Ga naar inhoud

Na castratie buiten?


Miranda70

Aanbevolen berichten

Ons konijn Stip gaat waarschijnlijk over ongeveer 1,5 maand gecastreerd worden. Op dit moment zit hij zielig alleen in een hok in onze schuur. In de schuur is het nauwelijks warmer dan buiten, maar kan hij net na de castratie weer terug in dit hok of moet hij dan naar binnen? Ik dacht nl. ergens gelezen te hebben dat ze na een narcose goed warm gehouden moeten worden, of is dit met een kruik op te lossen? Ik wil hem nl. wel weer zo snel mogelijk aan onze dames koppelen (als deze tenminste geen nestje krijgen) en natuurlijk na de wachttijd van 2 of 3 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Is heel belangrijk om hem warm te houden na de narcose. Kan met een kruik, dan kan hij zelf kiezen of hij er tegenaan gaat liggen. Ook voor de wondcontrole en het zicht hebben op goed eten, keutelen en drinken zou ik hem sowieso een paar dagen binnen houden. Heel veel succes alvast, hier is de castratie perfect gegaan, na een dag was hij weer helemaal de oude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben nu toch aan het twijfelen gebracht door het topic van Marilyn. Kan ik Stip dan toch beter gewoon in de schuur laten na de castratie? Ik wilde hem eerst in de huiskamer zetten een paar daagjes maar dan schijnt het temperatuurverschil inmiddels te groot te zijn. Hij kan evt. nog op onze slaapkamer (mijn man vroeg of hij dan in de schuur moest slapen) maar dan kan ik hem misschien net zo goed in de schuur in z'n eigen hok laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil hier toch even op reageren! als je na de castratie het konijn naar binnen haalt, veranderd er voor het konijn wel enorm veel.Niet alleen de temperatuur, maar ook de omgeving.Ik zou hem na de castratie terug zetten op de plek waar hij altijd zit, met alleen wat extra stro. De dierenarts laat hem, als het goed is, op temperatuur komen en hij is weer op temperatuur als hij mee naar huis gaat.

Je brengt alles behoorlijk door de war, inclusief de stress voor het konijn als je hem nu in eens ook op een andere plek neer zet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaatje, ik ben het met je eens dat hij het beste in zijn eigen omgeving kan blijven, maar stro is toch niet zo best na een castratie? Ik ga natuurlijk wel handdoeken in zijn hok leggen en we kunnen evt. een oliekacheltje van mijn schoonouders lenen zodat het iets warmer wordt in de schuur (niet te warm natuurlijk)? Misschien dat dat dan toch de beste oplossing is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen kruik!! als je deze toch vergeet, koelt een kruik enorm af.

Warm houden is echt alleen de eerste dag (nacht) noodzakelijk hoor, door teveel temperatuursverschil kan je konijntje juist ziek worden, wat extra stro of handdoeken (zie onder)de deur even goed dichthouden en zeker geen tocht (maar dit geldt natuurlijk altijd) is echt voldoende (mijn idee in ieder geval!)

Verder kan stro, mijns inziens geen kwaad, hooi daarentegen zou ik niet doen, ivm.teveel stof.

Handdoeken is natuurlijk zeker een optie, nadeel van handdoeken vind ik persoonlijk dat de dieren hier vaak op gaan plassen en ze dan op dezelfde plek blijven zitten, hoewel een handdoek best goed absorbeert, blijft de handdoek toch vaak natter dan stro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is een idee kelly. Maar helaas moet je ook rekening houden met mensen die minder tijd en aandacht besteden aan hun diertje..(en dus niet regelmatig de handdoeken verwisselen..) maar dat zal op dit forum zeker mee vallen denk ik (maar wij denken nu eenmaal wat `groter...) het aller, aller mooiste zijn natuurlijk de zgn.onderleggers!

Dit zijn een soort pampers (weet niet hoe ik het moet omschrijven) die je onder het dier kan leggen, vangen veel vocht op en de bovenkant blijft dan goed droog, maar helaas ook hiervoor geldt...regelmatig verschonen en ik weet niet eens of je die in een `gewone`winkel kan krijgen...tja..blijft lastig..tegen dieren kun je nu eenmaal niet zeggen dat ze niet op hun `vieze` plekje moeten gaan zitten...DAT zou natuurlijk helemaal DE oplossing zijn!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahahaha ja dat zou t allermakkelijkst zijn natuurlijk.

Ik heb in het ziekenhuis gewerkt en heb die onderleggers ook hier thuis. Na de tand ingreep heb ik die gebruikt en in de reismand heb ik zo een ding liggen.

Ik ben daar niet over begonnen omdat je die idd niet zo in de winkel kunt kopen en dat dus niet voor iedereen te realiseren is. maar ideaal zijn ze zeker!

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

wil hier toch even op reageren! als je na de castratie het konijn naar binnen haalt, veranderd er voor het konijn wel enorm veel.Niet alleen de temperatuur, maar ook de omgeving.Ik zou hem na de castratie terug zetten op de plek waar hij altijd zit, met alleen wat extra stro. De dierenarts laat hem, als het goed is, op temperatuur komen en hij is weer op temperatuur als hij mee naar huis gaat.

Je brengt alles behoorlijk door de war, inclusief de stress voor het konijn als je hem nu in eens ook op een andere plek neer zet.

Ja, ik zou ook (indien mogelijk) het konijn weer op zijn eigen vertrouwde plekje zetten. Pépe is een tijdje geleden ook gecastreerd en je zag hem gewoon opleven toen hij weer in zijn eigen vertrouwde hok kwam. Alles was direct weer goed, alsof hij nooit gecastreerd was.

Mijn andere konijn echter, is ook een keertje onder narcose geweest (per ongeluk, ze had verder geen ingreep gehad) en haar hebben we wel binnen gehouden. Was gewoon aan haar te zien dat ze niet okay was. Was super loom en haar vacht zag er raar uit, beetje vettig leek het wel. Ze zag er echt uit alsof ze net uit narcose was ontwaakt. Duurde echt super lang tot ze weer helemaal bij was. Ik was bij haar wel bang dat ze zichzelf op dat moment niet op temperatuur kon houden. Ik durfde haar niet naar buiten te doen. (Had het idee dat ze misschien te veel narcose had gehad. Ben ook direct van DA gewisseld.)

Dus ik zou zeggen, liefst naar de eigen plek maar als je konijn er toch niet helemaal 100% uitziet gewoon lekker voor de zekerheid binnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier inderdaad helaas geen onderleggers thuis dus ik ga waarschijnlijk toch maar kranten en handdoeken gebruiken. Ik ga sowieso zorgen dat ik een paar dagen vrij heb na de castratie zodat ik hem goed in de gaten kan houden en alles vaak genoeg kan verschonen. Mocht dit me niks lijken kan ik altijd nog stro gaan gebruiken. Als alles goed gaat ga ik hem toch maar in de schuur laten en misschien hebben we nog wel geluk met het weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

euh...zwelgje....hoe kan je konijn nou per ongeluk onder narcose gaan????

Het geslacht was bij Rommeltje verkeerd bepaald. De dierenarts kwam er pas achter dat Rommeltje geen rammetje was toen ze al onder narcose op de operatietafel lag voor een castratie...toen bleek er toch wat essentieels te missen... Tja, gewoon dom. Is inmiddels al weer 3 jaar geleden en ik was toen gewoon te goedgelovig. Nu is het eerst zelf zien en dan pas geloven! Heb mij daarna goed ingelezen op dit onderwerp en foto's bekeken. Pépe heb ik zelf onder de loep genomen. Vertrouwde het helemaal niemand meer toe. En zoals ik al zei, ik heb inmiddels een andere DA. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .