Ga naar inhoud

Mijn bezoekje aan de DA


meroke

Aanbevolen berichten

Zaterdag ging ik met Snuffel voor het eerst om haar inentingen. Ik was al eens bij de DA geweest, toen was, buiten een beetje niezen, alles goed.

De DA haalde Snuffel uit de transportkooi en het eerste wat ze zei is dat Snuffel heel mager was (je vind foto's van snuffel in mijn profiel). Ik schrok eigenlijk wel want naar mijn mening krijgt ze voldoende eten.

Ik geef haar 2x per dag een bakje groenten (witloof, peterselie, wortelloof, salie, citroenmelisse... beetje afwisselend afhankelijk van wat ik heb) en 's morgens krijgt ze een handje biks (een bodempje in haar eetbak) en natuurlijk krijgt ze véél hooi.

De DA vertelde mij bij het vorig bezoek dat de biks eigenlijk niet nodig was, maar ik ben het toch blijven geven omdat Snuffel het zo lekker vind.

Ze zette snuffel op de weegschaal en die gaf 1.9kilo aan. Ze raadde me aan meer hooi te geven en ik moet ook de keutels van een paar dagen opsturen.

Nu heb ik snuffel meer hooi gegeven, los in haar hok, want anders zit het in een hooiballetje, maar meer ervan eten doet ze eigenlijk niet. Ze krijgt nu kruidenhooi, waar ze meer dan eet dan van gewoon hooi.

Ik wou ze dus wat meer biks geven, volgens haar gewicht, maar wat ik er meer in doe dan normaal laat ze staan.

Ik vroeg me af of mijn biks voldoende voedzaam is. Bestaan er verschillende soorten biks? Welke kunnen jullie mij aanraden?

Ze krijgt momenteel biks, dezelfde die ze al kreeg bij de dierenwinkel.

De korrel ziet er zo uit: http://home.casema.nl/d.walther/Rivendell/Images/biks.jpg en is van versele-laga cuni fit, vroeger hobby-plus.

Verder wou ik ook nog even kwijt dat de 2 inentingen mij 63 euro kosten :s is dit niet wat veel?

Iemand enig idee wat ik zal betalen voor het onderzoeken van de keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keutels bewaren...Ze gaat dan waarschijnlijk kijken of je konijntje wormen heeft..

Van de prijs van de inentingen schrik ik, zo hoog..

Maar als je de zoekfunctie gebruikt (of kijkt bij het inenting topic) zal je zien dat er inderdaad dierenartsen zijn die dit soort hoge bedragen vragen..

Het inentingstopic: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/10816-algemene-inentingen-topic.html

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, 25 EUR voor de 2 entingen maar dat wist je al eh. Enkel entingen dan wel. Maar incl. consult kan het wel rond de 50-60 EUR zijn in BE. Ik ga trouwens binnenkort ook maar eens langs de DA voor 'n volledige check-up. Ik geef Fluf ongeveer even veel eten denk ik, 's morgens & 's avonds een bodempje biks en 'n bakje groenten, elke dag 'n grote berg hooi. Hier eet ze meer van als het gewoon los in het hok ligt dan in 'n ruifje. 's Avonds is die berg meestal wel goed weg gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

ik las net je bericht.je zei dat je konijn best mager is.maar het kan ook zijn dta jouw konijn dat hardvoer die korrels niet zow lekker vindt.Ik heb zelf ook een konijn die dat gewone voer,die zwarte korrels niet lekker vindt.en dat konijn van mij eet heel veel,alleen als ik die korrels gaf die at ie niet.en toen ben ik een paar jaar geleden over gegaan op gemengd hardvoer en dat vindt ie super lekker.en ik moet zeggen dat ie tegenwoordig toch wel een beetje aan de dikke kant is Haha.dus daar moet ik natuurlijk ook wel weer mee opletten.een te dik konijn is ook weer niet goed he.maar mischien dat als jij gemengd voer koopt voor jouw konijn,hij dat wel heel lekker vindt,en dan ook meer ga eten.sucses ermee.gr melissa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

ik las net je bericht.je zei dat je konijn best mager is.maar het kan ook zijn dta jouw konijn dat hardvoer die korrels niet zow lekker vindt.Ik heb zelf ook een konijn die dat gewone voer,die zwarte korrels niet lekker vindt.en dat konijn van mij eet heel veel,alleen als ik die korrels gaf die at ie niet.en toen ben ik een paar jaar geleden over gegaan op gemengd hardvoer en dat vindt ie super lekker.en ik moet zeggen dat ie tegenwoordig toch wel een beetje aan de dikke kant is Haha.dus daar moet ik natuurlijk ook wel weer mee opletten.een te dik konijn is ook weer niet goed he.maar mischien dat als jij gemengd voer koopt voor jouw konijn,hij dat wel heel lekker vindt,en dan ook meer ga eten.sucses ermee.gr melissa

Melissa, wist je dat doodsoorzaak nr 1 bij konijnen overgewicht is? Konijnen met overgewicht stapelen vet op rond het hart en worden om die reden vaak niet oud... gemengd voer is net 1 van de vele redenen (samen met die vreselijke yoghurt-drops-toestanden) dat konijnen te dik zijn. Er is een groot verschil in biks, sommige konijnen vinden alles lekker,bij anderen moet je een beetje testen. Als je konijn voor die harde staafjes zijn neus ophaalde, raad ik je aan eens science selective te proberen em max 25 gr per kilo lichaamsgewicht geven. Dat voer vinden de meeste konijnen wel lekker. Eet jou konijn wel hooi?

Ik bekeek even de foto's en hij ziet er idd dik uit, maar ik ken het ras niet, mogelijk zijn tHuringers ook geblokt van bouw? Is het een raskonijn van bij een goede fokker? Dan zou je de standaard eens moeten nakijken hoeveel hij zou moeten wegen en eens vergelijken met zijn gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meroke, 'k krijg de goeie biks gewoon niet verkocht aan Fluf :) Heb al alles geprobeerd. Zo'n staafjes gelijk u, science selective, iets in 3 kleuren (maar met dezelfde inhoud) .. 'k Probeer het er wel wat tussen te mengen maar echt 'n bakje biks dan eet ze er gewoon niet van. KonijntjeDizzy: HopeFarms hebben ze niet in BE :s Nu ja, overgewicht heeft de mijne nu zeker niet .. Ga nog wel eens een goede poging doen om over te schakelen want nu zoekt ze echt uit wat ze lekker vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat mijn nijn alles lust :) . Enkel in het hooi is ze kieskeurig, dus ik zoek er telkens het beste uit. Ze eet graag haar biks, ze is zot van groentjes, ... maar blijkbaar is ze toch te mager. Vandaar dat ik een biks zocht die misschien voedzamer is dan de mijne.

Toch maar eens enkele keutels van een paar dagen opsturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .