Ga naar inhoud

Is het verstandig om Nijntje (Voedster) te steriliseren?


Doophie&Nijntje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Is het verstandig om ons Nijntje te laten steriliseren? Volgens sommige is dat om baarmoederhalskanker te voorkomen...

Ik heb mijn konijnen beide van de opvang vandaan.. En daar heb ik er niets over gehoord?

(Ter info, het mannetje Doophie is wel gecastreerd)

Graag jullie info, want als het te veel risico's met zich meebrengt, of niet een pré zou zijn.. Is het niet nodig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening is: doen. Het risico dat ze baarmoederkanker krijgt wil je toch niet lopen, stel je voor dat ze dit krijgt terwijl je het had kunnen voorkomen door een castratie. Daarnaast blijft ze anders steeds schijnzwanger en zal haar gedrag ook kunnen overslaan naar vervelend / agressief gedrag. Het is inderdaad prijzig, een vrij grote ingreep (de narcose blijft een risico) en het vraagt de nodige "verpleging" de dagen na de ingreep, dat moet je je goed realiseren. Ik heb het ook bij mijn voedster laten doen en ze is er prima bovenop gekomen, het is een superlieve tuttebel nu en ik ben blij dat ik het heb laten doen. Aan jou natuurlijk de keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is een moeilijke beslissing. Ik heb heb er ook over nagedacht. Doe je het niet dan loop je kans dat je konijn baarmoederhalskanker krijgt, doe je het wel dan loopt je konijn weer risico bij de operatie. Ik denk toch dat ik het niet laat doen...

Mijn Rommeltje is nog maar 1 keer schijnzwanger geweest. Hoop niet dat het opeens meer gaat worden als ik haar ga koppelen aan ons rammetje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde niet het risico lopen dat mijn voedster baarmoederkanker zou krijgen. Zou het mezelf nooit vergeven. Daar kwam nog eens bij dat ik ook niet wilde dat ze steeds schijnzwanger zou zijn en toen ze eenmaal ging puberen werd ze dominant en mocht ik haar etensbak of toiletje niet meer pakken. Dan gromde ze tegen me en beet. Toen heb ik het besluit genomen haar te laten castreren. Heb me wel goed georieënteerd wat dierenartsen betreft. Ben niet zomaar naar de goedkoopste gegaan. Wilde in iedergeval dat ze gasnarcose zouden gebruiken. Het was inderdaad niet goedkoop en ze heeft een paar zware dagen gehad. Maar het resultaat mag er zijn. Ze is niet meer dominant en ik hoef me over die ander dingen ook geen zorgen meer te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele poos met hetzelfde raadsel rond gelopen, toevallig heet mijn eerste konijn, een voedster, ook Nijntje.

Ze wordt bijna 4 jaar, en heeft in haar hele leven 2 keer een schijnzwangerschap gehad, waarvan 1 maar van hele korte duur.

Dit was ook toen ze een jaar of 2 was.

Ik heb het niet laten doen, en besloot dat toen ze 3 was geworden, ik vond dat ik te lang had getwijfelt en vond haar te oud, was te gehecht aan haar, en vond de operatie erg eng.

Echter, 2 maanden geleden vond ik ineens bloed in haar urine, Ze dachten aan blaasontsteking, waardoor ik een poos antibiotica gaf. Wanneer dit aansloeg hadden we daar wel vertrouwen in.

Na de 2e kuur waren we alleen weer terug bij af. Het leuke was dat 3 praktijken die echo's maakten allemaal tot 10 augustus op vakantie waren (te belachelijk voor woorden trouwens!)

Daarna dus meteen de echo gemaakt, en de meneer van de echo zei hetzelfde als mijn eigen dierenarts.. een konijntje die nog 4 moet worden en nu al last van haar baarmoeder, die kans lijkt me heel klein.

De echo wees alleen het tegendeel uit, en mijn Nijntje van 3 jaar, had dus mooi iets in haar baarmoeder zitten.

Vandaag is de baarmoeder eruit gehaald, ik heb anderhalf uur heen en anderhalf uur terug gereden, maar alles is goed gegaan.

Mijn keus voor mijn andere voedster is meteen gemaakt, zodra zij 2 is, gaat haar baarmoeder er ook uit. ik wil dit NOOIT meer meemaken.

Nijntje haar baarmoeder zat onder de proppen bloed en was vergroot, en dat voor een konijn van 3 ja.

Het gevolg van niet castreren was dus van 1 juli tot 31 augustus antibiotica wat vreselijk was voor Nijntje, ook pijnstilling en heel veel consulten. een echo uiteindelijk en daarna pas de operatie.

Bij elkaar geen goedkoop sommetje en mij veel te veel zorgen, en voor Nijntje veel te veel stress.

Ik snap de angst voor de operatie, ik heb dit zelf 3 jaar lang gehad, en zelfs nu nog, maar al dit gedoe, en uitpluizen wat het is, ik hoef het nooit meer mee te maken.

(zo heel verhaal! sorry hoor!!:$)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook doen...

Bij mijn voedster zouden eigenlijk alleen de eileiders eruit gehaald worden. Maar omdat tijdens die operatie bleek dat haar baarmoeder ook al vergroot was is die er ook uitgehaald.

Ik heb ergens gelezen dat als de baarmoeder niet vergroot of ontstoken is het kan blijven zitten. Als de eileiders eruit zijn is de kans op baarmoederontstekingen bijna weg (en volgens mij ook dus de kans op baarmoederkanker).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster ook laten steriliseren.

Mijn dierenarts haalt in principe alleen de eierstokken eruit. De baarmoeder gaat er alleen uit als het nodig is (er dus iets vreemds aan te zien is). Als alleen de eierstokken eruit gaan betekent dit dat de operatie toch weer een stukje minder ingrijpend is. Vraag dus naar deze mogelijkheid bij je dierenarts!

Overigens is uiteindelijk de baarmoeder bij mijn voedster er wel uit gegaan, omdat 'ie opgezwollen was.... Ze is nog geen 1 jaar en ik ben dus erg blij dat ik het heb laten doen!

Ik zou het dus WEL laten doen, zeker als je konijn vaak schijnzwanger is, hormonaal gedrag verdwijnt na sterilisatie! Hoewel er inderdaad risico aan de operatie verbonden is, vind ik dit niet opwegen tegen de ellende die baarmoederontsteking/kanker met zich meebrengt voor jou en je konijn. Laat je goed voorlichten door je dierenarts en, nuttige tip vanuit eigen ervaring, laat de operatie op maandag/dinsdag uitvoeren, zodat je de hele week nog je eigen dieranarts kunt bereiken mocht er iets zijn, en je niet bij een vervangende arts terechtkomt.....

aangepast door cobraoenki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens op de lijst van BB of er ééntje bij staat in jou buurt.

Verder vragen stellen en doorvragen:

-hoe laat binnen, wanneer mag ik ze komen halen

-welke verdoving gebruiken ze en WAAROM? (heel belangrijk omdat aan alle narcoses nadelen zitten, de DA moet kunnen motiveren waarom hij voor een bepaalde narcose kiest)

-krijgt ze medicatie mee? welke (pijnstiller plus eventueel iets om darmen te stimuleren)

-hoeveel voedsters helpen ze per jaar? hoe vaak gaat dat mis?

-vraag heel dom of er bepaalde dingen zijn waar je moet op letten, of ze nuchter moet zijn bv...

Plaats dan mooi de antwoorden hier en je weet al aardig wat voor vlees je in de kuip hebt :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee! Ga ik doen:).. We moeten alleen nog even kijken wanneer we het willen laten doen..

Verder heb ik nog een vraagje (het zijn er een hoop, maar voor het beste doel:))

Mijn konijnen zitten buiten. Moet ik dan Nijntje binnenhalen als ze geopereerd is? Of moet ze samen blijven met Doophie? Ze zijn zo verzorgend naar elkaar, ik kan me voorstellen dat het niet goed is om ze uit elkaar te halen?

En zijn er dingen waar ik op moet letten i.c.m. het hok? Stro/hooi/aubiose? etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh...hangt er allemaal een beetje van af...de tweeling is dadelijk weer bij elkaar gegaan, maar veel DA'en raden aan ze even gescheiden te houden... nadeel is dat je dan weer moet gaan koppelen natuurlijk...maar als ze buiten zitten en je wacht nog een maand, zal ze wel een nachtje binnen moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje is ook gecastreerd ook om de reden dat ze dominant en agressief was. Na een aantal hele zware dagen (ze wilde niet eten en drinken) is ze nu helemaal leuk en lief. Heeft van de week de eerste draden kapot gebeten.. :s..

Kortom, ik zeg doen!! Neem wel de tijd, ik was blij dat ik een week vrij was om bij dr te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .