hebben omdat hun afweer dan even verzwakt is. Ik wou dan meteen bij de vrouwtjes bloed laten afnemen om te kijken of zij de parasiet in zich hebben. Als dat wel het geval is, laat ik ze namelijk niet steriliseren. Klinkt dat enigszins logisch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Yep, dat klinkt logisch in mijn oren, omdat ik net hetzelfde zou doen... of het logisch is in de oren van de DA weet ik niet... wel is het zo dat de resultaten van zo'n bloedtest even op zich laten wachten.

De panacur zelf, zal hun afweer trouwens niet verzwakken omdat het niet door het lichaam wordt opgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik bedoelde ook dat het halen van spuiten hun afweer verzwakt en dan kan die parasiet dus weer naar boven komen maar tegen de tijd dat ik de inentingen wil gaan halen, zal ik de dierenarts nog eens raadplegen. Ik vind het alleen veel te riskant om ze niet te laten inenten, hoewel het ergens ook weer riskant is ze wel te laten inenten en zo eindig je dus alsnog met een dubbel gevoel maar goed, soms moet je keuzes maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze hebben allemaal denk ik al minstens 3x de entingen gehaald, behalve Milo, die heb ik sinds 8 maanden uit een opvangcentrum en die heeft daar (voor zover bekend) de eerste keer zijn entingen gehad.

Ik denk dat het even wat tijd gaat kosten voor ik wat minder panisch kan doen over de e-cuniculi. Het heeft me echt onaangenaam verrast en dat is de understatement van de maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leef echt met je mee Snoefje.. :( Had echt zĆ³ gehoopt dat het goed zou komen! Maarja, als twee dierenartsen al zeggen dat het niet goed meer zal komen, dan is het zo.. Jij hebt tenminste alles gedaan wat je kon doen!!

Zoƫ is bijna van de urinebrand af, gelukkig. Haar achterste is zo goed als droog; komt waarschijnlijk door de Panacur? Ook kwam ze vanmorgen zonder te tollen overeind. Hiervoor lag ze als een half maandje en moest ze eerst een paar keer om haar as draaien om overeind te komen. Vanmorgen dus niet, ze kwam heel langzaam overeind. Ik vind het al een hele verbetering! Ze lijkt ook minder te urineren. Voorheen moest ik haar hokje twee keer per dag helemaal verversen, want dan was het ƩƩn natte bende, maar nu hoeft dat niet meer.

Nouja, we wachten het gewoon af! Ze is ook veel wakker overdag. Ook een verbetering, want eerst lag ze hele dagen als een zielig hoopje.

Zijn er mensen hier die ook deze ervaringen hadden, maar dat het uiteindelijk toch niet beter meer werd? Ik ben zo bang dat de vooruitgang ineens stopt.. En dat ik haar alsnog moet laten inslapen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Anna, ik hoop echt dat jouw beestje het wel redt. Het blijft toch moeilijk om advies te geven via een forum omdat ik natuurlijk niet kan zien hoe jouw beestje er bij ligt. Als ze in ieder geval zelfstandig eet en drinkt (zodat ze niet toch langzaam uitdroogt en magerder wordt) lijkt me dat een goed teken. Ook lijkt het me een goed teken dat ze weer overeind komt en ik zou goed in de gaten houden of ze dat ook blijft doen. Oscar zakte namelijk terug van 'af en toe opstaan' naar 'helemaal niet meer opstaan' hoe graag hij het ook wilde. Ik had dus ook goede hoop daardoor. Hoe dan ook, alleen dat 'tollen' dat Zoe doet baart mij zorgen, omdat de 2 artsen waar ik het laatst naartoe ging, beiden aangaven dat dit een ernstig iets is bij e-cuniculi. Als je bij Utrecht in de buurt woont, raad ik je aan daar even langs te gaan. Zij zien meteen met Ć©Ć©n blik of er nog goede hoop is of niet...

But then again, ook mijn onzekerheid is verre van verdwenen dus ik weet het ook niet exact! In ieder geval veel succes en sterkte en hou me op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Snoef,

ZoĆ« boekt helaas geen enkele vooruitgang meer.. De Panacur heeft ervoor gezorgd dat de urinebrand weg is, maar qua evenwicht is ze niet verbeterd. Ze ligt heel veel en als ze overeind zit, dan is ze zĆ³ moe. Eten en drinken doet ze nog goed (niet uitgedroogd en mager), dus ik zit echt in dubio. Ik denk dat ik morgen een nieuwe Panacur-spuit ga halen en er nog een aantal weken mee doorga. Ze lijdt niet, dus ik doe haar wat dat betreft niks aan. Morgen ga ik haar in de tuin zetten en kijken hoe ze reageert en of ze een beetje koers kan houden. Binnen hebben we laminaat en dan glijdt ze alle kanten op, geen optie dus.

Hoe is het met jou? En de rest van je nijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is echt vervelend om te horen. Is het voor jou geen optie om langs de Wilhelminakliniek te gaan? Daar kunnen ze dan meteen kijken hoe de situatie is en als het nodig is kunnen ze haar een tijdje daar verzorgen, met de beste behandeling mogelijk. Ik zeg dit, omdat ik wou dat ik dat van begin af aan had geweten en dan had ik het zeker weten gedaan. Maar over Ć©Ć©n ding waren alle artsen het eens en dat was dat het kwestie van weken en maanden kan zijn!

Mickey (Oscar's vrouwtje) lijkt de weg een klein beetje kwijt. Ze wilt constant de kooi uit maar dat gaat niet, want ik heb nog 2 andere koppeltjes die ook willen lopen. Ze komt ook veel naar me toe als ik de kamer op kom dus ik heb echt het idee dat ze een vriendje wilt. Die gaan we als het goed is ook halen, maar de kuur duurt nog 1,5 week en daarna wil ik eerst de inentingen tegen max. en vhs gaan halen. Even kijken hoe ze daar op reageert qua stress van de autorit en de reactie op de spuiten zelf.

Met de overige konijnen gaat het goed (even afkloppen) alleen zit Baby met die Sore Hocks en dat is ook een hardnekkig iets. Heb vandaag voor het eerst alleen plaids met plukjes hooi in de kooi gelegd. Misschien dat dat beter helpt. Ze zit nu dus aan de baytril, metacam en dermiel-zalf. Als het volgende week niet verbeterd is, ga ik wederom naar de arts en ga ik staan op duplocilline injecties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Momenteel ben ik bezig met een preventieve panacur-kuur voor al mijn konijnen. De kuur duurt 3 weken en as dinsdag is de laatste dag van die 3 weken. Nu kwam mijn vriend gisteren met de vraag of het mogelijk is de konijnen gewoon permanent panacur te geven, om ziektes als e-cuniculi te voorkomen. Dit is uiteraard een hypothetische vraag maar tegelijkertijd is het wel iets dat mij aan het denken heeft gezet. Weet iemand hier iets over??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, niet aan te raden natuurlijk.

Je kan hen wel jaarlijks gedurende 2 weken preventief behandelen als je dat wil...maar in alle eerlijkheid zou ik dat niet doen. Jullie herkennen het wel snel genoeg nu en zullen dadelijk weten wat het is als het de kop opsteekt. Mits je er onmiddellijk bij bent en dadelijk de juiste medicatie hebt, is het prima geneesbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je bedoelt. Het leek me ook verre van ideaal omdat de konijnen dat niet fijn vinden en het voor ons ook een heleboel hoesahoesa is om 6 konijnen elke avond 2 spuitjes in de mond te geven. Maar of het prima geneesbaar is, vraag ik me af, gezien alle ervaringen die circuleren op dit forum alleen al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergeten dat bijna de helft van de gevallen vergelijkbaar zijn met de jouwe... nl dat de DA of een verkeerde diagnose stelt, of verkeerde medicatie geeft of (en ik denk dat dit nog vaker gebeurt) mensen wachten te lang om naar de DA te gaan...

Maar een konijn wat echt zwak is en bv net al ziek is geweest, is wel gevoeliger voor EC natuurlijk en dat zijn eerder de probleemgevallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey allemaal,

Helaas hebben wij Zoƫ vanavond moeten laten inslapen bij de DA.. Haar oogje wat naar beneden keek, was helemaal dicht en ontstoken, ze kon met het andere oogje alleen nog maar recht omhoog kijken en ze lag erg veel de laatste dagen. De dierenarts zei dat het voor m'n nijn zo geen leven is; ik moest haar helaas gelijk geven. Ben echt super verdrietig (logisch), heb voor mijn gevoel echt voor haar leven gevochten, maar pffff.. Twee konijnen binnen een jaar verliezen gaat je niet in de koude kleren zitten! Beer en Pluis (papa en mama) zijn weer met zijn tweeƫn over, zonder dochters.

Ik wil jullie echt heel erg bedanken voor jullie steun en goede adviezen! Als deze site er niet was geweest..

Snoef, hoe is het met jou en je nijnen?

Zo, nu eerst even een beetje rondlezen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej Anna, Ik vind het echt heel rot voor je!Ik kan me wel een beetje indenken hoe je je voelt, een konijn verliezen is altijd gewoonweg doffe ellende. Ik geloof dat je er alles aan hebt gedaan om Zoe te redden maar blijkbaar zijn sommige gevallen van e-cuniculi gewoon te ernstig om nog van te kunnen genezen. Ik geloof dan ook dat 'op tijd er bij zijn' niet altijd genoeg is. In ieder geval heel veel sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .