Ga naar inhoud

De dodelijke ziekte SNOT


Grote Reus

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik ben de eigenaar van een vlaamse reus en hij heeft de dodelijke ziekte SNOT

We zijn al naar de dierenarts geweest en hij heeft medicijnen mee gekregen

2x daags een spuitje antibiotica in zijn mondje doen (dit is een gevecht want hij de infectie zit bij zijn kaken )

En als dit niet werkt dan moet hij geopereerd worden

Heeft iemand hier ervaring mee!!!!!!!

Groetje grote reus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi en welkom !

Mag ik je even geruststellen ?

Snot is een Pasteurella bacterie en op zich niet dodelijk hoor...

Snot herken je doordat een konijn extreem veel niest waarbij ook snot uit zijn neusje komt..Vaak heeft een konijn dan ook natte pootjes van het wegvegen van zijn natte neusje, een piepende/ronkende ademhaling, en ontstoken ogen..

Snot op zich kan wel weer over gaan als je op tijd naar de dierenarts gaat.

Snot kan wel chronisch worden..dan zal je konijn regelmatig een kuurtje moeten hebben als je merkt dat hij er weer last van heeft en je moet er rekening mee houden dat Snot besmettelijk is voor andere konijnen..

Verder is het gevaar bij Snot dat een konijn andere kwalen krijgt (feitelijk hetzelfde als bij mensen die verkouden zijn)

Ze kunnen een longontsteking krijgen bijv. Tja..en daar kunnen ze natuurlijk wel dood aan gaan..

Snot zelf is dus GEEN dodelijke ziekte.

Zorg wel dat je een goede konijnkundige dierenarts hebt !

(als hij zegt dat Snot dodelijk is, klopt dat niet hoor, dat hoeft helemaal niet)

En hou er ook rekening dat je bodembedekking in het hok van je konijn ook invloed kan hebben op het niesgedrag !

Er zijn konijnen die allergisch zijn voor bijv. stro..

Wat bedoelde je met een 'infectie bij de kaken' ?

Bedoel je een abces ?

Heeft de dierenarts gekeken of je konijn soms haakjes op zijn gebit heeft ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Zaza aan dat snot reen bacteriele infectie is.

Snot is over het algemeen goed te behandelen. Word snot chronisch zul je je konijn vaker een AB kuur moeten geven.

Waar ik wel mijn twijfels bij heb is dat je schrijft is dat ie aan snot geopereerd moet worden?

Weet je zeker dat dit niet over iets anders ging?

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja...dát moest er nog bij !

Die operatie.....dat begreep ik ook niet..

Dan zou je eerder vermoeden dat die operatie te maken heeft met wat Grote Reus 'infectie' noemt ?

Dat infectie, abces moet zijn ?

gebitsproblemen > abces > operatie

Klinkt logischer hè ?

Maar goed, dan vul ik in...en dan nog is dat vreemd..

Afijn, wellicht haalt Grote Reus een paar dingen door elkaar..

Maar eens wachten op reactie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Allemaal

De dierenarts zei tegen ons als de antibiotica niet aanslaat dan gaan de snot/pus er uit halen en dan komt hij thuis met een open wond en dan moeten we spoelen

Ik heb hier geen ervaring mee en daarom wilde ik jullie hulp in schakelen en ja hij niest de hele tijd en komt witte snot uit zijn neus en zijn ogen zijn ontstoken

de dierenarts noemt het de ziekte snot

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè ?

Daar heb ik nog nooit van gehoord of gelezen..

(heb je hier de zoekfunctie al gevonden, dan kan je daar eens zoeken op Snot, staat veel over te lezen hoor)

Ik vraag me toch af of de dierenarts het niet over 2 dingen gehad heeft en dan bedoelt dat die operatie over die kaak gaat..

Dat klopt namelijk wel zo ongeveer.. (een abces moet opengelegd worden = min of meer een operatie = open wond = spoelen..en een kaakabces komt vaak/altijd door gebitsproblemen)

Alleen kan je bij een echte kaakabces niet 'even wachten tot antibiotica helpt'..dan ben je te laat.

Maar operen bij Snot ?

Die ontstoken ogen klopt wel..

Overigens hebben vlamen dat wel vaker. Daar heb je zalf voor gekregen neem ik aan ?

Cafzalf ? (Cavesan)

Oké..even op een rijtje:

Wat zie je aan zijn kaak ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou je nog eens de dierenarts kunnen vragen om opheldering...

Wat is die infectie bij die kaak ?

Hoe komt die daar ?

Heb zelf een Vlaam met Snot én ontstoken ogen..

En een konijn gehad met een kaakabces.

Maar kan de verklaring van je dierenarts en zijn beweegredenen niet plaatsen..

Het lijkt wel dat hij verwarring geschept heeft met zijn uitleg of hij is minder konijnkundig dan je konijn 'verdient'..of juist zo vooruitstrevend dat niemand het nog weet..maar het klinkt vreemd.

Vande verklaring en combinatie die hij noemt heb ik nog nooit van gehoord en kan er ook niets over vinden.

Maar goed, er zullen hier vandaag nog wel meer mensen reageren. Wie weet kunnen die wel wat verheldering geven..

Welke antibiotica heb je gehad ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Nijn heeft ook snot. Hij zit nu ruim 4 weken aan de antibiotica (Doxoral), dit moet ook met een spuitje, 2x p/d in het mondje dus misschien is dit hetzelfde? Daarnaast krijgt hij neusdruppels. Het is nog steeds niet over, maar wel veel minder geworden. De dierenarts zei tegen ons dat een langdurige behandeling vaak nodig is. Eind deze week gaan we terug naar de arts omdat hij zei dat het maximaal een week of 5 achter elkaar gegeven mag worden.

Nijn heeft het (denk ik) wel wat minder erg dan jou konijn, want Nijn heeft geen ontstoken ogen en het snot komt alleen uit één van zijn neusgaten. Maar het is dus wel belangrijk dat je doorgaat bij de antibiotica (als het dezelfde is), omdat je dus pas na een aantal dagen effect ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke neusdruppels ?

Misschien heeft Grote Reus daar iets aan..

Ze zou wel met zoutoplossing kunnen druppelen natuurlijk...

Dat heb ik ook al eens gelezen hier op BB..

..even zoeken..

Fysiologisch zout kan inderdaad.

En jij hebt iets van Rhini nogwat, las ik Laura ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sorry dat ik zo laat iets van me laat horen

druk druk met werken

We zijn terug geweest met bobo en hij had een abces en hij heeft snot

Zijn abces is verholpen

Maar de snot is er nog steeds

Je kunt het horen als hij adem haalt hij lijkt met tijden net een varken hij knort

ga weer een afspraak maken met de dierenarts want ik snap er niks meer van

Hij eet goed en hij speelt maar nu komt het overal waar hij loopt laat hij een spoor van bruine vloeistof achter

hij heeft goeie keutels en nogmaals hij drinkt en eet goed

Hij heeft geen diaree maar zijn kontje zit ook onder de vloeistof

Weet iemand wat dit kan zijn !!!!!!!!!

gr Bobo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus toch 2 dingen: Snot én een abces..

Hoe oud is je Vlaam en is het een ram of een voedster ?

Wat heb je zelf al geprobeerd om hem van zijn 'spoor' af te helpen ?

(voeding misschien?)

Als je het niet vertrouwd dan weer terug naar de dierenarts...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Zaza

Onze bobo is een ram en ongeveer 2 jaar oud

We hebben hem nu voer geven van de dierenarts op natuur basis

En het is gewoon afwachten

best raar we hebben hem bevrijd uit een benarde situatie en nu is hij in een paradijs gekomen en hij blijkt zwaar ziek te zijn

Heb gisteren de man op gebeld die bobo aan ons verkocht heeft en vertelde dat bobo nooit ziek is geweest en dat we garantie tot de drempel hebben gehad

Maar ik wilde alleen weten bij welke dieren arts hij altijd is geweest zo dat ik daar contact mee op zou nemen want ik vind het zo verschrikkelijk zielig

want hij is zo leuk en geen dier verdient het om zo ziek te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de tafel zetten, iemand die zijn voorkant vast kan houden en dan achterlangs kijken.

Zijn staart optillen dus..

Zo leerde onze dierenarts om Polle vanachter te bekijken (ook een Vlaam)

Want die Vlamen zijn eigenlijk te sterk op in je armen ondersteboven te gaan houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Zaza

Wilde effe door geven dat er niks aan de hand is met zijn piemeltje

Wat er aan de hand was wist de dierenarts niet en het is ook niet meer gebeurt

En zijn abces is bijna weg (god zij dank )

Maar hij is nog steeds verkouden en heb weer medicijnen gekregen 2x daags een spuitje in zijn mond maar zijn ogen zijn niet ontstoken

de dieren arts zei dat het misschien nooit meer over gaat en dat het cronisch is

Kan dit !!!!!!

Hij heeft geen koorts en speelt en sjouwd de hele dag door

weet jij wat kopjes geven in houd eigenlijk doet dit met zijn kin

En is er ook speelgoed voor vlaamse reuzen want nu steelt hij de spullen van onze hond

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al schreef in een van de eerste reacties, kan Snot chronisch worden.

Afijn, lees het nog maar eens..

Wat je ook kan doen in de de zoekfunctie van Bunnybunch gebruiken en daar zoeken wat er allemaal nog meer over Snot geschreven is..

Met zijn kin geeft hij geursporen af..dat doen ze om spullen 'eigen' te maken zeg maar..Onder zijn kin zitten dus geurklieren.

Speelgoed voor vlaamse reuzen ?

Die van ons kan zich prima vermaken met dozen en inderdaad met hondenspeelgoed dat stevig genoeg is..

Je zal dus nog een setje aan moeten schaffen. Nu voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Zaza

Bedankt voor je berichtje

Wat me wel op valt dat onze vlaam en de hond twee handen op een buik zijn geworden

Ben net effe na beneden gegaan om koffie te halen en ja hoor liggen ze met zijn tweeen in de honden mand te slapen

Ik vindt dat zo mooi en gaaf

Mar ik ga me nu verdiepen in chronisch snot

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mirrin/Catootje

Onze lieve schat is een pech (konijntje)

Moet weer terug na de dierenarts want hij heeft weer koorts en zijn ogen zijn ontstoken en je hoort hem knorren als hij eet (met knorren bedoel ik dat hij benauwd heeft )

Ik dacht dat het deze keer de antibiotica goed aan sloeg maar helaas ik zal het eens vragen aan me dierenarts over die injectie

Het is zo gek hij eet goed en speelt en knuffelen met mij op de bank en met de hond ravot hij ook de hele tijd en opeens is hij zo ziek gisteen lag hij te rillen van de koorts op de bank en ja hoor hij had weer flinke koorts 39.5 en vanmorgen was het weer goed was dat bij jou ook dat ze van het een op het ander zo ziek zijn en volgens als je denkt nu ga ik bellen is er niks aan de hand

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .