Ga naar inhoud

ik ben nieuwkomer in de konijnewereld...


lollifant

Aanbevolen berichten

Hallo,

zoals de titel het al duidelijk maakt ben ik dus een nieuwkomer. Nu ja, eigenlijk niet helemaal want enkele jaren geleden heb ik een konijntje gehad dat bij ons binnen leefde. Nu zijn we enkele jaren verder en ondertussen verhuist naar een landelijke omgeving waar kleine dieren niet mogen ontbreken. We zijn hebben 6 kippen lopen in een kippenren met een overdekt kippenhok. We zijn gisteren 2 konijntjes gaan halen. 2 schattige blauw-grijze broers van 5 maanden oud. Ze zitten mee in de ren bij de kippen maar om aan elkaar te laten wennen zitten de nijntjes afgesloten met een hekje. Mijn man heeft een groot binnenhok gemaakt zodat ze van binnen (carport) naar buiten kunnen via een kleine opening.

Nu heb ik toch nog enkele vragen.

1. Ik heb gelezen dat ze gek zijn op brandnetel. Kan ik dat altijd geven zolang brandnetels groeien? Op het stuk grond naast ons staat het vol van die netels. moet ik ze laten drogen?

2.Wij hebben een knotwilg in de tuin staan, mag ik ze ook takjes met blaadjes geven van die wilg? Ook in deze periode van het jaar?

3.Zijn er nog takjes en bladeren waar ze gek op zijn dat ik nu kan geven?

Zo, dat was het dan. Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

-Wilgentakken mag je zeker geven, is bovendien heel goed voor hun tandjes. (ook de blaadjes, vinden ze nog het lekkerste)

-Brandnetel alleen gedroogd of heel jong. Ga hier eens kijken bij de hoofdmenu (daarna zoeken bij konijneninfo), daar vind je een lijst van alle veilige en giftige planten.

Ook takken van eikebomen zijn goed (vooral bij diarree)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 rammen ?

Niemand je verteld over het slagingspercentage van 2 rammen samen ?

Bij Gedrag en Koppelen kan je er over lezen, zoals in dit topic: http://www.bunnybunch.nl/community/gedrag-koppelen/15529-gekoppelde-rammen-meegekregen-opvang.html

En ook op deze site zelf had je er info over kunnen vinden: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/koppelen-van-konijnen.html

Geef ze verder niet meteen vanalles te eten, maar laat ze rustig wennen en hou ondertussen goed in de gaten of ze geen diarree krijgen.

Konijnen hebben nogal snel darmproblemen en dat kan tot de dood leiden.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad 2 rammen en ze zitten al van kleinsaf samen. Ze zijn nu ongeveer 5 maanden oud. Bij de persoon waar we ze zijn gaan halen zaten ze ook samen, in 1 hokje. Nu hebben ze bij ons op dit moment een buitenruimte van ongeveer 2 vierkante meter en een binnenhok van 1,5 vierkante meter met 2 compartimenten in, waar ze vrij in en uit kunnen lopen. Binnenkort gaan ze samen met de kippen. Dan wordt de ren ongeveer 16 vierkante meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het varieerd inderdaad nog best wel.. hier kost het 37,50.

Ik weet niet of je al een konijn-kundige da gevonden had?

anders moet je er eens een paar bellen en wat vragen stellen.. dan weet je zo of een da kundig is of niet.

Ik weet de vragen niet meer di je het best kunt stellen, misschien kan iemand anders dit even aanvullen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan uitzonderingen, maar die kans is zo ontzettend klein dat het goed blijft gaan. Meestal gaat het wanneer ze in de puberteit komen fout, en dat kan dan ook heel flink fout gaan. Het kan van de één op de andere dag veranderen, dus houd ze wel in de gaten, zeker als ze niet gecastreerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook twee jong gecastreerde rammen samen zitten. Maar hoe goed het bij deze twee heren ook gaat zou ik nooit iemand adviseren of aanmoedigen om twee rammen samen te zetten.

De kans dat het goed blijft gaan is zo minimaal dat de gevaren die het mogelijk met zich meebrengt veel groter zijn...

áls je dan al twee rammen samen hebt zitten zou ik ze zeker zo snel als mogelijk castreren. Hoe eerder gecastreerd hoe groter de kans dat het goed blijft gaan.

Een belangrijke voorwaarde hierin is wel dat de rammen gelijktijdig gecastreerd worden. Op dezelfde dag dus en ze dus niet van mekaar gescheiden hoeven te worden.

Vervreemden ze van mekaars geur heb je grote kans dat je het vergeten kan....

Mocht je ooit met een vand e twee naar de dierenarts moeten dan zul je de ander altijd mee moeten nemen..

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier, 2 rammen samen gaat meestal fout, onze eerste 2 nijntjes waren ook 2 rammetjes hangoortjes Kwibus en Wammes. Hun hokken waren altijd open aan de bovenkant en op een nacht is Kwibus bij Wammes in het hok gesprongen en het waren de dikste maatjes....op een dag gingen ze vechten...laten castreren een week of 2 appart gezet en toen weer samen en het waren weer vriendjes....Wammes werd erg ziek en hebben we moeten laten inslapen, Kwibus was kern gezond maar wilde niet meer eten/drinken...dwang gevoed maar 3 dagen na de dood van Wammes was Kwibus ook overleden....van verdriet....dus soms kan het goed gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram kwam in de puberteit met 4 maanden. Hij was helemaal verliefd op me, de hele tijd zoemend rondjes om me heen lopen, op mijn armen en benen willen rijden, zachtjes bijten, en dat werd steeds erger. Hij was toen ook het enige nijntje hier, er was nog geen vrouwtje bij. Op het laatst kon ik nog geen eten meer in zijn hok leggen of ik werd al aangerand! Toen werd ie dus gecastreerd. Ging perfect, binnen een dag was hij weer helemaal de oude.

Wat ik me wel nog afvroeg over die brandnetels, is het niet zo dat je ze even een dag moet laten liggen om de brand eruit te laten trekken? Of misschien wist je dat al. Veel succes verder met de broertjes, ik ben ook erg benieuwd of het goed blijft gaan, ik hoop het voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

ruimte heb ik ,denk ik, genoeg. Buiten ongeveer 2m2 en binnen 1,5m2. Ze lopen vrij in en uit. Het zijn dus 'buitenkonijntjes'.

Ze zijn van mei dus nu ongeveer bijna 6 maanden oud en zouden in hun puberteit zitten. Tot nu toe zijn het nog altijd beste vriendjes. Eten samen en als je eentje ziet volgt het 2e ook. Ik heb eigenlijk 1 groot probleem. Volgens mij is het een identieke tweeling want ik kan ze met de beste wil niet uit elkaar houden. Geen haartje verschil! Ik heb al minutenlang zitten zien om maar 1 verschilletje te vinden maar geen resultaat.

Ik heb enkele dagen geleden brandnetel geplukt en laten drogen, ze vinden het wel lekker. Aangezien achter onze tuin een stuk grond is met verschillende bomen vraag ik mij af welke takken ik nog zou kunnen geven. Of is het nu wat te laat in het jaar? De meeste bomen zijn ondertussen wat kaal aan het worden.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze gek op dorre bladeren....

Geen idee wat ze wel of niet mogen, dat laat ik al jaren aan henzelf over..en dat is nog altijd goed gegaan..

Ze eten ook dingen die in de 'giftige' lijst staan (allemaal uitgeprobeerd omdat we graag planten wilden waar ze van af bleven) en leven nog steeds..

Heb je zelf al eens gekeken of het wel mannetjes zijn ?

Je zal niet de eerste zijn die met 2 konijnen begint en na een half jaar ineens met 2 nestjes achter elkaar zit..

En verder gewoon genieten dat het goed gaat natuurlijk !

Wie weet ga jij bij jouw konijnen binnenkort verschil zien.

Mijn broer heeft een tweeling en die meiden kan ik na 11 jaar pas uit elkaar halen: Ze komen nu in de puberteit en de één heeft in gewicht duidelijk meer mee te slepen dan de ander... :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een tweeling,maar gelukkig een ram en eeb voedster, zo houden wij ze ook uit elkaar. Van voren gezien is Merlot zijn kop vel breder.

Maar wij herkennen ze ondertussen ook gewoon aan hun gedrag hoor...als je er ééntje ziet aan komen lopen of gek doen, weet je meteen wie wie is... te hebben alletwee zo hun eigen maniertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .