Ga naar inhoud

Sore hocks/pododermatitis


kaatje

Aanbevolen berichten

Voetzoolabcessen, zere hakken.

Ik zag dat er onlangs al een topic over geweest is. Misschien kan ik hier nog het een en ander aan toevoegen en..zelf tips krijgen!

Oortje, mijn franse hangoor, heeft er namelijk enorm veel last van.Het zijn bij hem behoorlijk grote plekken en bloeden zo nu en dan enorm.

Een abces zit er niet onder.

Het komt echter niet alleen bij rexen voor, maar bij veel van de `zwaarderè´ rassen. De beschadigingen varrieren in grote maar de lokalisatie is eigenlijk altijd op dezelfde plek, onder de achterpoten, ongeveer onder het midden van de voetzool, meest naar de hak toe.

Dit ontstaat doordat de huid onder de voetzool zeer dun is en er een zwaar gewicht op rust, wat zorgt voor wrijving en beschadiging van de huid, soms is er sprake van een bacteriele infectie, vooral door de staphylococcus aureus en kunnen er abcessen ontstaan.

Zoals al eerder gezegd, een zachte bodembedekking is dan erg belangrijk.

Ik zelf gaan nu weer smeren met een anticiotica zalf, als ik de naam weet laat ik dat nog weten (heb hem besteld) Smeren met honing wondzalf heeft nog geen verschil gemaakt.

Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat het juist WEL belangrijk is, om deze plekken vet te houden. Als het uitdroogt, gaat de huid scheuren, waardoor het weer gaat bloeden etc.dan begin je weer opnieuw. Door de huid soepel te houden, zorg je er dus voor dat de huid zich sneller en beter kan herstellen, tevens legt het een beschermlaagje over de wonden.

Bij gevoegd is een foto van Oortje... (als je niet tegen bloed kunt, niet kijken!)

http://img261.imageshack.us/img261/2109/s5032559sy0.jpg

een foto van hoe het er `normaal`uit ziet volgt nog.

Zo enorm kunnen relatief kleine wondjes dus bloeden....

Oortje is in goede handen en er wordt goed voor hem gezorgd, dus dit komt wel goed, maar mochten er nog huis-tuin en keukentips zijn, hoor ik die graag.

aangepast door ZaZa
heeft de link naar de foto bijgevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

foto doet het niet..

als je in [uitgebreide editor] een bericht plaats kan je onderaan bijlagen toevoegen vanaf je computer (mits ze niet te groot zijn)

Ook kan je je foto plaatsen als deze al ergens op internet staat, met het vierkante gele vakje (met bergje en zon) hierboven

Als het een foto is, alleen geschikt voor sterke magen, dan graag niet zo groot plaatsen...Er kijken namelijk ook kinderen mee hier...en anders krijgen we straks klagende ouders... ;-)

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaatje ik denk dat je ook even bij de DA moet navragen of een orale AB kuur niet zinvol zou zijn. Bij pododermatitis loopt je nijn het risico dat er gewrichtsontstekingen kunnen onstaan, de wondjes zijn nu ze open zijn natuurlijk DE voedingsbodem voor allerlei bacterien. Een van mijn nijntjes heeft er ook last van gehad, ik heb 4 weken AB moeten geven maar het is prima genezen. Veel beterschap ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In smeren wat je nu al doet en hok rust geven met zachte bodem.....Is het enige wat je kan doen.Als er een bacteri in schiet ben je verder van huis.Het is te hopen dat de haren terug groeien.Mijn fransen lopen op anti slip beton ples en sten of gras.De volwassen dieren.Gelukkig heb ik het zelf niet ondervonden.Maar wel al vaker gezien.

De meeste dieren liepen te veel op een te harde onder grond zoals beton.En begonnen zelfs te waven van de pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kaatje, op een amerikaans forum heb ik gelezen dat een mevrouw voor alle rexen die ze opving die last hadden van sore hocks ze sokjes breide om bescherming te bieden

Yep dat kwam ik dus ook vertellen... ik zoek morgen even naar die link, er stond ergens heel goed uitgelegd hoe je dat juist moet aanbrengen zodat het blijft zitten. Kaatje, jij kan daar vast wat mee! Ik stuur je morgenavond een link per pb. (doe me er aan denken als ik het vergeet)

Welkom terug trouwens Kaatje, ik heb in het begin toen ik op BB kwam erg veel van jou geleerd, je geeft altijd hele goede adviezen, kortom een aanwinst voor het forum, ik hoop dat je wat blijft hangen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey caroline! wat een compliment! dank je, ga er helemaal van blozen!

Die sokjes vind ik een top idee mireille! kan wel niet breien, maar daar heb je je moeder dan weer voor! Ik zal je er aan helpen herrineren caroline!

Oortje zit idd op een zachte vloer, dus hoe hij eraan komt is me toch echt een raadsel..maar ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mireille: Ik wist niet dat ze in een dierenartspraktijk werkte! Ik denk wat bedoeld ze nou...maar het konijn heet dus oortje! haha. Ik ben vandaag niet helemaal wakker. In ieder geval, orale AB heeft hier goed geholpen, dus het was een tip!

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha rian...tuurlijk mag je tips geven!! graag zelfs! anders zou ik er niet om vragen!Werk dan wel bij een DA, maar ben tevens ook gewoon een mens hoor! zodra het mijn eigen dieren betreft is het een heeeeeeeeel ander verhaal...hihihiihi.

bedankt lirazel! ga nu meteen even kijken en even iemand zoeken die kan breien!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .