Ga naar inhoud

Het Mysterie dikke buikenziekte, we zijn door een diep dal gegaan.


Konijnenvrouwtje

Aanbevolen berichten

Ik heb een poos geleden een voedster bij iemand opgehaald, zij was zwanger en diegene kon het niet meer aan.

De bevalling ging prima en vorige week waren de dieren 7 weken oud en toen begon het.

Maandag : een konijntje eet niet

Dinsdag: dat ene konijntje poept alleen maar slijm en een tweede en derde konijntje eten ook niet

Woensdag : alle konijntjes poepen slijm, ze willen niets eten en hun buik staat helemaal strak van de gas. Hun buik klotst en ze liggen maar in een hoekje ieder uur moet ik hun kontje schoonmaken, omdat het slijm afkoelt op hun lichaam. Ik ben op dat moment bezig dit te bestrijden met de standaard medicijnen.

Ik heb vreselijk veel gebeld met collega opvangen en met Sannie van konijnenbelangen. Het wor mij al snel duidelijk dat ik dit niet ga winnen met de standaard medicijnen en ik beweeg hemel en aarde om aan andere medicijnen te komen, in de middag heb ik de medicijnen en de konijnen krijgen :

Zinkbacitrine

Bactrimel

Ciseral

Primperan

Laxatract

Flagyl

tolvedine (pijnstiller)

Naast de medicijnen : schone handdoeken, kruiken, warmtelamp, masseren, dwangvoeren.

Mijn strijdlust is heftig, ik moet de konijnen er door heen halen.

Donderdag : 1e konijn is overleden de andere twee zijn ziek liggen in een hoekje en ik vrees het ergste. we knokken door.

Vrijdag : 2e konijn is overleden, nu is het genoeg ik bel de da, om sectie te laten doen ik wil weten hoe het van binnen eruit ziet. Ik neem mijn fototoestel mee. Ik begrijp het niet waarom als alles klotst dan moet het vloeibaar wezen wat erin zit waarom komt het er niet uit?

Bij de sectie bleek al snel dat de dwangvoer hem de das om heeft gedaan, ondanks dat ik maar 5 cc heb gegeven is de maag geknapt.Het konijn zat tot aan zijn nek toe vol met gas dat er niets meer bij kon, het grootste gedeelte van de darmen zaten vol met gas en er was absoluut geen versopping, er zaten zelfs gezonde keutels in de darm.

Na een lang gesprek met mij da is me alles duidelijk geworden, ik wilde alles weten, zoveel vragen, waarom, hoezo, wanneer?

Ik wilde het laatste zieke konijntje redden.

Het eerste wat mijn dierenarts vroeg, waren de zieke konijntjes de grootste van het nest, ik zei ja.

Verklaring : rond de 3.5 week toen de jongen wat rond gingen lopen heb ik meteen de voerbakken vol gegooid, immers wil je dat ze altijd eten hebben, dit is teveel van het goede geweest de kleintjes hebben zich later helemaal vol gepropt en zoveel voedingstoffen in een keer kan een darmpje niet aan. Dan komt de bacterie om de hoek kijken die geniet van de voedingstoffen en voila, je hebt een konijntje met dikke buikenziekte.

Ik ben naar huis gegaan en met deze info besloten om het laatste zieke konijntje niet te dwangvoeren. Ze at wel wat hooi maar te weinig om te overleven. Het bleef hetzelfde werd niet beter of slechter, ik wilde dat er iets ging veranderen maar wist dat ik gedul moest hebben. Om het kwartier alle medicijnen geven en s'avonds weer.

zaterdag : hetzelfde geen ontlasting

zondag : hetzelfde geen ontlasting

maandag : hetzelfde geen ontlasting

Dinsdagavond : hoera de eerste poep komt eruit, ze ligt nog wel op een kruik, haat het als ik binnenkom omdat ik gelijk sta aan medicijnen.

Woensdag : de keutels komen volop en ze werkt veel groen naar binnen

ik geloof dat ik het gered heb, de pijnstiller hoeft niet meer en ze huppelt door het hok alsof er niets is gebeurt.

Mijn kleine wonder, ik heb haar voor mezelf bloem genoemd, omdat als ik haar zie geeft mij dat het gevoel alsof ik naar een mooie bloem kijk die open is gegaan. Bloem doet het nu prima, haar herstel zal weken gaan duren, maar we zijn op weg.

Lange dagen, korte nachten, race tegen de klok, medicijnen halen, er zijn hier 50 spuitjes de afgelopen week door heen gegaan, een fles dettol ongeveer 25 handdoeken, maar WE HEBBEN HET GEHAALD.

aangepast door Konijnenvrouwtje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nachtmerrie zeg. Denk je dat ze al zo groot zijn en dan gebeurt er zoiets.

Maar even ter informatie voor mij, hoeveel is veel biks op die leeftijd. Ik geef nu zelf aan de 4,5 weken oude konijntjes een bodempje van de voerbak aan biks. Zou dat ook nog teveel zijn? Ik zal straks even wegen hoeveel dat is, maar het gaat om een gewoon voerbakje waar "konijn" op staat zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .